2019-iaa-frankfurt-seat-cupra- (12)

Uplynulý rok byl hodně zvláštní. Koronavirus změnil chování lidí, především pak automobilových zákazníků. Co bylo původně nutnost kvůli koronavirovým opatřením, jako třeba nákupy aut nebo objednávky do servisu online, je dnes vlastně standardem. Řada prodejců, ale i samotných značek se postupně učí, že zákazníci už možná nechtějí fyzicky trávit čas na showroomu nebo v servisu. A jak to tak vypadá, podle Toyoty už jej nebudou chtít trávit ani na světových autosalonech.

Přečtěte si také:  Rok 2020 byl pro zakázkové oddělení Rolls-Royce Bespoke Collective velmi úspěšný. Vznikla spousta jedinečných modelů

Ty za uplynulý rok fakticky zmizely, nekonal se ani jeden. Na letošní rok už jich je několik v plánu, ale zatím je velkou otázkou, zda vůbec nějaký proběhne, a pokud ano, v jakém formátu. Jeden takový malý autosalon před nedávnem připravily značky Toyota a Lexus v Americe. Šlo o akci pro vybrané novináře z celého světa a obě značky na něm představily řadu novinek. Součástí poměrně velké výstavy byly také workshopy a rozhovory. Dá se říci, že to byl takový autosalon kombinovaný s opravdu velkou a několikadenní tiskovou konferencí.

Součástí debat, které v místě probíhaly, bylo také řešení budoucnosti autosalonů jako takových, jaké pamatujeme třeba z Ženevy, Frankfurtu nebo Paříže. Podle Toyoty jsou podobné akce sice důležité, vždyť každou takovou výstavou prošly statisíce lidí, ale doba se prostě změnila. Japonská automobilka si myslí, že v blízké budoucnosti budou podobné akce zaměřeny spíše do online prostředí. A to rozhodně nejen ze zdravotních důvodů.

Už dříve se totiž některé automobilky ozvaly, patří mezi ně třeba Volvo nebo Lamborghini, a rovnou prohlásily, že už se velkých autosalonů účastnit nebudou. Důvod je prostý, je to drahé. Pronájem stánku, přeprava aut, obsluha a další nezbytnosti vyjdou na statisíce eur. Oproti tomu online prezentace stojí výrazně méně. Navíc právě Lamborghini si prý raději bude věnovat menším a lokálním akcím jak pro stávající zákazníky, tak pro ty, u kterých je alespoň nějaká pravděpodobnost, že se jimi stanou. Což se u velkých autosalonů říct nedá. A obdobně se v minulosti vyjádřila i značka Rolls-Royce, ani ta už velké autosalony v plánu nemá.

Přečtěte si také:  Lamborghini Lounge je 500metrový dům, sloužící (nejen) jako showroom. Dostanete se sem jen na pozvánku

Bude velmi zajímavé sledovat, jak to s těmi opravdu velkými a světovými výstavami v budoucnu bude. Pokud se jich totiž vzdají automobilky, které jsou tradičním tahákem pro návštěvníky, je dost pravděpodobné, že časem je nebudou řešit ani mainstreamové značky.