Rok 2013 bude rychlý. Co si pod tím představit? Na trh se chystají nejen nové hot hatche, ale i rychlé deriváty obyčejných aut. Připravili jsme pro vás krátký přehled toho, na co se v Evropě můžeme těšit.

Volkswagen Golf GTI – 220(230) koní

Na autosalonu v Ženevě představil Volkswagen novou generaci oblíbeného Golfu GTI. Pod kapotou bude opět přeplňovaný dvoulitr TSI o výkonu 220, případně 230 koní s paketem GTI Performance. Ten kromě zvýšeného výkonu nabídne mechanický diferenciál mezi předními koly po vzoru Opelu Astra OPC a podobně.

 

VW Golf R – +280 Hp

Podrobné info nevíme, ale po Golfu GTI musí logicky na řadu přijít nejsilnější Golf R. Podle zákulisních informací by se měl rovněž představit ještě letos, možná na podzim ve Frankfurtu? Podvozek (platforma MQB) i základ motoru bude sdílet s GTI, ale výkon bude prý zvýšen na více než 280 koní a pohánět bude všechna čtyři kola.

 

SEAT Leon Cupra – + 260? koní

Stejně jako Volkswagen Golf GTI, bude i SEAT Leon Cupra používat platformu MQB a motor v podobě základu 2,0 TSI. O výkonu se toho mnoho neví, ale dosud vždy platilo, že SEAT Leon Cupra byl výkonnější než Volkswagen Golf GTI. Uvidíme, jak to politika koncernu rozhodne v nové generaci.

Představení by mělo proběhnout ještě letos, auto by se však mělo prodávat až v březnu 2014.

 

Škoda Octavia RS – 220 koní

Škoda Octavia RS byla zejména v České republice velmi oblíbeným vozem v obou generacích. Druhá, která přišla i s naftovým motorem, se v kombi provedení stala modlou všech českých manažerů chalupářů.

To, jak škodovácké eReSo bude vypadat, už skoro víme, avšak výkon motoru je zatím tajemstvím. Předpokládáme, že se od VW Golfu GTI o moc lišit nebude. Očekáváme tedy výkon kolem 220 koní.

 

 

Mercedes-Benz A45 AMG – 360 koní

V Ženevě bylo představeno i nejsilnější provedení malého Mercedesu – A45 AMG. Je to nejsilnější přeplňovaný čtyřválec na světe, jehož výkon je 360 koní a pohání všechna čtyři kola. Zrychlení z 0 na 100 km/h tak zvládne za pouhé 4,6 sekundy a maximální rychlost je elektroniky omezena na 250 km/h. 

RenaultSport Clio 200 EDC – 200 koní

Éra nepřeplňovaných motorů u Renaultu zdá se, také skončila, takže nové Clio RS přichází s přeplňovaným čtyřválcem o objemu 1,6 litru, jehož výkon je rovných 200 koní. Díky hmotnosti pouhých 1 200 kilogramů nabídne velmi slušné dynamické hodnoty.

 

 

Peugeot 208 GTi – 200 koní

Peugeot představil nejmenší a nejdravější model 208 GTi už loni v Paříži, takže se na trh již nedočkavě třese. Pod kapotou bude velmi povedený motor 1,6 THP a výkonu 200 koní a přes manuální šestistupňovou převodovku budou poháněna přední kola. Bude těžké se rozhodnout mezi 208 GTi a Cliem RS… 🙂

 

Ford Fiesta ST – 184 koní

Ford Fiesta ST už zná svou cenu a poprvé ji uvidíme už za pár dní na autosalonu v Brně začátkem dubna. Pod kapotou má čtyřválec 1,6 EcoBoost přeplňovaný turbem a výkon 184 koní.

 

Kia Cee’d a pro_cee’d GT – 205  koní

V Ženevě se představily i ostré hatchbacky Kia s označením GT. Magickou hranici dvou stovek koní překonávají sice jen o pět ořů, ale i tak jde o velký zlom v historii této korejské automobilky. Možná i díky tomu nabídnou lepší cenu než ostatní podobně velcí a zaměření konkurenti. Kia Cee’d je v aktuální generaci velmi povedeným autem, takže na verze GT jsme hodně zvědaví!

 

Ford Focus RS – +300 Hp

Je otázkou, kdy se rozhodne Ford představit nejsilnější Focus všech dob. Teoreticky by to mohlo být již letos. Pod kapotu by se měl dostat přeplňovaný čtyřválcový EcoBoost o objemu 2,3 litru (shodný jako v evropském Mustangu), jehož výkon by se měl pohybovat na hranici +300 koní.

 

Určitě to nejsou všechny novinky, jež se na nás chystají, ale i z tohoto výčtu je možné vidět, že se rozhodně máme nač těšit! 🙂

 

-PS-