Sotva jsme si alespoň částečně zvykli na elektromobilitu, už se na nás chystají autonomní auta. Bude sice ještě několik let trvat, než budeme v autech po silnicích jezdit jen jako pasažéři, ale je jisté, že k tomu dojde. Ostatně, některé automobilky už jistou formu autonomní jízdy nabízejí nyní, jiné ví, že na tom musí začít usilovněji pracovat.
Do té první zjevně patří Porsche, které si nechalo patentovat velmi zajímavý design sedadla určeného pro autonomní modely. Patenty byly podány a také schváleny v Německu u organizace duševního vlastnictví. Platí ovšem pro celý svět.
Sedadla mají tři fáze nastavení. Ta první je určena pro řízení auta, jde o standardní sedadlo, jaká známe z dnešních automobilů. Ovšem druhé a třetí nastavení už je zajímavější. Druhé je označeno jako „pracovní místo“ a jde o nastavení, při kterém se řidič změní v pasažéra a „za volantem“ si může připravovat třeba prezentaci do práce nebo objednávat restauraci na večerní rande. Třetí nastavení sedadla je takzvané relaxační či odpočinkové.
Z patentových nákresů je patrné, že se sedadlo bude schopno proměnit v pohodlné lehátko, na kterém se dá i usnout. V tomto nastavení se změní i standardní umístění volantu a pedálů. Ty se uklidí tak, aby pasažérovi nepřekáželi v odpočívání a dovolili sedadlu se nastavit do takřka postelové polohy. Právě toto nastavení by mělo odpovídat plně autonomní jízdě, při které už nebude potřeba se věnovat řízení.
Jak jsme ale řekli, tohle je ještě daleko. Aby byla autonomní auta schopna jízdy a zároveň byla tak bezpečná, jak odborníci slibují, budou se muset zcela zrušit auta, která řídí lidé. Chybující lidé. A jsme si jisti, že se to v příštích několika desetiletích nestane. Jak ale vidno, Porsche chce být připraveno.