Byť to občas venku vypadá, že se léto nehodlá vzdát, večery jsou chladné, rána mlhavá a teploty postupně klesají. A to znamená, že se řidiči mohou mnohem častěji na silnicích setkat se zvěří. Proto se právě v těchto měsících více než kdy jindy vyplatí mít auto na taková setkání pojištěné. Ale jsou to právě pojistky střetu se zvěří, které mají řadu háčků, na které je nutné si dát pozor.
Zvěř nebo zvíře?
Už při uzavírání pojistky se ubezpečte, že vaše pojišťovna vnímá pojem zvěř a zvíře stejně. Rozdíl je v tom, že zatímco za zvěř, tedy srnky, zajíce nebo bažanty nikdo neodpovídá, za domácí zvířata, tedy psy, kočky nebo krávy už ano, konkrétně jejich majitel. A tak se můžete setkat s tím, že při střetu se srnkou pojišťovna veškerou škodu uhradí, u střetu s volně pobíhajícím psem už bude problém. Škodu by totiž měl uhradit jeho majitel. A to buď ze svého pojištění nebo z vlastní kapsy. Pojišťovna také může škodu uhradit i v tomto případě a následně ji po majiteli zvířete vymáhat zpět.
Připojištění, které finančně řeší střet se zvěří pak ale nefunguje ve chvíli, kdy se mu pokusíte vyhnout a nabouráte. „Naopak v rámci rizika střet se zvířetem není pokryta situace, kdy se řidič snaží vyhnout střetu se zvířetem a výsledkem manévru je třeba náraz do stromu u silnice. Tato nepřímá škoda nemůže být pojištěna z důvodu, že nelze následně prokázat důvod dopravní nehody. Škoda je likvidní z obecného rizika dopravní nehody,“ upozorňuje pojišťovna Pillow.
Nárok na náhradní auto po dobu opravy toho vašeho není automatický. Pomoci s tím ale umí pojišťovny
Pozor na to, jaké pojištění vlastně máte
Pojišťovna Pillow také upozorňuje na to, že u sjednání pojištění střetu se zvěří mohou řidiči narazit na chyták. Jde vlastně o jeden produkt, tedy pojištění havarijního rizika, který ale má dvojí kvalitu. „První druh pojištění nazývá pojišťovna havarijním pojištěním a je standardně nabízeno s územní platností shodnou s povinným ručením (země uvedené na zelené kartě) a s pojistnou částkou ve výši obvyklé ceny vozidla, tedy u nových vozidle i s možností pojištění pořizovací ceny. Naopak pojištění „druhé jakosti“ se často označuje jako tzv. doplňkové pojištění. Ve skutečnosti se stále jedná o druh havarijního pojištění, kde ale pojišťovna v podmínkách omezila pojistné plnění při škodě několika parametry,“ vysvětluje pojišťovna.
A je právě potřeba si pohlídat, zda vlastně neplatíte víc peněz za méně muziky. Proto je nutné si opravdu dobře pohlídat pojistné podmínky i smlouvu.
Krom výše zmíněného doporučujeme pohlídat si, zda náhodou připojištění není omezeno jen na území České republiky. Pak stačí jeden víkendový výlet třeba jen pár metrů do ciziny a problém je na světě.
Pillow také upozorňuje, že minimálně problematické je mít uzavřenou smlouvu na pojistné plnění limitem. Ten u doplňkových pojištění bývá zhruba 50 000 Kč nebo 100 000 Kč. Jenomže taková nehoda často může skončit i totální škodou a vy byste tak skončili i v mínusu. „Pozor také na spoluúčast. Není pravda, že všechna doplňková pojištění mají nulovou spoluúčast. Třeba u střetu se zvěří najdeme produkty s hodnotou spoluúčasti i 10 %,“ doplňuje pojišťovna.
A ještě jeden chyták pojišťoven- havarijni pojisteni pro případ zničení vozidla a za větší částku pojištění pro případ zničení nebo poškození vozidla.
A od příštího roku nemusí pojišťovna prokazovat příčinnou souvislost mezi technickým stavem vozidla a pojistnou události, takže při nedáni přednosti na křižovatce nemusí za vás zaplatit všechno, neb jste měli na autě disky s jiným rozměrem, než je v TP.
Akorad slovickareni a vycuranost pojistoven ohledne plneni.