Na tuzemském trhu chybí ojetiny z Česka. Na situaci začaly reagovat některé leasingové společnosti, například Arval spustil operativní leasing ojetých vozů. Doposud řešily autobazary jejich nedostatek výkupem aut ze zahraničí, ta se ale často potýkají s problémy. Třetina dovezených vozů je po velké havárii a zhruba každé dvacáté auto je po totální havárii. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia, která provozuje systém pro prověření historie ojetých vozů. Podle ní má k tomu více než polovina vozů stočený tachometr průměrně o 100 tisíc kilometrů. Svaz dovozců automobilů také upozorňuje, že problémem je i stáří dovezených aut. Polovina ojetin ze zahraničí je starší než deset let, čtvrtina dokonce patnáct let.
Operativní leasing ojetých vozů je v Česku nový produkt. Kromě Arvalu ho spustila jen jedna další leasingová společnost, Arval ale dominuje nízkou cenou. Společnost tak reaguje na dlouhé dodací lhůty nových aut, které přesahují u některých značek až dvanáct měsíců. V důsledku toho chybí na českém trhu kvalitní ojetá vozidla.
„Spustili jsme operativní leasing ojetých vozů s cílem dostat k českým zákazníkům maximální množství kvalitních aut. S touto službou se snažíme zasáhnout širší spektrum klientů. Přibližujeme službu operativního leasingu i těm, kteří o něm doposud neuvažovali. V úvodní nabídce máme v tuto chvíli 50 vozů a jejich počet budeme dále navyšovat. Nejlevnější vůz začíná na 3 500 Kč měsíčně včetně DPH. Vozidla nabízíme v rámci fullservice leasingu, takže je v něm servis, pojištění, pneumatiky, dálniční známka a další služby. Zákazník jen natankuje a jezdí,“ vysvětluje nový produkt Aleš Polák, generální ředitel leasingové společnosti Arval.
Vozový park v Česku zestárl na 15,7 roku. Na vině jsou ojetiny ze zahraničí
Aktuálně je průměrné stáří tuzemských osobních vozů 15,73 roku. Oproti době před covidem se jedná o nárůst téměř o jeden rok průměrného věku vozidel v Česku. Jednou z příčin je kromě nižšího počtu registrací nových vozidel také množství starších ojetin dovážených ze zahraničí, které meziročně vzrostlo o 0,8 %. Více než 51 % vozů je starších 10 let, 23 % je starších dokonce 15 let. Staré ojetiny jsou navíc velice málo vyřazovány z provozu.
Už při koupi ojetého vozu je třeba myslet i na jeho případný prodej
Vozidla dovezená ze zahraničí se podle Barbory Minksové z Cebie potýkají častěji s podvody. „Nejčastěji se jedná o zatajování havárií, klamání zákazníka ohledně země původu vozidla, stočení tachometrů a uvádění nepravdivých údajů o nájezdu vozidla nebo i zatajení informace, že se jedná o kradené vozidlo. Zfalšovaný původ má více než pětina vozidel, nejčastěji se jedná o účelové krátkodobé registrace v Německu. Při analýze 416 000 vozů od loňského ledna do letošního května jsme objevili auta z afrických zemí, Saúdské Arábie, Ománu či Mexika,“ vysvětluje problémy s ojetinami ze zahraničí Minksová.
Český původ vozidla umožňuje podle Cebie snazší ověření stavu vozidla
Podle Minksové je u vozů s českým původem snazší ověřit servisní historii i najeté kilometry. Zákazník ví, jak je s vozem nakládáno a může lépe předvídat jeho technický stav a dodržet přesněji výrobcem předepsanou údržbu. Pokud prodejce například zatají havárii, zákazník včas nezjistí, zda například nedošlo ke snížení bezpečnosti vozidla. U stočených kilometrů hrozí zanedbání údržby v závislosti na nájezdu.
Arval český původ ojetých aut, která nabízí na operativní leasingem, garantuje. Aktuálně jich má v nabídce 50 s průměrným nájezdem 60 tisíc kilometrů a stářím do 4 let. „Vozidla v programu operativní leasing ojetých vozů pocházejí od našich zákazníků, kteří je provozovali jako nová v rámci dlouhodobých pronájmů. Doposud jsme po ukončení smlouvy vozidlo prodali našim partnerským autobazarům nebo jsme jej nabídli zákazníkovi k odkoupení. Nyní k těmto možnostem přibyl operativní leasing na tyto mladé ojetiny. Vozidla zůstávají v naší flotile a pokračuje full service leasing včetně údržby vozidla. Auta provozujeme od nákupu nová, proto má zákazník jistotu, že bude pravdivý nájezd, český původ i servisní historie,“ upřesňuje Aleš Polák z Arvalu.
Řidičům dovezených ojetých vozů hrozí nečekané výdaje na opravy
Velká část řidičů ojetých aut se po jejich koupi podle Barbory Minksové z Cebie potýká s nepředvídanými výdaji za opravy a údržbu. „Například u vozu se stočeným tachometrem o 100 tisíc kilometrů, což je průměrná výše, jeho ceny zvyšuje o 20 %, tedy o 50 až 60 tisíc korun. Zhruba stejnou částku řidič zaplatí v následujících letech opravy a údržbu spojenou s vyšším nájezdem,“ varuje Minksová. Tyto výdaje mohou podle Aleše Poláka z Arvalu nečekaně zasáhnout příjem domácnosti. „Při provozu ojetého vozu na operativní leasing tyto nepříjemnosti odpadají, protože nečekaný servisní zásah pokrýváme v rámci pravidelné měsíční splátky,“ uzavírá Polák