Volkswagen Touareg EDITION 20

Poslední šance na Volkswagen Touareg, jak ho znáte. Objednávky skončí v březnu 2026

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Volkswagen - Foto: Volkswagen - 18. 12. 2025


Rok 2026 bude pro Volkswagen Touareg zlomový. Už v příštím roce bude totiž ukončena jeho výroba. V rámci toho na rozloučenou uvádí Volkswagen na český trh speciální edici Volkswagen Touareg Final Edition, která má připomenout, proč se z Touaregu stal jeden z nejvýraznějších modelů značky. Objednávky této edice už jsou otevřeny a poběží do konce března 2026. Cena startuje na 1 919 900 Kč.

Kapitola Volkswagenu Touareg se tak uzavře po více než dvou dekádách. V nabídce je totiž tohle velké SUV už od roku 2002, což byl zlomový rok, v němž Volkswagen právě s Touaregem a limuzínou Phaeton poprvé vstoupil do prémiového segmentu.

Final Edition: detaily, které dávají edici smysl

Speciální edice stojí na tom, co si lidé u podobných „posledních“ verzí přejí nejčastěji: aby nebyla jen o názvu, ale aby měla jasně rozpoznatelné prvky a současně přinesla výbavu, kterou by si zákazníci stejně nakonfigurovalo.

Ve variantách R-Line Final Edition a R Final Edition se objevuje výrazný nápis „Final Edition“. Je laserem vyrytý na okenní liště zadních dveří a stejný motiv se opakuje i uvnitř: na kůži páky voliče automatické převodovky, v osvětleném obložení přístrojové desky a na prahových lištách. V základu nechybí ani vícebarevné ambientní osvětlení, které interiéru přidává na atmosféře hlavně při večerních jízdách.

Výbava, která míří nad běžný standard

Volkswagen Touareg Final Edition se v konfigurátoru objevuje s nadstandardní sériovou výbavou oproti variantám R-Line a R. Prakticky to znamená, že řada prvků je zahrnuta už v ceně a není nutné je složitě dohledávat v příplatcích.

2023-volkswagen-touareg-facelift-2

Z vnější výbavy je součástí edice například metalické lakování, 20″ až 21″ kola z lehké slitiny, designový paket Black Style, 360° kamerový systém, bezklíčové odemykání a zamykání včetně funkce Easy Open a také elektricky výklopné tažné zařízení.

Uvnitř se Final Edition opírá o prvky, které u velkého SUV vyšší třídy zásadně ovlivňují každodenní komfort. Patří sem elektricky ovládaná kožená sedadla s aktivní klimatizací, head-up displej, 4zónová automatická klimatizace Climatronic a také panoramatické střešní okno. Komfortní charakter podtrhuje sériově dodávaný vzduchový podvozek Air & Steering / Air PHEV, a do prémiového dojmu zapadá i servomechanické automatické dovírání dveří.

Touareg jako technologická výkladní skříň značky

Touareg si během více než dvou dekád vybudoval zvláštní postavení. V portfoliu Volkswagenu dlouhodobě funguje jako vlajková loď, na které se ukazovalo, co značka v dané době umí po stránce techniky, komfortu i asistenčních systémů. Nešlo jen o prestiž. Mnoho prvků, které se objevily nejdřív v Touaregu, se později v různých podobách dostalo i do menších modelů. Jinými slovy: technologie z vyšší třídy postupně zdomácněly i tam, kde by je dříve čekal málokdo.

2023-volkswagen-touareg-facelift-3

Z globálního pohledu je Touareg nabízen v 39 zemích a nejvýznamnějším trhem je Evropa v čele s Německem. Dosud se prodalo více než 1,2 milionu vozů Touareg, což je v rámci segmentu C-SUV mimořádně výrazné číslo.

Tři generace, tři různé způsoby, jak posouvat hranice

VW Touareg I (2002–2009): když byl terén a technika hlavní téma

První Touareg přišel na podzim 2002 a okamžitě zaujal tím, jak velkou porci techniky přinesl do SUV své třídy. Mezi tehdejší inovace patřil elektromechanický systém stabilizace náklonu karoserie a také vzduchové odpružení CDC s udržováním stálé světlé výšky v šesti úrovních. V praxi to znamenalo schopnost projíždět brody až 58 centimetrů hlubokými a zvládat svahy se stoupáním až 45 stupňů.

Vrchol nabídky představoval Touareg V10 TDI. Pětilitrový desetiválec měl výkon 230 kW/313 koní, točivý moment 750 Nm a dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy. Maximální rychlost dosahovala 225 km/h i přesto, že šlo o vůz s hmotností kolem 2,5 tuny. První generace se vyráběla do roku 2009 a s více než 471 000 prodanými kusy patřila k nejúspěšnějším luxusním SUV své doby.

