CUPRA-Formentor-VZ5_sedadla

Pětiválcový CUPRA Formentor VZ5 nabídne exkluzivní skořepinová sedadla

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: CUPRA - 18. 6. 2021


„CUPRA Formentor VZ5 s nejvyšším výkonem 390 koní je vozem, který musíte při řízení cítit.“ Na nastavení tohoto exkluzivního modelu, jehož bude vyrobeno pouhých 7000 kusů, se významně podílel Jordi Gené, vývojový jezdec značky CUPRA. Vůz, zrozený na závodním okruhu a schopný přenášet řidiči každý záchvěv, ohromí nesmírnou pozorností věnovanou každému detailu. Dokonce i jeho skořepinová sedadla CUP jsou inspirována světem motoristického sportu.

Emoce vyvolávané uhlíkovými kompozity

Nová skořepinová sedadla CUP, inspirovaná závodními okruhy a zkonstruovaná exkluzivně pro model Formentor VZ5, přebírají estetiku závodních vozů. „Sedadlo je prvním kontaktem, který má řidič s vozem. Řidič prostřednictvím sedadla vnímá významnou část dění mezi koly a vozovkou. Tato skořepinová sedadla navíc dokonale vyvolávají emoce,“ říká technická ředitelka značky CUPRA Marta Almuniová. Zřetelně sportovní styl dodávají těmto sedadlům centrální ozdobné prvky s otvory pod integrovanou opěrkou hlavy a zadní stěna opěradla z uhlíkového kompozitu.

CUPRA Formentor VZ5 je tady! Pohání ho pětiválec s 390 koňmi. Vznikne jen 7000 kusů

Tvary pro dokonalou oporu těla

Jedním z klíčových faktorů, který stojí za podmanivými zážitky z jízdy, je optimální opora těla. Inženýři z technického centra toho dosáhli tím, že do vývoje zapojili závodní jezdce, Jordiho Geného a Matthiase Ekströma. Gené a Ekström poskytovali v průběhu vývoje sedadel a jejich optimalizace cenné rady. Na vývoji se podílela také společnost Sabelt, která se specializuje na vývoj a produkci velmi sportovních sedadel jak pro sériově vyráběné vozy do běžného silničního provozu, tak i pro závodní automobily.

„Uskutečnili jsme řadu zkušebních jízd v různých podmínkách, abychom dosáhli požadovaných vlastností pěnového materiálu a optimální opory těla,“ říká Gené, který svými zkušenostmi pomohl přenést zážitky ze sezení v závodním sedadle do automobilu určeného pro běžný silniční provoz. Nově vyvinuté sedadlo svými tvary dokonale obklopuje tělo řidiče od nohou až po ramena. „Díky tomu poskytuje tělu v zatáčkách skvělou oporu, a řidič se tak může ještě lépe soustředit na silnici a řízení,“ říká Almuniová.

CUPRA-Formentor-VZ5_sedadla-2

Kombinace sportovních vlastností a komfortu

Řada vlastností automobilového sedadla se po usednutí řidiče za volant promění v emoce. „Skořepinová sedadla CUP splňují všechny požadavky, ať se jedná o design, funkčnost, smyslové vjemy, nebo schopnost přizpůsobit se jakémukoli tělu. Závodní sedadlo se konstruuje pro jednoho konkrétního jezdce, aby mu padlo jako ulité. My jsme však stáli před výzvou zajistit tuto schopnost adaptace pro širokou škálu řidičů,“ říká technická ředitelka značky CUPRA. Inženýři analyzovali tvary vozidla, aby zajistili co nejsnadnější nastupování a vystupování, a výsledné řešení, které nakonec nepředstavuje vůbec žádný kompromis pro sportovní design vozu, ověřovali při testech s řidiči různě vysokých postav.

Maximální adaptace tělu

Sedadla modelu Formentor VZ5 mají plochy s odlišnou tvrdostí. Spodní boční polštáře jsou tužší, zatímco měkčí materiály na opěradle a v horní části sedadla zvyšují úroveň komfortu a rozšiřují možnosti pro dokonalou adaptaci tělu sedící osoby. „Velkou pozornost jsme věnovali vlastnostem pěnového materiálu v každé kontaktní zóně a podařilo se nám dosáhnout maximální adaptace tělu i velmi dynamických reakcí,“ říká inženýr Jesús Alonso, který vyvíjel skořepinová sedadla CUP.

Vášeň pro detaily

Sportovnost se v tomto modelu vzájemně doplňuje se sofistikovaností i v designu interiéru. Značka CUPRA si zakládá na dokonalém provedení, což je patrné i na skořepinových sedadlech CUP. K jejich čalounění jsou použity prodyšné kůže Napa, nabízené v odstínech černá Soul a modrá Petrol. Hodnotu těchto exkluzivních sedadel zvyšují také povrchy s hlubokými reliéfními prvky, výrazné prošívání a mikroperforace.

Další exkluzivní prvky výbavy modelu CUPRA Formentor VZ5

  • Motor TSI 2,5 litru o výkonu 390 koní
  • Broušená 20“ kola z lehké slitiny v odstínu mědi
  • Brzdy Akebono s 6pístkovými třmeny v odstínu mědi
  • Difuzor z uhlíkového kompozitu
  • Čtyři koncovky výfukové soustavy v odstínu mědi
  • Speciální edice, na přání v exkluzivním odstínu šedá Taiga
Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru