tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m760li-xdrive
BMW M760Li xDrive | Foto: Pavel Srp

Na stojanech čerpacích stanic se už brzy začne objevovat palivo s označením E10, které bude obsahovat ještě více biosložek než je tomu nyní. Některé motory by s ním ale mohly mít problémy, proto Evropská asociace výrobců automobilů připravila seznam těch aut, u nichž se tankování tohoto paliva bát nemusíte.

Ekologie je v automobilovém průmyslu přítomná všude. Už nyní jsou v palivech biosložky přimíchány (E5), ale jejich poměr se až přibližně dvakrát zvýší. Přikazuje to starší evropská směrnice, která byla zahrnuta do zákona 201/2012 o ochraně životního prostředí.

Přečtěte si také:  A je to tady. V Evropě začne už v příštím roce platit ekologická daň z fosilních paliv

V palivu s označením E10 není problém absolutně, ale budou existovat dvě příměsi, které podíl biosložek ještě zvýší. Tou první je tzv. ETBE (ethyl-tercbutyl- ether vyráběný z biolihu), která bude (a třeba v benzinu Verva 100 už je) zejména v prémiových vysokoktanových palivech. Tou druhou je ale ethanol. A ten v palivovém systému, ale i v samotném motoru obecně, zvyšuje riziko koroze, protože na sebe váže vodu (tedy může stahovat vzdušnou vlhkost).

Aktivisté chtějí v Evropě absolutní zákaz reklam na fosilní paliva

Ethanol navíc není vhodný ani pro gumové materiály – hlavně polyuretan, z něhož bývají vyrobena starší těsnění. Ta totiž může při dlouhodobém používání rozleptat, čímž vznikne netěsnost.

„Automobily vyráběné podle normy EURO 4, která vstoupila v platnost v roce 2005, jsou již homologována na automobilový benzin s 10 % biolihu. Všechna vozidla v tomto časovém rozmezí, stejně tak i vozidla, vyhovující i novějším emisním normám EURO 5 a EURO 6, mohou bez problémů používat benzin pod označením E10. V některých zemích EU je již také zaveden. Pro používaný líh platí požadavky definované normou pro kvasný líh do automobilových benzinů, který musí být bezvodý a denaturovaný. Do automobilových benzinů jsou přidávána další aditiva pro zlepšení užitných vlastností (ochrana proti korozi, mazací přísady ke snížení třecích ztrát a zvýšení výkonu, čistící přísady, které dlouhodobě udržují v čistotě sací ventily, vstřikovače a spalovací prostor),“ informuje o palivech E10 na svém webu Česká asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Přečtěte si také:  Natankovali jste do auta špatné palivo? Hlavní je nestartovat

Výrobci aut tedy už přibližně od roku 2005 věděli, že taková paliva přijdou, takže na ně svá auta připravovali. Auta, která jsou vyrobena od roku 2009, jsou tak pro palivo E10 připravena a nebudou s nimi mít problémy. Na silnici ale stále jezdí i spousta starších aut, která mohou mít s palivem E10 problém, takže i proto Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) každoročně připravuje seznam aut (v originále jej najdete zde), která mohou a která by naopak neměla toto palivo tankovat.

Seznam najdete na další stránce >>>

11 komentáře

  1. Pane Srpe. Palivo E10 se u nás dávno prodává. Zkuste zajet k Benzině. Tohle je naprosto zbytečný článek. Jsem rád, že Vás neplatím.

  2. V Britanii kde uz se E10 benzin nejakou dobu uziva ,to podle ridicu znamenalo 20% kratsi dojezd
    nez na puvodni palivo a zpusobilo ze se lide zbavuji aut s benzinovym pohonem.

  3. Ti aktivisté a pseufoekologove jsou úplně mimo. To už není na diskuzi, to je na zavření. Kdysi takové blázny dávali do ústavu, dnes do EU…. holt jiná doba

  4. Zase vymýšlejí nějaké sračky do motorů aby je mohli zničit ! To mi hlava nebere kdo takové paskvily vymýšlí ?

  5. Kdopak se zas nalakuje na novém palivovém zázraku který bude ničit motory úplně stejně jako prodělané bioložky v naftě. Třeba dotovaná řepka že.

  6. Trochu mě to připomíná situaci, kdy stát chtěl zlikvidovat auta s dvoudobými motory a tak vymysleli páchnoucí a motory devastující olej M2T, který prý byl velmi dobrý pro dvoudobé motory, ale současně to zakazovali dávat třeba do sekaček a motorových pil, které nechtěli zlikvidovat! Kdo poslechl a olej M2T používal, tak během cca 3 let motor zcela zničil!

  7. Tomu já říkám správná ekologie. Ethanol, což je nová složka, zvyšuje nebezpečí koroze a naleptává pryžová těsnění super věc to nové palivo.

Přidat komentář