CUPRA je na trhu jen pár let, ale po celou dobu vytrvale roste a v loňském roce už prodala čtvrt milionu aut. Největší podíl měl Formentor, ale hned na druhém místě byl elektrický Born. I proto teď uvádí na trh další nový elektromobil Tavascan, kterým jsme se poprvé svezli v okolí španělského Madridu.
Osvědčená technika
CUPRA Tavascan, jak se novinka jmenuje celým jménem, je dnes tolik módní crossover s karoserií, která připomíná kupé. Základní tvary karoserie by se daly připodobnit ke koncernovým sourozencům v podobě Škody Enyaq Coupé a Volkswagenu ID.5. Ponechává si ale samozřejmě designový jazyk CUPRY a rozhodně si jej s nimi nesplete, to si spíš spletete jednotlivé modely CUPRA…
Stejně jako výše zmínění koncernoví sourozenci, i CUPRA Tavascan využívá jako základ podvozkovou platformu MEB. Primárně tedy nabídne pohon zadních kol s jedním elektromotorem vzadu, jako variantu za příplatek je pak možné mít čtyřkolku, která dostane druhý elektromotor na přední nápravu. Výkonově jde o 210 kW/286 koní a 545 Nm u zadokolky označované jako Endurance, respektive 250 kW/340 koní a 679 Nm u ostré verze VZ.
V obou případech se elektrická energie uchovává v akumulátoru s kapacitou 77 kWh, díky čemuž je dojezd u obou verzí podle homologace WLTP přes pět stovek kilometrů, přičemž zadokolka samozřejmě dojede o několik desítek kilometrů dál. Dlouhému dojezdu pomáhá samozřejmě také důraz na aerodynamiku, kterou má CUPRA Tavascan na skvělé úrovni (cx je 0,26).
Odvážná kabina
Zvenku jde o moderní auto, které jasně odkazuje na to, že patří do rodiny modelů CUPRA. Jasně rozpoznatelné jsou tvary přední části s typickou grafikou denního svícení s trojicí trojúhelníků, které dostávají všechny nové i faceliftované modely CUPRA. Vzadu pak příslušnost do rodiny modelů CUPRA napovídá svítící lišta přes celou šíři auta, uprostřed níž je svítící logo značky a také třetí brzdové světlo – podobné řešení měla už třeba i druhá generace oblíbeného modelu Toledo na přelomu milénia.
To interiér je mnohem odvážnější. Tady prakticky nenajdeme jedinou rovnou linku – snad jen na displejích – všude jsou totiž větší či menší obliny. Samotná palubní deska je před řidičem i před spolujezdcem prohnutá a vzdáleně by tak mohla připomínat roztažená křídla ptáka při letu.
Poměrně netradiční řešení nabízí i „páteř“ auta, jak CUPRA označuje rám, který tady nahrazuje středový tunel. Jde o rám, který vychází ze středu palubní desky v místech středového panelu a vede na středový tunel. Jeho důvod je jen vzhled. Najdeme v něm mechanický ovladač výstražných blinkrů a v horní částí výdechy klimatizace. Vypadá to zajímavě, ale není to úplně praktické řešení, protože kvůli tomu je na středovém tunelu relativně málo místa k odložení předmětů – najdeme tu pouze dva otvory pro nápoje. Odkládací přihrádka s bezdrátovým dobíjením mobilního telefonu je za „páteří“, ale tam se kvůli ní hůře dostává.
Na středovém panelu není ani volič jednostupňové automatické převodovky. Ten najdeme na pravé straně na sloupku řízení jako to mají i ostatní nové modely koncernu Volkswagen. Nahradil tady tedy původní páčka na stěrače, přičemž ty se teď ovládají na levé páčce.
Na volantu najdeme standardně dva ovladače, kterými se přepínají jízdní režimy auta. U spalovacích modelů je jedno z tlačítek určeno pro startování motoru, ale tady se nestartuje, tady stačí přijít do auta, sednout si na sedadlo řidiče a auto se aktivuje samo. Pak už stačí jen „zařadit“ a můžete se rozjet.
Bohužel jsou tu ale i věci, které mají ostatní elektrické modely Volkswagenu a převzal je i Ford Explorer, který také stojí na platformě MEB koncernu VW. Mluvím o elektrickém ovládání oken, které využívá pro všechna čtyři okna pouze dva ovladače. Ovládání předních i zadních oken se přepíná na dotekové ploše před vypínači. Je to neergonomické, nelogické a otravné. Občas se vám totiž stane, že se téhle dotekové plošky omylem dotknete a pak si místo předních oken stáhnete ta zadní. Anebo se jí naopak sice dotknete, ale okna si nepřepnete. A dotekové ovládání je i na volantu.
Jak jezdí?
Svezli jsme se s verzí s pohonem pouze zadních kol, tedy s jedním elektromotorem na zadní nápravě s výkonem 210 kW/286 koní a točivým momentem 545 Nm. Jde o vcelku rychlé auto, které podle technických údajů zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy a může jet maximálně 180 km/h. CUPRA udává, že homologovaný dojezd je u této verze až 547 kilometrů.
Obě verze výbavy mají 21″ kola, což je dobrá zpráva, protože podvozek byl laděn přímo pro ně. Samozřejmostí je možnost adaptivních tlumičů DCC, díky nimž dokáží být auto až překvapivě komfortní na komfortní jízdní režim, ale na ten sportovní pak opravdu jisté i na klikatých silničkách, které jsme si v okolí Madridu nedaleko obce El Vellón mohli užít. Provoz tu byl minimální, povrch parádní a počasí nám také přálo.
Výhodou je při sportovnější jízdě nakonec to, že CUPRA Tavascan má díky platformě MEB baterie uloženy v podlaze mezi nápravami, což znamená hodně nízké těžiště. Díky tomu tak podvozek nemusí být zase tak tvrdý, aby se dalo auto v zatáčkách vodit rychle a jistě. Naopak při klidné jízdě potěší, že nerovnosti tohle auto filtruje skvěle a tiše. Platí to ale pro kvalitní venkovské silnice, ve městě jsme s autem zatím nejezdili, stejně tak jako na nekvalitních a rozbitých silnicích.
A co spotřeba? Šlo o první jízdy, v rámci kterých mohli novináři závodit v Eco rally o co nejnižší spotřebu paliva. Na konci dne tak někteří dokázali přijet i se spotřebou elektrické energie pod 12 kWh/100 km mimo město a po dálnici, což je na bezmála 4,7 metru dlouhé a dvě a čtvrt tuny vážící auto parádní hodnota. V mimoměstském provozu není takřka kde rekuperovat, takže ve městě by to bylo ještě míň. A když se pak baterie vybije zcela, využít lze nabíjecího výkonu až 135 kW. CUPRA udává, že by mělo být možné baterii z 10 na 80 % nabít asi za půl hodiny a už po 7 minutách měl být v baterii dojezd na stovku kilometrů.
Závěr
CUPRA Tavascan je povedeným elektromobilem, který zaujme svým designem – a to jak zvenku, tak zejména uvnitř. Nabízí osvědčenou koncernovou techniku a hezky jezdí. Oficiální český ceník zatím není k dispozici, ale v České republice už jsou na prodej dvě auta ve výkonnější verzi VZ. Jejich cena se na inzertních serverech pohybuje kolem 1,6 milionu korun s DPH. Na český trh by měla první auta dorazit v nejbližší době.