Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem dopravních prostředků. V EU jej musí mít automobily, motorky a další motorová vozidla, která jsou homologovaná pro provoz na pozemních komunikacích a také po nich jezdí. Může se ale stát, že by povinné ručení měly mít i další stroje jako je například některá zahradní technika či elektrická vozítka.
Zaměřuje se na to nový vládní návrh novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, v němž se počítá se zavedením nových kategorií. Důvodem je to, že by povinné ručení mělo nově krýt také škody, které způsobily na veřejných komunikacích stroje, které dosud pojištěné být nemusely. Jestliže by návrh prošel, mohl by začít platit už v příštím roce.
Primárně by mělo rozšíření povinného ručení na další stroje cílit zejména na elektrické koloběžky a další podobné stroje, které se po silnicích a chodnících nyní pohybují. Týkat by se ale mohla i další techniky jako jsou například právě zahradní traktůrky nebo sekačky, úklidovou techniku či podobné stroje. To by se ale nemělo týkat strojů, které používají jejich majitelé výhradně na své zahradě, respektive na soukromém pozemku. Výjimku budou mít i elektrokola, protože k jejich pohybu neslouží externí motor, nýbrž je třeba stále hlavně šlapat.
Kalifornie plánuje v roce 2024 zákaz spalovacích motorů, které neslouží k dopravě
Důvodem, proč se takový návrh vůbec začal řešit, je případ ze Slovinska. V tom totiž Evropský soudní dvůr rozhodoval v případu chodce, jenž byl zraněn zahradním traktorem. V soudním sporu vyhrál chodec, který byl při střetu zraněn, a řidič traktůrku mu má uhradit vzniklou škodu.
Povinné ručení bude muset na stroj sjednat jeho majitel, nikoliv jeho „řidič“, tedy například právě pracovník zahradnické služby, který na zahradním traktůrku seká trávu, nebo turista, který si půjčil elektrokoloběžku. Takové stroje ale nebudou mít registrační značky ani nebudou registrovány v žádném podobném registru. Kontrolu splnění povinnosti o sjednání povinného ručení tak bude výhradně na majiteli a kontrolovat jej bude dopravní policie. Při takové kontrole by ovšem nemělo být nutné předkládat „zelenou kartu“, protože systém by měl být propojený v rámci digitálního sdílení informací mezi pojišťovnami, dopravní policií a obecními úřady.
muj soused bere invalidní duchod 21 300 kč + 16 000 kč na pečovatelku kterou je jeho žena taky invalidní duchodkyne 18 000kč do hromady berou 55 000 kč jsou spokojeny
Cela evropa opet v pod vladou blbych a netalentovenych, uz mam jednu takovou epizodu za komousu za sebou, elespon 5 let po revoluci bylo trochu svobody, uz v tom zase jedem
Uhlíři! Máš zaplacené daně? Nemáš! Ani na příští rok!
Nedávno to byl ještě fór poplatek za trakař-otevřené okno apod.Dnes realita je třeba dát rázně najevo no tak je, kasa je prázdná.
ale to platí už ted. dokonce musíte mít při řizeni na komunikaci ř.p. sk. b
Takže stačí abych měl přístroj a budu muset z něho platit – fajn a kdy to začne??
A co invalidi na svých invalidních elektro vozících, ze svých žebračenek taky budou platit?!
Josef
Takže ukoše, kteří neplatí dálnice, parkovné, povinné ručení, silniční daň, nemají STK na ty svoje upravené stroje………… nikdo neřeší a my budeme platit za sekačky ???