VW-Touareg-I-2002–2009

VW Touareg II (2010–2018): více prostoru a první hybrid značky

Druhá generace dorazila v roce 2010. Narostla do šířky i délky, což podtrhlo její cestovní charakter. Vzhled se posunul směrem ke sportovní eleganci díky aerodynamickým nárazníkům a nově tvarované masce chladiče.

Zásadní je, že právě s Touaregem II přišel také první hybridní vůz Volkswagen: Touareg 3.0 V6 TSI Hybrid. Kombinoval přeplňovaný benzinový motor V6 o výkonu 245 kW/333 koní s elektromotorem 34,3 kW/46 koní. Elektromotor při brzdění rekuperoval energii a ukládal ji do baterie. Celkový výkon soustavy byl 279 kW/380 koní a točivý moment 580 Nm. Zrychlení na 100 km/h zvládl za 6,5 sekundy, maximální rychlost byla 240 km/h a průměrná spotřeba vycházela na 8,2 litru prémiového benzinu na 100 km. Během let 2010 až 2018 se prodalo více než 483 tisíc kusů.

Test Volkswagen Touareg Terrain Tech 3,0 TDI 4×4 | 2015

VW Touareg III (od 2018): digitalizace, lehčí konstrukce a plug-in hybrid

Třetí generace přišla v roce 2018 s modernějšími liniemi a karoserií z oceli a hliníku s důrazem na úsporu hmotnosti. Pomohlo i prodloužení rozvoru na 2904 mm a snížení výšky vozu o sedm milimetrů, díky čemuž Touareg působí dynamičtěji.

Interiér prošel zásadní proměnou směrem k digitálnímu kokpitu, konektivitě a širší nabídce asistenčních systémů. Technickým prvkem, na který Volkswagen upozorňuje, je optimalizovaný elektromechanický aktivní stabilizační systém, který má nepřetržitě detekovat pohyby karoserie až 400krát za sekundu.

Od podzimu 2020 je vrcholem řady Touareg R Hybrid, plug-in hybrid s výkonem systému 340 kW/462 koní, maximálním točivým momentem 700 Nm a maximální rychlostí 250 km/h. Od debutu třetí generace v roce 2018 se prodalo už více než 265 000 kusů. A praktická stránka zůstává silným argumentem i dnes: například jako tažné vozidlo zvládne přívěs až 3,5 tuny.

Test Volkswagen Touareg 3,0 TDI 4Motion | 2025

Momentky, které z Touaregu udělaly „ten slavný Touareg“

Touareg si pověst nevybudoval jen katalogem výbavy a tabulkami výkonu. Část jeho příběhu tvoří i události, které se v automobilovém světě připomínají dodnes.

V terénních závodech se výrazně zapsal VW Race Touareg, který se díky vývoji Volkswagenu Motorsport zařadil mezi dominující týmy Rallye Dakar. Výsledkem byla tři celková vítězství v řadě: 2009 (Giniel de Villiers), 2010 (Carlos Sainz) a 2011 (Nasser Al-Attiyah).

Ještě jinou kapitolu představuje Touareg „Stanley“, který v roce 2005 v Kalifornii vyhrál soutěž DARPA Grand Challenge pro autonomní vozidla. Na trasu v nevadské poušti vyrazilo 23 vozů a do cíle dojely jen čtyři. Stanley zvládl 212 kilometrů za 6 hodin, 53 minut a 58 sekund bez lidského zásahu. Vůz používal laserové detektory, stereovizi, kamery, GPS a speciálně vyvinutý řídicí software. Vítězství bývá označováno za milník, který pomohl otevřít cestu technologiím částečně automatizované jízdy. V této souvislosti se zmiňuje i prediktivní adaptivní tempomat ACC, který se ve zdokonalené podobě jako Travel Assist řadí mezi špičkové asistenty pro částečně automatizované řízení.

A pak jsou tu momenty, které znějí skoro jako sázka. V roce 2006 téměř sériový Touareg V10 TDI táhl po letištní dráze Boeing 747 o hmotnosti 155 tun. Jumbo jet posunul přes 150 metrů a následně bezpečně zastavil. Pro tento experiment byl Touareg zatížen více než čtyřmi tunami dodatečné hmotnosti kvůli přenosu výkonu na zem, přičemž byl použit standardní motor, převodovka i vzduchové odpružení.

Výdrž Touaregu připomněla i dálková jízda z roku 2011, kdy Touareg V6 TDI absolvoval maraton po síti dálnic Panamericana z Ohňové země v Argentině až na Aljašku. Tým vedený specialistou na dálkové jízdy Rainerem Zietlowem zvládl trasu dlouhou více než 22 750 kilometrů za 11 dnů, 17 hodin a 22 minut, napříč 17 zeměmi a téměř všemi podnebnými pásy. Touto jízdou byl překonán dosavadní světový rekord o čtyři dny.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru