silnice-plna_cara-doprava

Pomalí řidiči představují větší riziko než rychlí. Brzdí dopravu a vyvolávají nebezpečné situace

Autor: Petr Pilný - Zdroj: bezpecnecesty.cz, Policie ČR - Ilustrační foto: Pavel Srp - 22. 9. 2025


Na silnicích se nejčastěji mluví o těch řidičích, kteří jezdí rychle, ale co ti, kteří jedou zbytečně pomalu? Jenže právě bezdůvodně pomalá jízda může být až šestkrát nebezpečnější než ta příliš rychlá. Důvod? Vyvolává nečekané reakce ostatních řidičů, kteří se cítí být brzděni, což se jim nelíbí. Často se s tím pak rozhodnou něco udělat, ale ne vždy úplně promyšleně. Podle Policie ČR vzniká mnoho nehod právě jako důsledek agresivní jízdy, která je reakcí na pomalu jedoucí vozidla.

Když levý pruh zpomalí

Všichni to známe. Jedeme po dálnici, je plynulý provoz, ale najednou dojedeme v levém pruhu auto, které jede devadesátkou. Už dlouho za ním jede řidič jiného auta, který ale už začíná být netrpělivý a nervózní. Místo toho, aby za ním dál jel, hledá skulinu a snaží se ho rychle předjet – třeba i těsně mezi kamionem vpravo a pomalým autem vlevo. Manévr, který možná vypadá jako z akčního filmu, ale na silnici může znamenat hodně nebezpečnou situaci.

Riziková situace nastává i v blízkosti výjezdů z dálnice. Řidič se chystá sjet, ale nechce zpomalovat za kamionem vpravo, takže zůstává v levém pruhu za autem, které jede pomalu. Na poslední chvíli pak přejíždí do pravého a brzdí. Navenek možná jen drobná nervozita, ve skutečnosti ale manévr, který také může snadno skončit nehodou. A navíc ve finále s nulovou časovou úsporou.

Na dálnicích je navíc pomalá jízda velmi riziková také kvůli možným vysokým rozdílům rychlostí, tím spíše na nových úsecích s chystanou rychlostí 150 km/h. Zatímco na běžných silnicích může být rozdíl mezi vozidly přibližně 10 až 20 km/h, na dálnici to může být klidně 50 až 70 km/h (minimální povolená rychlost je 80 km/h, nejvyšší je 130 km/h, respektive 150 km/h). Takové rozdíly dramaticky při nehodě zvyšují riziko vážného zranění nebo i smrti.

Agresivitu na silnicích nikdy neoplácejte. A když je nejhůř, volejte policii

Zima nepřeje odhadům

Na kluzké okresce je rozdíl mezi opatrností a hazardem ještě výraznější. Někdo jede pomalu, protože se bojí. A není na tom nic špatného. Jiný si věří, protože má pohon všech kol a moderní elektroniku, tak se rozhodne jej předjet. Ale pak přijde ostrá zatáčka, třeba i jen lehké přibrzdění, ale kola se blokují. Nepomůže ABS, nepomůže čtyřkolka. Auto jede rovně jako sáňky, a pokud má řidič štěstí, skončí v měkké sněhové závěji. Pokud ne, potká strom nebo protijedoucí vůz.

Město jako kulisa nervozity

Města jsou zvláštním prostorem. Hustý provoz, přechody pro chodce, chodci, cyklisté, MHD. A k tomu řidiči, kteří spěchají do práce nebo pro děti do školky nebo do kroužků. Pokud se v takovém prostředí objeví někdo, kdo jede zbytečně pomalu, ostatní na to reagují podrážděně. Předjíždění přes cyklopruh, jízda na žlutou (oranžovou) nebo dokonce už na červenou. Tohle všechno není o nedostatku pravidel, ale o přetlaku v hlavě. A čím je člověk víc v emocích, tím méně vnímá, co se kolem něj děje. A pak stačí jeden krok chodce do silnice a čas na reakci nemusí stačit.

Zákon a realita na silnicích

Bezdůvodně pomalá jízda není jen nepříjemností, ale i problémem pro celou dopravu. Zpomalení jednoho jediného vozidla může nakonec vytvořit kolonu, která se natahuje i na několik kilometrů. Česká legislativa sice prostřednictvím zákona o provozu na pozemních komunikacích stanovuje, že řidiči nesmí bezdůvodně zpomalovat ostatní účastníky provozu. Pokud tak činí, riskují pokutu ve výši 1500 až 2500 Kč. Ale už jste někdy slyšeli o tom, že by takovou pokutu někdo někdy dostal?

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru