Dnešní vstup na burzu se týká Porsche AG, což je výrobce sportovních vozů spadající pod koncern Volkswagen. O možném IPO se v souvislosti s Porsche AG spekulovalo již od roku 2015, kdy na newyorskou burzu úspěšně vstoupila značka Ferrari. Její akcie zatím dosáhly zhodnocení okolo 360 %. U Porsche se při upisovací ceně 76,5 – 82,5 EUR za akcii očekává, že výnos z IPO by mohl přesáhnout 9,4 miliardy EUR. Celkové ocenění značky by se pak mohlo dostat na 70 – 75 miliard EUR.
Do oběhu se nedostává celá značka Porsche AG, ale její čtvrtina, přičemž jen polovina z toho je nabízena externím investorům. Druhou polovinu kupuje Porsche SE, tedy zakládající rodina Porsche–Piëch, která si jako největší akcionář Volkswagenu udrží rozhodující vliv. V rámci nového rozložení tak bude 75 % Porsche AG vlastnit Volkswagen, 12, 5 % Porsche SE a 12,5 % externí investoři.
Pro ty se nepochybně jedná o velmi zajímavou příležitost. Porsche, stejně jako Ferrari, patří celosvětově mezi tzv. lovebrandy. Je to zavedená značka s bohatou historií, hodnotou a nemalou perspektivou do budoucna. Srovnání právě s Ferrari však není stoprocentně na místě. Přístup a cenová politika značek se v lecčems dost liší. Ferrari se dlouhodobě soustředí na vysoce luxusní sportovní vozy, které vyrábí v omezeném množství a prodává je za ceny od 230 tisíc EUR. Porsche oproti tomu za poslední dvě dekády rozšířilo svou nabídku i o SUV a dostupnější sportovní auta začínající lehce nad hranicí 63 tisíc EUR, což významně pomáhá nejen s tržbami a budováním uživatelské základny, ale také s posilováním kultu značky. V poslední době se Porsche intenzivně zaměřuje na elektromobily a odhaduje se, že do roku 2030 by elektroauta měla zajišťovat většinu tržeb značky. Právě výrazné investice do elektromobility a jejich plánovaný nárůst jsou jedním z hlavních důvodů vstupu Porsche AG na burzu.
Finanční ukazatele také mluví ve prospěch investice do této značky. V posledních letech můžeme sledovat kontinuální nárůst tržeb, až k 30 miliardám EUR za rok 2021. V rámci celé skupiny představuje Porsche to nejcennější, co Volkswagen má. V roce 2021 měly vozy Porsche podíl na tržbách 11,2 %, a vygenerovali zisky pro celou skupinu 22,9 %.
“Vše výše uvedené naznačuje úspěch IPO, na druhou stranu je třeba vzít v potaz ne zcela ideální načasování. Akciové trhy se nachází na svém minimu, nejen evropské akcie padají a investory ovládá strach. K tomu je třeba přidat také nejistotu v odvětví kvůli rostoucím cenám vstupů, narušenému dodavatelsko-odběratelskému řetězci a dalším faktorům. Přesto lze očekávat, že o akcie takové značky, jakou je Porsche AG, bude velký zájem. Pokud tomu tak bude, mohly by Porsche v budoucnu následovat i další značky koncernu, například Audi,” říká Erik Kmeť, jednatel K&L Rock Group.