Každé větší město má ve svých ulicích stovky kamer. Zatímco některé jen pomáhají monitorovat dopravu a řidiči je tedy více méně nemusí řešit, na další už by si měli dát velký pozor. Některé totiž umí měřit průměrnou, ale i aktuální rychlost. A k tomu je také řada kamer, které hlídají semafory a průjezd na červenou. Jaká je aktuálně situace v Praze?
Jsou chytré a umí řídit dopravu
Podle TSK je nutné rozlišovat několik typů kamer. Zejména podle jejich primárního účelu. V tunelech jsou instalovány pevné kamery s bezpečnostní videodetekční funkcí. Na základě softwarové definice potenciálních událostí, které mohou v zorném poli kamery nastat, dokážou tyto kamery detekovat zastavené vozidlo, pomalu jedoucí vozidlo, vznikající kolonu vozidel, předmět na vozovce, který je překážkou v silničním provozu, nebo jiné potenciálně nebezpečné situace jako je výskyt chodce v dopravním prostoru, protijedoucí vozidlo či snížená viditelnost v tunelu (prach, mlha, kouř). Tyto kamery tak poskytují nejen obraz pro on-line dohled dispečerů, ale i události, které vyvolávají v řídicím systému příslušného tunelu předem definované automatické reakce.
Druhým typem jsou otočné kamery, které umožňují operátorům manuálně kamerou otáčet či přibližovat (zoom), a tím získat přehled o dopravní situaci i ze vzdálenějších částí dohlížené komunikace. Novější typy těchto otočných kamer instalovaných v posledních projektech v rámci Operačního programu doprava (OPD) dokážou rovněž detekovat základní charakteristiky dopravního proudu, je-li kamera v přednastavené prepozici. Takové kamery jsou umístěny zejména na Městském okruhu a radiálách a jsou souhrnně označovány jako kamery Komplexního telematického dohledového systému (KTDS).
Změna jízdního pruhu těsně u kamery měřící rychlost je zbytečná. Pokuta přijde i tak
Přestupkové kamery
TSK Praha ve své ročence vysvětluje: „Základem všech přestupkových systémů je detailová kamera se čtením registračních značek. Takto získaná data jsou předávaná chráněnou cestou ke zpracování příslušnému útvaru městské nebo státní police. Všechna zařízení rovněž přispívají ke sběru dopravních informací.“
Zařízení pro měření úsekové rychlosti (MÚR) je složeno z dvojice profilů s kamerami, které zaznamenají snímek vozidla. Na základě identifikace vozidla dle RZ nebo SPZ, geodeticky změřené délky úseku a časových údajů je pak vypočtena průměrná rychlost vozidla v měřeném úseku, která je následně snížena o povolenou odchylku a porovnána s limitem maximální povolené rychlosti.
V roce 2019 byla zprovozněna lokalita V Holešovičkách – směr do centra, ve směru z centra bylo stávající měření rozšířeno o nájezdový pruh z ulice Nová Povltavská. V souhrnu je nyní tímto způsobem zjišťována rychlost na 60 úsecích v hl. m. Praze. Z uvedeného počtu je 10 lokalit umístěno v pražských tunelech na Městském okruhu, kde významnou měrou přispívají k plynulosti, a tím i bezpečnosti provozu. V roce 2021 byl přesunut měřený úsek na Evropské směrem do centra od křižovatky s ulicí Vlastina ke křižovatce s ulicí Alžírská.
V některých případech je měření úsekové rychlosti spjato i s lokalitou měření okamžité rychlosti (MOR) s využitím kamer jednoho profilu. Okamžitá rychlost je měřena vyhodnocením signálů z dvojice indukčních smyček. Detailová kamera se čtením značek se pak postará o záznam přestupku. K 31. 12. 2021 bylo měření okamžité rychlosti vozidel prováděno na 38 lokalitách.
Pozor na semafory
V rámci aplikací pro zaznamenávání přestupků jsou v hlavním městě Praze instalovány systémy pro zjišťování a dokumentaci jízdy na červený signál na světelně řízených křižovatkách. Systém je složen z dvojice kamer (přehledové a detailové), které zaznamenávají aktuální stav na signalizaci a okamžik průjezdu vozidel stop čárou.
TSK pak ve své ročence také píše: „V ulici Čs. armády u ulice Národní obrany je od roku 2012 instalováno zařízení, které zaznamenává přestupky řidičů. Nejedná se o jízdu na červenou, ale nedání přednosti chodcům na neřízeném přechodu.“
Faktem ale je, že kamera není schopna nedání přednosti jakkoliv dokumentovat. Potvrdila nám to před nedávnem i tisková mluvčí TSK Praha Barbora Lišková, podle které šlo jen o pilotní projekt, přičemž přestupky nebylo kvůli nejednoznačnosti možné kdykoliv vymáhat.
Kamera v Praze mě zaznamenala, že jsem projel na červenou. Kamera v autě mi potvrdila, že to byl omyl….