Asociace autoškol společně s Besipem nechali zpracovat analýzu toho, jaké jsou rozdíly mezi 17letými a 18letými řidiči. A jakkoliv rozdíly mezi nimi nejsou nijak velké, komisaři autoškol přeci jen nějaké poměrně zajímavé našli. A zdůraznili také to, že problémem je nedostatečná kontrola mentorů začínajících 17letých řidičů.
Negativní názor na rozdíly mezi sedmnáctiletými a osmnáctiletými řidiči měla více než třetina učitelů a komisařů. „Někteří nezletilí řidiči mohou podle učitelů autoškol a komisařů za volantem dělat nepředvídatelné věci a hůře zvládají krizové situace,“ řekl dopravní expert Roman Budský z VIZE 0, dopravněbezpečnostní platformy pojišťovny Kooperativa. Sedmnáctiletí řidiči mají podle učitelů také zkreslené vnímání bezpečnosti, hůře se rozhodují a potřebují více vedení. Sedmnáctiletí řidiči by podle Budského uvítali lepší přípravu na krizové situace ještě v autoškole, zkrácení doby výuky teorie a více praktické výuky. Roční jízda s mentorem je pro ně příliš dlouhá, pro získání jistoty za volantem jim podle jejich odpovědí stačilo několik měsíců. Nutno si ale uvědomit, že podobné smýšlení měla ve věku 17 či 17 let většina začínajících řidičů.
Učitelé v autoškolách, stejně jako zkušební komisaři se ale shodli na tom, že by program L17 určený pro 17leté řidiče chtěl pár změn. V prvé řadě by uvítali nějaké označení aut, která řídí 17letí řidiči. Zároveň by bylo dobré, aby mentoři, nejčastěji rodiče začínajících řidičů, museli povinně na školení a přezkušování z dopravních předpisů. V tuto chvíli mají mentoři podobná školení jen doporučená. Zajímavé je, že i sami mentoři by uvítali lepší formu jejich vzdělávání, aby se předešlo předávání špatných řidičských vlastností na novou generaci motoristů. Naopak sedmnáctiletí řidiči pokládají už současné podmínky pro mentory za přísné, další opatření si nepřejí. Jako přínos by učitelé a komisaři také vnímali zavedení rychlostního limitu pro nezletilé řidiče na dálnicích. Ministerstvo dopravy ale už dříve uvedlo, že žádné změny neplánuje.
Průzkum zpracovala Agentura GEN, která je součástí Katedry multimédií Fakulty informatiky a statistiky na Vysoké škole ekonomické v Praze. Účastnilo se ho 158 učitelů autoškol, 29 zkušebních komisařů, 125 mladých řidičů z programu L17 a 37 mentorů těchto řidičů. Data agentura získala loni v prosinci z dotazníků a v prosinci a letošním lednu z osmi hloubkových rozhovorů se čtyřmi studenty, dvěma mentory, jedním učitelem autoškoly a jedním zkušebním komisařem.