Ulice jsou pořád stejně velké, ale aut je čím dál víc a jsou stále větší. Praha s tím pár let zkusila bojovat pomocí placených parkovacích zón, ale ukázalo se, že to moc nepomohlo. Rezidenti stále nemají kde parkovat a platby za parkování jsou navíc z pohledu politiků, ale i řady občanů velmi nízké.
Pražský magistrát s tím chce něco udělat a jedním z možných řešení je podle něj některým řidičům parkování výrazně zdražit. Magistrát už má zažádáno o vstup do registru vozidel, aby přesně věděl, komu se nakonec parkování prodraží.
Velká vs. malá auta a pak všichni ostatní
Praha, stejně jako jiná města, prostě není nafukovací. To je fakt, se kterým musí zástupci měst i obyvatelé nějak pracovat. Praha na to jde od lesa, zdraží parkování, především těm, kteří mají velká auta. Vše před nedávnem nastínil náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib na svém twitterovém účtu, kde napsal: „Parkování teď dotujeme víc než veřejnou dopravu. To se musí změnit! Když je totiž cena parkování silně dotovaná, zájem o něj neudržitelně roste. Potom nezbývá dostatek parkovacích míst pro rezidenty, kteří si platí právě za pohodlné parkování ve své ulici. Z levného parkování se tak stává nevýhoda. Příliš dotované parkování navíc přináší řidičům i další nepříjemnosti. Město totiž přichází o prostředky, za které by mohlo víc stavět a opravovat dopravní infrastrukturu. To znamená, že pak chybí peníze třeba na opravu mostů, silnic nebo na stavbu městského okruhu. Žádný smysl nedává ani zvýhodnění parkování oproti veřejné dopravě. Zatímco veřejná doprava se městu vyplatí, protože převeze velké množství lidí na malém prostoru, aut je v pražských ulicích už teď moc a další se sem nemají, jak vejít.“
Parkování teď dotujeme víc než veřejnou dopravu. To se musí změnit! 👍
Když je totiž cena parkování silně dotovaná, zájem o něj neudržitelně roste. Potom nezbývá dostatek parkovacích míst pro rezidenty, kteří si platí právě za pohodlné parkování ve své ulici. Z levného parkování… pic.twitter.com/FTYhiVvimG
— Zdeněk Hřib (@ZdenekHrib) May 26, 2024
Dále také uvedl, že Praha zažádala ministerstvo dopravy o přístup do registru vozidel, aby mohla cenu parkování odstupňovat podle toho, jak velké auto má v zóně parkovat. Jenomže pro všechna ta tvrzení, která nám následně rozvedl poradce náměstka primátora Jan Studecký, používá poměrně stará data. Přesněji řečeno více než čtyři roky starou studii společnosti Deloitte a ročenku TSK Praha z roku 2019. Z toho dala Praha dohromady náklady na jedno parkovací stání a tvrdí, že každé jedno parkovací stání fakticky dotuje. „To vyplývá ze studie Deloitte z roku 2020. Přímé náklady (výdejny, kamerové auto, informační systém v roce 2019) na jedno parkovací stání v ZPS byly 1600 – 1700 Kč. Náklady TSK na údržbu a opravy komunikací (v roce 2019 – viz Ročenka TSK) na 1 parkovací stání v rámci ZPS byly vyčísleny na 5200 – 5700 Kč. V součtu tedy cca 7000 Kč. Se započítáním inflace se dostáváme na zhruba 9500 Kč. Tato částka nicméně neobsahuje cenu pozemku, což je výrazná položka. Reálná cena je tedy vyšší,“ vysvětlil nám Jan Studecký.
Populismus v praxi, aneb škodovky za pár korun
Zdražení parkování v Praze je tedy nezbytné. Otázkou ale bude, pro koho a jak moc. Přesněji řečeno se zdražení nevyhne žádný řidič. Ale někteří si připlatí ještě o něco víc. „Požádali jsme Ministerstvo dopravy o takový přístup do registru vozidel, který by nám umožnil automaticky ověřovat velikost vozidla dle SPZ, z čehož bychom mohli odvozovat cenu za parkování. Nicméně zatím nemáme odpověď,“ popsal poradce Studecký. Zajímalo nás, jak Praha velikost aut vnímá. Jako příklad nám posloužily Škody Octavia, Fabia a Superb. Jde o velikostně naprosto rozdílná auta, chtělo by se říct, že Fabia může patřit do kategorie malých aut, Superb naopak do těch velkých. Ale chyba lávky.
