Na plochách polygonu mosteckého autodromu si vyzkouší své reakce v krizových situacích dalších 1024 řidičů policejních a hasičských vozidel. Od začátku září do konce listopadu se pod dohledem instruktorů budou učit, jak svá vozidla co nejlépe, přitom však bezpečně ovládat. Školení navazuje na výcvik více než 4 000 řidičů složek integrovaného záchranného systému (IZS), který v Mostě absolvovali v letech 2016 až 2018. Tentokrát to ale bude výcvik kombinovaný, a to v denních i nočních hodinách.
„Je velmi důležité, aby řidiči správně reagovali na možné krizové situace i za snížené či zhoršené viditelnosti. K záchraně lidských životů totiž vyjíždějí 24 hodin denně. Ze statistik vyplývá, že například úmrtnost chodců sražených vozidlem v noci je výrazně vyšší než při denním střetu. Noční část výcviku zajistíme tak, aby byl maximálně ohleduplný k obyvatelům domů v sousedství polygonu. Všichni zainteresovaní zaměstnanci autodromu dostali patřičné instrukce. V tomto smyslu také komunikujeme s primátorem města Mostu Janem Paparegou,“ uvedla obchodní a marketingová ředitelka mosteckého autodromu Jana Svobodová.
Připomněla, že kurz za snížené viditelnosti autodrom nabízí od loňského podzimu také zájemcům z řad široké veřejnosti. „Každý si tak může vyzkoušet v bezpečí uzavřeného cvičného areálu svou reakci na náhlou krizovou situaci v podmínkách, kdy zrak řidiče vnímá okolí vozu úplně jinak než za světla,“ upozornila ředitelka.
Policie začíná obměňovat vozový park. Dnes si převzala prvních 80 nových octavií
„Jsem moc rád, že si právě policisté a hasiči vyzkouší noční kurz bezpečné jízdy na mosteckém polygonu, který je postaven právě na tom, aby si řidiči uvědomili, jak obtížné je zvládat krizové situace za snížené viditelnosti. Zejména pak ty složitější situace, které se za tmy řeší velmi komplikovaně,“ zdůraznil mostecký primátor Jan Paparega.
Při teoretické výuce v učebně a praktickém výcviku na plochách polygonu se řidiči osobních a SUV vozů naučí zvládat nejčastější krizové situace, s nimiž se setkávají každý den v běžném silničním provozu. „Zaměřujeme se také na to, aby dokázali tyto situace předvídat a předcházet jim. Samozřejmě podstupují vyšší riziko než běžní řidiči. Záchranáři totiž musejí být u nehody, požáru či přírodní katastrofy co nejdříve. Praktickou část je tak třeba nacvičovat i ve vyšších rychlostech,“ upřesnil instruktor bezpečné jízdy Marek Kohoutek.
Řidiči vozidel IZS si při praktické výuce vyzkoušejí brzdění a vyhýbací manévry na suché, mokré nebo velmi kluzké vozovce. Naučí se také zvládat smyk zadní a přední nápravy a brzdění a vyhýbání se překážce v kopci a zatáčce. „Je to jedinečná příležitost auto si pořádně osahat, seznámit se s jeho limity a poznat také své reakce a možnosti,“ doplnil Kohoutek.
Mostecký polygon zahájil provoz v roce 2005 a stále patří k největším a nejkomplexnějším zařízením svého druhu v České republice. Svou dispozicí, instalovanými technologiemi a dalšími navazujícími aktivitami nabízí na ploše 13 hektarů jedinečné podmínky pro výuku a výcvik řidičů ve všech oblastech problematiky řízení vozidel.
Do tříleté veřejné zakázky, kterou zajišťuje ministerstvo vnitra, se kromě polygonu v Mostě zapojí dalších sedm center pro zdokonalovací výcvik řidičů v Čechách i na Moravě. Proškolí postupně více než 19 tisíc řidičů policejních a hasičských vozů z celé České republiky.