prvni_jizda-hyundai_bayon-05

Crossovery, tedy malá SUV určená spíše do města, jsou mezi zákazníky velmi oblíbené. Důkazem můžou být třeba až překvapivě dobré prodeje SEATu Arona, tedy právě malého městského crossoveru. Není se tedy čemu divit, že je do své nabídky zařazuje takřka každá automobilka, Hyundai nevyjímaje. Korejská značka před pár týdny takový crossover uvedla na trh. Jmenuje se Bayon a my jsme jej krátce otestovali v rámci prvních seznamovacích jízd.

Duchovní nástupce oblíbeného modelu

Než se dostaneme k samotnému modelu Bayon, vzpomeneme na něco jako jeho předchůdce, tedy model ix20. Šlo o vůz vyráběný v Česku a to od roku 2010, přičemž za dobu jeho existence se jej jen u nás prodalo na 36 000 kusů. Mezi lidmi je tento model stále oblíbený a tak byl konec jeho výroby byl pro mnohé zklamáním. A právě i proto se Hyundai rozhodl, že to chce duchovního nástupce. Tedy vůz s vyšším posedem, ale stále kompaktními rozměry. A to je právě Hyundai Bayon.

Model Bayon automobilka označuje za crossover s prvky SUV. Vůz patří do segmentu B a rozhodně na první pohled zaujme. Hyundai v poslední době sází na poměrně odvážné designy a Bayon není výjimkou. Karoserie má několik prolisů na bocích a velmi výrazně tvarované zadní partie. Zajímavým prvkem je LED pruh mezi zadními světlomety, který mimo jiné nabízí třeba SEAT Tarraco nebo Leon.

Hyundai Bayon je tady. Nové malé SUV má políčeno na Kamiq

Je škoda, že Hyundai, stejně jako jiné značky, jako kdyby zapomněl na to, že existují barvy. Bayon do vínku dostal paletu šedých, zelených a jinak neutrálních laků. Zachraňuje to jediná červená v nabídce, přičemž několik barev karoserie může být na přání kombinováno s barevně odlišenou střechou v černém odstínu Phantom Black Pearl. Zákazníci pak mohou na Bayon nechat obou buď 15“ ocelová kola nebo lité disky v průměru 16“ či 17“.

Přečtěte si také:  Hyundai láká na nové MPV s názvem Staria. Designově je to opět odvážný model

Hodně překvapil interiér vozu. Bayon měří na délku 4180 mm, na šířku 1775 mm a na výšku 1490 mm. Je tedy jasné, že to žádný obr není, ale rozhodně ani prcek. Právě z interiéru pak působí mnohem větší než je. Trošku mi připomněl model i20, jen o něco vzdušnější. A když už jsme u čísel, sluší se dodat, že objem zavazadlového prostoru je 411 litrů, se sklopenými sedadly pak 1205 litrů. Mimochodem, výše zmíněný SEAT Arona, tedy přímý konkurent Bayonu, má rozměry prakticky totožné, ale kufr o 11 litrů menší.

Jeden hybrid, jedna atmosféra

Hyundai nabízí Bayon jen s trojicí motorů. Jedním z motorů 1.0 T-GDi s 48V technologií, který je k dispozici ve verzi o výkonu 88 kW. Tento motor se dodává s šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou (iMT) nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Druhým motorem je 1,0 T-GDI o výkonu 74 kW a je k dispozici bez 48V mild hybridního systému. Spárována může být s 6stupňovou manuální převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DCT. Třetí možnost pohonu zajišťuje atmosférický čtyřválec MPi o objemu 1,2 litru s maximálním výkonem 62 kW a pětistupňovou manuální převodovkou.

prvni_jizda-hyundai_bayon-07

Vysvětlit také musíme pojem ‚inteligentní převodovka‘. Jde o převodovku, která je k dispozici výhradně pro mild-hybridní pohonné jednotky. Kvůli plachtění není mechanicky spojen spojkový pedál se spojkou, aby elektronika mohla aktivovat „plachtění“.

Ta, ve chvíli, kdy řidič nešlape na plyn, odpojuje motor od převodovky. Vůz tím přejde do režimu plachtění se sníženou spotřebou paliva a minimalizovanými emisemi. U převodovky iMT v jízdním režimu Eco jsou k dispozici dokonce dvě úrovně plachtění. Jedna s motorem běžícím na volnoběh, druhá se zcela vypnutým motorem. Motor se znovu spustí, jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu. Jízda pokračuje na stejný převodový stupeň, který byl zařazen před vypnutím motoru. Výsledkem by dle značky měla být nižší spotřeba paliva.

První osobní seznámení

První seznámení s crossoverem Hyundai Bayon proběhlo v centru Prahy, tedy v revíru, který je pro něj jako dělaný. Vzali jsme ho ale i na dálnici. Ale vezmeme to popořádku. Pokud mohu soudit, vnější design auta je opravdu zajímavý, ale umím si představit, že pro někoho těch prolisů bude až příliš. Osobně si myslím, že pokud by do vínku dostal více výraznějších barev, jen by mu to prospělo. Ty méně výrazné tvary karoserie tak trochu maskují.

prvni_jizda-hyundai_bayon-02

Interiér působí prostorně, ale dvoumetrový řidič spolujezdce sedícího za ním už asi trošku potrápí. Velké výhrady nemám ani k použitým materiálům, které na první dobrou nepůsobí nijak lacině či nedotaženě. I zpracování je dobré, jízda po kočičích hlavách v centru žádné plasty nerozvibrovaly a nerozvrzaly. Jediné, co mi trochu vadilo, byla do prostoru trčící řadicí páka, respektive volič automatické převodovky. Jako kdyby tam byla navíc.

Fantastický podvozek

Přestože jde o malý crossover, podařilo se podvozek naladit velmi dobře. Ani při rychlejším průjezdu zatáčkami s nekvalitním povrchem se žádné poskakování nekoná, kola kopírují povrch a neodskakují. Posádka je od nekvality silnic dobře izolovaná a do interiéru nepronikají ani žádné rány při přejezdu retardérů či propadlých kanálů. Náš kus obouval 16“ kola s pneumatikami 195/55 R16. Velmi dobrou stabilitu i na dálnici.

Přečtěte si také:  Test Honda Jazz Crosstar e:HEV 1.5 i-MMD Executive e-CVT (2020)

Tak pozitivní dojmy ovšem rozhodně nemám z řízení a řazení. Je jasné, že městská auta mají řízení lehce přeposilované, což oceníte při parkování, ale už méně, pokud se s ním chcete svézt na své oblíbené okresce.

Hektické řazení a dobrý motor

Moc radosti mi nepřinesla ani sedmistupňová dvouspojková převodovka spárovaná s tříválcovým litrovým mild-hybridním motorem T-GDI (88 kW). Při rozjezdech hodně váhala, několikrát s autem nepříjemně cukla. Při plném zrychlování vytáčela motor do vysokých otáček, což doprovázel velmi nepříjemný zvukový projev. Bylo to ale způsobeno v prvé řadě městskou jízdou, kdy chvíli jedete krokem a za sekundu musíte skokově zrychlit, abyste se dostali přes křižovatku. Věřím, že rozvážnější a klidnější řidiči, pro které je ostatně Bayon koncipován, nic z toho nebudou pociťovat ani řešit.

Pokud si otevřete jakékoliv diskuze, třeba na sociálních sítích, které se věnují litrovým tříválcům, nedozvíte se nic hezkého. Názory lidí na tyto motory jsou veskrze negativní, obzvlášť když se k tomu přidá ještě hybridní nebo mild-hybridní technologie. Osobně jsem přesvědčená o tom, že ty nejvyhraněnější názory mají ti, kteří s takovou jednotkou pořádně nepřišli do styku. Výkon 120 koní je na tak malé auto opravdu dostačující. Po nastartování by vás dnes ani nenapadlo, že pod kapotou jsou jen tři válce.

prvni_jizda-hyundai_bayon-10

Závěr a cena

První seznámení s novým crossoverem Hyundai Bayon bylo hodně zajímavé. Zjednodušeně se dá říct, že ačkoliv je to poměrně malé auto ideálně do města a ideálně pro klidnější řidiče, tak trošku mate tělem. V interiéru je dost místa, zpracování je dobré a podvozek je dobře naladěn. Drobnosti jako řadicí páka trčící do prostoru nebo extrémně přeposilované řízení jsou jen o zvyku.

Přečtěte si také:  Test Audi Q2 35 TDI quattro S tronic (2021)

A co za to? Bayon je v současné době dostupný za akční a celkem příznivé ceny. Ty začínají akční částkou 349 990 Kč (standardně 389 990 Kč) za atmosférický motor 1,2i v nejnižší výbavě Comfort. 100koňové 1,0 T-GDI s šestistupňovým manuálem v totožné nejnižší výbavě vyjde na akčních 379 990 Kč (standardně 419 990 Kč). Opačný konec ceníku zaujímá atmosférická 1,2i ve výbavě Style za akčních 469 990 Kč (standardně 509 990 Kč). Verze 1,0 T-GDI Mild Hybrid v této výbavě, kterou jsem měla pro první svezení, vyjde na akčních 539 990 Kč (standardně 579 990 Kč). Kompletní ceník je ke stažení zde.

Ještě dodáme, že vůz je vyráběn v Turecku, takže je potřeba počítat s delší dobou dodání. Automobilka uvádí zhruba šest až sedm měsíců.