cyklopruh-besip

Pozor na pruhy vyhrazené pro cyklisty. Jejich nesprávné použití může řidiče stát několik tisíc

Autor: Anina Russová - Zdroj: Besip/Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Besip - 8. 10. 2021


Vyhrazené, či ochranné jízdní pruhy pro cyklisty rostou na našich silnicích jako houba po dešti. Především v Praze jich je tolik, že jen těžko budete hledat některou z velkých dopravních tepen, která by podobný pruh neměla pro cyklisty připravený. Současně s tím ale právě hlavní město na řadě míst ignoruje to, že zbylé jízdní pruhy, které řidičům milostivě nechá, nejsou často dost široké. Řidičům pak často nezbývá nic jiného než prostě svým autem zasáhnout i do onoho vyhrazeného cyklistického pruhu. Ze zákona to problém není, má to ale svá pravidla.

Dalo by se říct, že jízdní pruhy jsou stále užší, ačkoliv dle normy by rozhodně být neměly, ale vysvětlujte to úředníkům, a auta neustále širší. Ovšem minimální šířku komunikací upravují normy ČSN, která říká, že základní šířka jízdního pruhu jsou tři metry. V případě, že se počítá s tím, že po komunikaci budou jezdit autobusy a nákladní auta, je možné jej dle norem rozšířit na 3,25 metru. To jsou rozměry, které bez problému splní i ta největší osobní auta typu BMW X7. Jenomže ve chvíli, kdy jsou pruhy upraveny pro zanesení ochranného pruhu pro cyklisty, nastává problém.

Ačkoliv město neustále tvrdí, že nutnou šířku jízdního pruhu zachovává, není to pravda. Stačí se kolem sebe dívat v místech, kde jsou pruhy pro cyklisty vyznačeny. Do jízdního pruhu vedle něj se pak vejde sotva Škoda Fabia. Řidičům pak prostě nezbývá nic jiného než jet částí auta právě ve vyhrazeném pruhu. Zákon mu to ostatně umožňuje, když říká: „Na jízdní pruh pro cyklisty smí řidič jiného vozidla vjet v podélném směru jen tehdy, není-li přilehlý jízdní pruh pro toto vozidlo dostatečně široký.“ Jedním slovem ale dodává: „Při vjíždění na jízdní pruh pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu.“

Autobusových pruhů je stále víc, ale řidiči do nich za určitých podmínek mohou. Jejich nedodržení ovšem stojí i několik tisíc

Pokud ale řidič během využití pruhu pro cyklisty jakkoliv účastníka provozu na kole ohrozí či omezí a uvidí jej u toho policista, může dostat pokutu. Ta se může pohybovat až na částce 2000 Kč na místě, ale ve správním řízení až 2500 Kč. Ještě ale dodáme, že pokud mají cyklisté takový pruh na silnici zřízen, jsou ze zákona povinni jej využít.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

21 názorů na “Pozor na pruhy vyhrazené pro cyklisty. Jejich nesprávné použití může řidiče stát několik tisíc”

  1. Sorty, ČSN není závaznou normou a má charakter pouze doporučení. Pouze zákon může určit závaznou šířku jízdního pruhu. Ale ono je to jedno, co je hlavní, že se ztratil zdravý rozum a ohleduplnost mezi lidmi. A to nespraví zákon ani norma, to může změnit přístupem jedině každý z nás.

    1. Mate pravdu.Bohuzel ,pokud k tomu lide vubec dojdou.Bude to trvat prilis dlouho.Tvorba nesmyslnych zakonu,vyhlasek,atd.vytvari ještě vetsi problemy nez by vznikly prirozene.Misto toho aby cinily stav udrzitelny a prehledny,a bezpecny.Viz,vsichni svitime,jen cyklista ne.Ani vystrazny prvek ,nic.

  2. by stačila lidská ohleduplnost a soudnost. Jezdím na kole , každý den sedím v autě a chodím ven s kočárkem, ale protože to znám ze všech stran, tak když mám dítě, dávám bacha, abych nikomu neprekazel (což znamená nekouká jen 2 metry kolem a i kousek dál, aby když jede kolo jste měli čas reagovat. Když jedu na kole, tak spíš využívám cyklostezky mimo silnici, protože cyklo pruhy nejsou bezpečné pro kolo ani pro auto. Ve finále, kdo chce dýchat výfukové plyny rovnou z výfuku… Není lepší si udělat i menší objizdku, ale dýchat normální vzduch?
    Když jedu autem, tam myslím i na kola jako bych na něm jel já. Když vidím rozjeteho cyklistů logicky jo pustím, protože mě to nezabije, když slapnu na brzdu, ale u něj to je zbytečná námaha když ho zastavím nebo zbrzdi má on se musí rozjíždět. Ale třeba pelotony silnickaru, který si myslí, že jedou tour de France bych hned pokutoval. Kvůli takovým arogantum, pak přibývá agresivity vůči cyklistům.

    Takže každý se nad sebou zamyslete a přemýšlejte o pár kroků dopředu a bude nám všem líp. 😉

  3. A co minimální vzdálenost jedoucího cyklisty od chodce? Proč to žádný návrh PS neřeší?! Mám smutnou zkušenost: většin a cyklistů jsou dobytkové bez minimálního ohledu k nám, chodcům, a k našim pejskům na vodítku.

    1. V to máte pravdu, že někteří cyklisté jezdí jako dobytek, já mám ale opačnou zkušenost. Chodci ignorují cyklisty a lezou jim do cesty, případně chodí po cyklostezce tam, kde nemají. Když cyklista jede po chodníku a není debil, tak jede opatrně, aby nikoho neohrozil. Když ale chodec jde po cyklostezce, ohrožuje sebe i cyklisty.

      1. Cyklista nema na chodniku jedouci na kole co delat, stejne tak na prechodu. Proto navrhuji i za tento prestupek dat pokutu 2000 kc. Melo by se merit stejnym metrem

  4. Cyklisté povinné reflexní vesty i Elektro koloběžky. A také platit povinnou pojistku. Kdo za ně platí když zavinil havárii se škodou

  5. Když budou i cyklistické platit silniční daň a i dodržovat všechna platná nařízení nebude co řešit

  6. ČSN je konstruován na Trabanta, přijedeš na parkoviště a na délku schází skoro 2 metry a na šířku polovina metru ale je to ok. Banánistán tady

  7. Když jede cyklista při levém okraji ve vyhrazeném cyklopruhu, musím dodržet od něj vzdálenost od něj 1,5 m ?

  8. Jízdní pruhy jsou stále užší, ačkoliv by být neměli – cooo ? Snad neměly, neee ?

    Šířku upravují normy ČSN, která říká – cooo ? Snad které říkají, neee ?

  9. Řidiči dnes můžou všechno a taky to tak dělají. Nezastaví je ani žlutá nepřerušovaná čára, nebo značka zákaz zastavení a klidně na ní parkují. Vidím to dnes a denně u nás v Brodě. Policajti sedí v kancelářích a kde není represe, není ani vůle dodržovat silniční zákon.

  10. Tak úředníci něco rozhodnou bez ohledu na komunikace a velikost vozidel a mají splněno. Vůbec je nezajímá jak to bude vypadat ve skutečnosti. Svým způsobem dopravní situaci ještě zhoršili. Zkrátka kde to dopravní situace nedovoluje /hlavně ve městech/ tak cyklisté musí kolo převést třeba po chodníku. Jsem cyklista i motorista, ale pokud stav našich komunikací nebude takový aby vyhovoval není podle mne jiné řešení.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru