Na silnicích se nejčastěji mluví o těch řidičích, kteří jezdí rychle, ale co ti, kteří jedou zbytečně pomalu? Jenže právě bezdůvodně pomalá jízda může být až šestkrát nebezpečnější než ta příliš rychlá. Důvod? Vyvolává nečekané reakce ostatních řidičů, kteří se cítí být brzděni, což se jim nelíbí. Často se s tím pak rozhodnou něco udělat, ale ne vždy úplně promyšleně. Podle Policie ČR vzniká mnoho nehod právě jako důsledek agresivní jízdy, která je reakcí na pomalu jedoucí vozidla.
Když levý pruh zpomalí
Všichni to známe. Jedeme po dálnici, je plynulý provoz, ale najednou dojedeme v levém pruhu auto, které jede devadesátkou. Už dlouho za ním jede řidič jiného auta, který ale už začíná být netrpělivý a nervózní. Místo toho, aby za ním dál jel, hledá skulinu a snaží se ho rychle předjet – třeba i těsně mezi kamionem vpravo a pomalým autem vlevo. Manévr, který možná vypadá jako z akčního filmu, ale na silnici může znamenat hodně nebezpečnou situaci.
Přečtěte si také:
Riziková situace nastává i v blízkosti výjezdů z dálnice. Řidič se chystá sjet, ale nechce zpomalovat za kamionem vpravo, takže zůstává v levém pruhu za autem, které jede pomalu. Na poslední chvíli pak přejíždí do pravého a brzdí. Navenek možná jen drobná nervozita, ve skutečnosti ale manévr, který také může snadno skončit nehodou. A navíc ve finále s nulovou časovou úsporou.
Na dálnicích je navíc pomalá jízda velmi riziková také kvůli možným vysokým rozdílům rychlostí, tím spíše na nových úsecích s chystanou rychlostí 150 km/h. Zatímco na běžných silnicích může být rozdíl mezi vozidly přibližně 10 až 20 km/h, na dálnici to může být klidně 50 až 70 km/h (minimální povolená rychlost je 80 km/h, nejvyšší je 130 km/h, respektive 150 km/h). Takové rozdíly dramaticky při nehodě zvyšují riziko vážného zranění nebo i smrti.
Agresivitu na silnicích nikdy neoplácejte. A když je nejhůř, volejte policii
Zima nepřeje odhadům
Na kluzké okresce je rozdíl mezi opatrností a hazardem ještě výraznější. Někdo jede pomalu, protože se bojí. A není na tom nic špatného. Jiný si věří, protože má pohon všech kol a moderní elektroniku, tak se rozhodne jej předjet. Ale pak přijde ostrá zatáčka, třeba i jen lehké přibrzdění, ale kola se blokují. Nepomůže ABS, nepomůže čtyřkolka. Auto jede rovně jako sáňky, a pokud má řidič štěstí, skončí v měkké sněhové závěji. Pokud ne, potká strom nebo protijedoucí vůz.
Město jako kulisa nervozity
Města jsou zvláštním prostorem. Hustý provoz, přechody pro chodce, chodci, cyklisté, MHD. A k tomu řidiči, kteří spěchají do práce nebo pro děti do školky nebo do kroužků. Pokud se v takovém prostředí objeví někdo, kdo jede zbytečně pomalu, ostatní na to reagují podrážděně. Předjíždění přes cyklopruh, jízda na žlutou (oranžovou) nebo dokonce už na červenou. Tohle všechno není o nedostatku pravidel, ale o přetlaku v hlavě. A čím je člověk víc v emocích, tím méně vnímá, co se kolem něj děje. A pak stačí jeden krok chodce do silnice a čas na reakci nemusí stačit.
Zákon a realita na silnicích
Bezdůvodně pomalá jízda není jen nepříjemností, ale i problémem pro celou dopravu. Zpomalení jednoho jediného vozidla může nakonec vytvořit kolonu, která se natahuje i na několik kilometrů. Česká legislativa sice prostřednictvím zákona o provozu na pozemních komunikacích stanovuje, že řidiči nesmí bezdůvodně zpomalovat ostatní účastníky provozu. Pokud tak činí, riskují pokutu ve výši 1500 až 2500 Kč. Ale už jste někdy slyšeli o tom, že by takovou pokutu někdo někdy dostal?
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
Zatím nikdo nezakázal provoz traktorů ani třeba koňských povozů, takže páni a paní spěchálkové, uvažujte tak, že dojedete nejen někoho, kdo jede 70km/hod., ale jedou tam třeba koně! Řidič by měl vždy ovládat vozidlo a jet takovou rychlostí, aby vždy dokázal zastavit
Nesmysl, ať si každý jezdí, v rámci pravidel, jak chce. Silnice není závodní dráha!
To, co českým řidičům chybí je pokora a to, že neumí dodržovat bezpečnou vzdálenost. Čím větší auto, tím větší závodník. Ne všichni jsme profesionálové, kteří najezdí tisíce kilometrů týdně. Ne všichni neuděláme někdy chybu.
Název tohoto článku je tak trochu nabádáním k nedodržování předpisů. Pomalým řidičem bývá často označován ten, co jezdí dle pravidel a i také ten, kdo jede nepatrně pomaleji, než je povoleno. Ale i s těmi, kteří jsou o něco více pomalejší, má povinnost každý účastník dopravního provozu počítat. Nikdy nevíme, co je důvodem té pomalejší jízdy (tlačit např.začátečníka do jízdy na hraně jeho možností je nezodpovědné). Kdo s tím nepočítá, tak není dobrý řidič. V okamžiku, kdy ho to znervózní, se stává tím nebezpečím a nervozita za volant nepatří. Není pro to žádná omluva. Obracet vinu na ty pomalejší je zkrátka podlé. Divím se, že policie vyhodnocuje pomalou jízdu jako důvod dopravní nehody a nehledá řidiče duševně nestabilní.
Tím nehájím ty, kteří úmyslně překážejí. Setkat se s úmyslem tohoto typu je však málo pravděpodobné.
Dobrý den , jako řidič z povolání jezdím od roku 1986, mám najeto 2 500 000 bez nehody jako řidič sk. C.
Pomalou jízdu odsuzuji , opravdu vznikají nebezpečné situace. Je na čase , aby si policie udělala akci , při které by pomalu jedoucí vozidla zastavila a zjistila důvod tohoto přestupku. Mnozí starší lidé jezdí pomalu a netuší , že páchají přestupek, jen prostě nespěchají , ať si ostatní předjedou když spěchají , ale že je v úseku 5km plná čára už jim nedotéká.
Někteří už nejsou způsobilí řídit , tam by měla policie nařídit prohlídku u jiného než obvodního lékaře. Sám se té chvíle , kdy se chytím,že jedu mezi obcemi 60 děsím ale bez patřičných reakcí , které jsou ve většině případů dle mého názoru důvodem k pomalé jízdě , nemám za volantem co dělat.
Nejlepší je jet za tzv. “sedmdesátkářem”, v obci 40 a mimo obec 70, a silnice se klikatí s plnou čárou uprostřed… a malér je na cestě.
setkal jsem se ještě s jedním druhem řidiče , mezi obcemi 70 a již zmíněná plná čára. Po šesti kilometrech krátký úsek s přerušovanou , rozdovádím koně , předjedu ho a za kilometr obec. zpomalím na 55 , auto které jsem nedávno předjel mě v 70 v obci předjede a celá situace se opakuje.
Jedu 130 , a jsem nejpomalejší , tak je asi někde chybě, ale ne u mě,tak ať si blikají jak chtějí. A dodržovat odstup platí Sejny pro rychlé i pomalejší. Ale to řidičům neříká nic , to bych trestal, a bylo by méně nehod, než s těma lepicema na zadek auta
👍
Od určité doby autem nejezdím. Ale z dřívějška vím, že za pomalá vozidla, která brzdi provoz, jsou považováni ti, kteří jezdí podle předpisů. Mnohá omezení rychlosti jsou příliš přísná a platí v dlouhém úseku
Podpis