To vážně nikdo nečekal! Hyundai si nechal zpracovat průzkum, aby zjistil, jak zákazníci reagují na dotykové obrazovky a fakt, že se přes ně ovládá drtivá většina systémů i infotainmentu. Výsledek ale musel být dopředu jasný.
Interní průzkum provedlo Hyundai Design North America (HDNA) sídlící v Kalifornii a o výsledky se podělilo s magazínem Korea JoongAng Daily. Viceprezident HDNA Hak Soo Ha přiznal, že když poprvé viděl infotainment a jeho ovládání v Tesle, byl ohromen. V Hyundai jim ale prý velmi rychle došlo, že by absolutní přenesení veškerého ovládání do dotykové obrazovky nebyl dobrý tah. „V průzkumu jsme zjistili, že pokud bychom veškeré ovládací prvky infotainmentu umístili jen do dotykové obrazovky, lidem by se to moc nelíbilo. Testovali jsme to s naší cílovou skupinou a zjistili jsme, že z takového ovládání jsou lidé ve stresu, naštvaní a otrávení. A když něco chtěli ovládat, mnohdy toho nebyli schopni,“ popsal Hak Soo Ha.
Výsledky jejich průzkumu by se daly shrnout velmi snadno do jednoho souvětí. Čím více dotykového ovládání, tím naštvanější řidič. Faktem je, že některé automobilky různá ovládání dohnaly do extrému. Zrovna Hyundai a Kia mezi ně patří, především kvůli nesmyslně zdlouhavému vypíná otravných asistentů. Zatímco třeba u Fordu nebo BMW na to stačí jediné tlačítko, u korejských značek se musíte chvíli proklikávat infotainmentem. I když u nového Hyundai Santa Fe se to také zlepšilo a inteligentní asistent rychlosti lze také vypnout přímo z volantu.
Faktem ale je, že Hyundai i Kia mají stále poměrně dost fyzických ovladačů. Volkswagen se k nim také trochu vrátil. Ale dotykových ovladačů se už nikdy asi nezbavíme. Hledejme za tím bezpečnost, ale také finance. Je totiž výrazně levnější do většiny modelů instalovat totožné dotykové ovládání. A jestli něco všechny značky dnes musí, tak šetřit. Nadvlády dotykových obrazovek se tedy jen tak nezbavíme. Bylo by fajn, kdyby alespoň nebyly tak otravné.
Doběla nás vytáčí nucená pauza, kterou po určité době dotýkání vyžaduje třeba infotainment modelů koncernu Volkswagen. Ve chvíli, kdy při jízdě hledáte ideální radiostanici nebo zadáváte cíl do navigace, systém vám nahlásí, že už to trvá moc dlouho a musíte si dát pár sekund pauzu. To je k zešílení.
Dobrý den. Já psobně nechápu, proč když už vše v autě ovládáme přes počítač, proč nejde prostě přednastavit svůj profil. Ten by obsahoval mé požadavky na bezpečnostní asistenty, ale i nadtavení sedadla, zpětných zrcátek, rádia, teploty, atd. Počítač je přece schopen si to zapamatovat.
Takové profily už dnes v autech jsou a některá auta si je pamatují podle konkrétního klíče, se kterým auto budete startovat, jiné podle spojeného telefonu, jiné podle kamery, která si vás zapamatuje a jiné si přepínáte jednoduše v infotainmentu. Pamatují si sedadla, zrcátka, infotainment a některá další nastavení, ale asistenty ne, protože jejich aktivace je podle EU povinná při každém nastartování.
Zvláště, když tyto údaje zadává spolujezdec a řidič se přitom plně soustředí na jízdu.