„Můj osobní názor nicméně je, že Fabia i Octavia by měly patřit do stejné kategorie se standardní cenou bez slev a přirážek. Slevu by měla dostat jen skutečně malá auta “kategorie Smart”. Cílem je, aby lidé mohli snáze zaparkovat. Toho lze dosáhnout pouze stanovením férové ceny za užívání veřejného prostoru pro odložení soukromého majetku. A je určitě fér, pokud někdo využívá pro parkování jen poloviční prostor, aby platil poloviční cenu. Zvlášť, když díky němu pak zbyde více místa pro ostatní. Můj osobní názor proto je, že slevu by měla mít auta kategorie “Smart”, naopak přirážku by platila SUV. Auta jako Fabia, Octavia nebo Superb by patřila do kategorie “Standard”. Nevidím úplně důvod, proč rozlišovat cenu parkování mezi těmito běžnými vozidly. Záležitost budeme ještě probírat v rámci koalice, jakmile nám bude umožněn přístup do registru vozidel,“ popsal poradce náměstka primátora.
Stejně jako většina populistů, tak i pražští politici se ohání těmi „zlými, nebezpečnými a příliš velkými SUV“. Už jen pojem SUV v řadě z nich vyvolává husí kůži, jenomže pokud chce Praha pracovat s rozměry aut u parkování, měla by začít také pracovat s reálnými daty. Náměstek primátora vidí Superb, Octavii a Fabii jako auta stejné kategorie, tedy ta běžná, kterými přece jezdí skoro každý. Jenomže Fabia má na délku 4108 milimetrů, Octavia už 4698 milimetrů a nejnovější Superb dokonce 4912 milimetrů.
A ta tolik nenáviděná SUV, jejichž majitelé si připlatí? Zůstaňme u škodovky, kdy nejprodávanější SUV mladoboleslavské značky, tedy model Kodiaq má na délku 4758 milimetrů, tedy jen o něco málo víc než Octavia a méně než Superb. A co třeba Kamiq, tedy malé SUV? To má na délku jen 4241 milimetrů.
A nezůstávejme jen u modelů značky Škoda. Mezi tuzemskými řidiči velmi oblíbené SUV značky Dacia, tedy model Duster má ve své nejnovější verzi na délku 4343 milimetrů a rodinné poměrně velké MPV Jogger má na délku 4547 milimetrů. Obě z pohledu Prahy velká auta jsou tedy kratší než Octavia.
Je otázkou, jestli politikům dojde, že populismem nic nevyřeší. Ano, velká auta jsou ve městech problém, ale jít na ruku těm voličům, kteří jezdí nejprodávanějšími auty v Česku je hloupost, která je k ničemu. Nehledě na to, že poradce Studecký tvrdí, že cílem je i to, aby rezidenti měli kde parkovat. I to je ale jen populismus. Ta auta z ulic nezmizí, jen si někteří připlatí. A vzhledem k tomu, že aut bude neustále jen přibývat je sice zdražení logické, město ty peníze potřebuje, ohánět se ale zamýšleným dobrem pro rezidenty je hloupost. I ti se prostě musí smířit s tím, že před domem často nezaparkují. Parkuje prostě ten, kdo dřív přijede. A to bude platit ať bude cena jakákoliv.
Upřímě, není jednoduší udělat to, že pokud jsem rezident tak budu platit nějakou rozumnou částku a pokud jím nejsem tak budu o hodně více. Pokud chcete vermomoci dostat auta ze města (nerezidentů) tak těm prostě napalte vysoké ceny za parkování, naopak uděljte cenově dostupné parkovací domy na okraji města odkud budou nerezidenti jezdit hromadnou dopravou, další otázka pak je jestli to současná hromadná doprava zvládne. Občas se opravdu divím kam se vytratil obyčejný selský rozum.
