test-2019-kia-proceed-gt-line-14-t-gdi-7dct- (33)

V Polsku nastala naprosto chaotická situace v legislativě zavádějící tresty za stáčení tachometrů ve výši až pěti let vězení. Úprava, na kterou se těšili všichni poctiví prodejci ojetin, byla na poslední chvíli omylem zrušena při hlasování o vyšších trestech za sexuální zneužívání dětí. Je to důsledek pedofilní aféry katolické církve, která zahýbala tamní politickou scénou před evropskými volbami. Polští poslanci vnesli chaos do očíslování jednotlivých ustanovení trestního zákoníku a kvůli tomu nechtěně zrušili trestnost stáčení tachometrů, jenž měla platit od tohoto pátku.

Stáčení kilometrů je v Polsku nově trestným činem

„Pevně věříme, že se jedná pouze o omyl, zaviněný příliš rychlým projednáváním jiné legislativy. Jinak by to byl nepříjemný krok zpět. Díky nové legislativě, která trestala stáčení tachometrů v Polsku až pěti lety vězení, byly postihy u našich severních sousedů nejtvrdší v rámci zemí V4. Věřím, že polští zákonodárci zvládnou tuto chybu rychle opravit, jinak by to bylo velké zklamání,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, která v Polsku provozuje 9 autobazarů.

Nový zákon o trestnosti stáčení tachometrů přitom polský prezident podepsal teprve před dvěma týdny a platit tedy měl od 25. května. Stáčení tachometrů je v Polsku podobným problémem jako v České republice. „Odhadujeme, že v Polsku je tachometr stočený až u 80 % dovozových vozů, kterých se ročně na tamním trhu objeví přes milion. Počet zmanipulovaných vozů je tedy v Polsku obrovský a od nového zákona si všichni prodejci slibovali zásadní změnu, zejména v prevenci. V Polsku je totiž zcela běžné, že firmy nabízejí stáčení nejen na internetu, ale dokonce i na billboardech u hranic s Německem, odkud se auta dováží. To by podle nového zákona nemělo být možné a již se objevily i různé iniciativy prodejců, kteří chtějí nový zákon beze zbytku využít k likvidaci podvodných praktik,“ dodala Karolína Topolová.

K úplnému vyřešení problémů se stáčením bude podle ní ovšem nutné v EU zavést sdílení dat ze všech zemí. „Dokud je možné do Polska nebo do České republiky přivézt stočený vůz a místní STK to nedokáže odhalit, budou podvodníci vozy nadále stáčet,“ uzavřela Topolová.