Posuzovat podle délky je záměrná hloupost. SUV jsou auta zbytečně ŠIROKÁ. Pokud se parkuje vedle sebe SUV zabírají hodně místa a to nemluvím o těch co rovnou z obav parkují i přes dvě místa. Tady by se mělo pokutovat hodně výrazně. Co se týče délky, tak řidič dodávky díky hranaté čitelné karoserii zaparkuje s menšími rezervami před a za sebou, zatím co typicky majitelé malých Toyotek a pod. zaparkovat ani neumí na delším místě než je pro dodávku.
Ona i tá šířka je kolikrát menší, takže si zkuste ověřit rozměry, než npíšete hloupost.
Hřibe,pokud bys po Praze nevymýšlel blbosti,tak máš peníze na všechno.Cyklo stezky,rušení odbočovavacích pruhů,zůžování komunikací,osazování křižovatek barevnými ostrůvky s vysypávaným prostorem kamany,osazováním prostorů plastovými sloupky….Co tě stojí na zaparkovaném autě??To,že načmáráš pruhy na zem??Tak to nedělej,že platíš Měst.Pol.?? Rozhazuješ peníze a pak ti chybí.TYPICKEJ NEVOLITELNEJ PIRÁT.
Můj „zbytečně široký“ Tucson je o 5mm užší a o 450mm kratší než kombík Kia Ceed SW. A přitom v něm odvezu lednici a pračku najednou.
Ano, některá SUV jsou opravdu velká, ale plošně penalizovat SUV je naprostá kravina. Polovina z nich je v obou dvou rozměrech menší než třetina „obyčejných“ aut
Ani s tou šířkou to přeci není vždy pravda. At‘ prostě napíšou na rovinu, že je zajímá pouze výška, v které vidí své třídní téma. To že někdo umí parkovat lépe a jiný hůř je věc, která souvisí s typem vozidla skutečně jen velmi ezotericky. Ano, jsou děvčata s obřími SUV, která na zaparkování potřebují dvě místa, ale jsou taky důchodci s Fábií, kteří se nevejdou ani do 5 metrů. někdy i schválně, aby se jim lépe odjíždělo za týden na chatu. A pak jsou lidé s obřími SUV, kteří zaparkují díky elektronice, kamerám a radarům naprosto skvěle a jsou jiní, kteří ani Smarta nenacpou na místo pro Hummer. Pokud chtějí řešit velikost (podle mě by se tedy mělo řešit pouze trvalé bydliště nebo sidlo firmy, kdo tam nebydlí, necht‘ to má opravdu mnohem dražší, ale to z „nějakého důvodu“ nejde), tak at‘ je to bud‘ podle délky nebo budiž, podle prostého součtu délky a šířky. Všechno ostatní je strašně komplikované a většinou i nesmyslné, protože čistě ideologické. Duster navíc opravdu není Mercedes GLS a Superb není Guilietta. Rozměrově ani podle novodobých „kast“.
1) Souhlasím s tím, že kdo využívá ať platí. Jen si nejsem jist, že v případě, kdy je značkami na vozovce (čárami) určeno parkovací místo, tak by řidič menšího auta, měl platit méně než řidič většího auta, když oba mají stejně velký prostor k parkování. Samozřejmě, že pokud auta parkují tzv. za sebou a nejsou oddělené velikosti parkovacího místa tak větší auto zabírá více prostoru a proto by se mělo platit více.
2) Tato část mi hlava nebere „„Parkování teď dotujeme víc než veřejnou dopravu. To se musí změnit! Když je totiž cena parkování silně dotovaná, zájem o něj neudržitelně roste. Potom nezbývá dostatek parkovacích míst pro rezidenty, kteří si platí právě za pohodlné parkování ve své ulici. “
a) pokud někomu vadí, že parkování je dotované, tak ať ho nedotují a je po problému.
b) souhlasím s tím, že pokud cena parkování neodráží skutečné náklady (např. ty, které jsou v komerční sféře), tak lidé budou spotřeobovavat (parkovat) v míře v jaké se jim to vyplatí. Řešením je pak zdražení jedné parkovací jednotky (např. hodiny parkování). Tedy s dotovaným parkováním v souvislosti s komplementárním efektem opravdu dochází k růstu počtu vozů ve městech.
c) Tato věta „Potom nezbývá dostatek parkovacích míst pro rezidenty, kteří si platí právě za pohodlné parkování ve své ulici. „“ je čirý populismus. Jde panu H o to, aby bylo méně aut nebo si chce „kupovat“ hlasy voličů. Přeci je jedno, jestli jde o rezidenty nebo nerezidenty. Obě skupiny lidí by měly platit a pak není rozdíl. Jediný rozdíl je v tom, že jedna skupina (rezidenti) jsou voliči a ta druhá nejsou. Toto by si měl pan H pořádně promyslet. Fakticky si tímto odporuje.
V logice hřibu je tolik chyb, že se sem snad ani nedají vypsat. Ale namátkou:
1. „U menších aut zbyde více místa pro ostatní“ -Nezbyde, čáry vymezující parkovací místo se neposunou!
2. „Dotujeme parkování více než hromadnou dopravu.“ -Jak přesně jí dotujou? Kde jsou nějaké náklady? Oni ta auta lidem snad ještě při parkování servisují? Jediné náklady jsou na špionáž jestli mají auta zaplacené parkování a to počítat do nákladů na parkování je přinejmenším drzost.
3. „Nemá logiku podporovat parkování více než veřejnou dopravu“ -Jasně, chápu, je třeba aby nestála, ale raději popojížděla v kolonách v co největším počtu. Tohle už snad ani nemůže být myšleno vážně.
4. „Když je totiž cena parkování silně dotovaná, zájem o něj neudržitelně roste.“ -Tak určitě, hned jak dají slevu, vyrazím do prahy zaparkovat auto a měsíc ho tam nechám. Hořčáku prober se. Má cenu tuhle komedii komentovat? Lobotom chce řešit dopravu v Praze….
Za mě je možnost parkování veřejná služba a je placená z daní. Není důvod za ní opět vybírat. To můžeme za chvíli vybírat taky za použití chodníků a jiných veřejných ploch, v tom totiž není vůbec žádný rozdíl. Ne, opravdu není. Než vyrazíte ráno do práce, zaplatíte si mýtné na přejití chodníku.
A s článkem naprosto souhlasím, auta neubydou – jen bude více v městské pokladně, což je asi jediný legitimní důvod za celým tímto nápadem.
Jestli někdo chce řešit parkování v Praze, musí se podívat pravdě do očí a začít budovat parkoviště. BEZPLATNÁ PARKOVIŠTĚ. A zbourat na to nějakou tu budovu. Jenže trend je přesně opačný, to se pak asi není čemu divit.
Přesně, nejde o nic jiného, než jak vytáhnout lidem z kapes víc peněz, v tom lepším případě na „zelené nesmysly“, o tom horším ani nechci psát. Každopádně, stále ještě nemá magistrát vyčerpána všechna opatření na zlepšení dopravy ze své strany, jako např. úpravy a zefektivnění světelného značení a tím pádem zvýšení průjezdnosti a plynulosti dopravy a tím následného snížení emisí CO2 :o). To může magistrát udělat hned, jen se evidentně jaksi nechce a když se nechce, tak je to horší, než když to nejde. O optimalizaci rychlosti vozidel tak, aby se zvýšila průjezdnost a plynulost dopravy ani nemluvě. I zavední 30 km/h rychlosti jde přesně opačnou cestou.
A kde parkují všechna vozidla, které má ve vlastnictví Magistrát hl.m. Prahy a Úřady MČ Prahy. Hlavně ty která jsou používány primátorem, jeho náměstky, různými vedoucími a taky vozidla starostů MČ Prahy a jejich zástupců. Ani jedno z nich není malé – všechno velké vozidla typu BMW. Audi, Mercedes. A co se týče údržby silnic v Praze. Kolik je jich ročně opraveno TSK. Například u nás v Renoirově ulici na Praze 5 – Barrandov byla konečně po 30 letech udělaná asfaltová záplata zhruba 20 výtluků o rozměrech od 20×15 cm až po 115 x80 cm, dalších asi 10 bylo ponecháno svému osudu. Na ty asi dojde za dalších 30 let. A to nemluvím o tom, kolik řidičů už kvůli tomu u nás v ulici muselo měnit tlumiče a pružiny. Stačí se podívat na záplatu u přechodu přes silnici u zastávky tramvaje Chaplinovo náměstí – lajdácká práce která vydržela 2 měsíce.