Ferrari Purosangue

Od pár stovek po několik milionů: Jak automobilky vydělávají na každém prodaném autě?

Autor: Petr Pilný - Zdroj: motor1.com, auto.pravda.sk - Foto: Ferrari - 11. 4. 2025


Cena auta je jedna věc, ale výdělek, který na něm je, je věc druhá. To, že automobilka prodá spoustu aut, ještě neznamená, že má také velký výdělek a naopak. Zpravidla lépe vydělávají prémiové automobilky, ale existují i výjimky mezi mainstreamovými značkami, překvapují hlavně japonské značky.

V loňském roce se na celé zeměkouli prodalo na 73 milionů nových aut, přičemž tržby za ně byly v celkové výši zhruba 2,4 bilionu eur, což je v přepočtu přibližně 60,72 bilionu Kč. Pokud bychom to začali počítat, zjistili bychom, že jedno auto vyšlo průměrně na něco přes 32 tisíc eur, tedy na více než osm set tisíc korun. A jak to vypadalo u jednotlivých automobilek? To prozradí účetní závěrky 30 z nich. Meziročně se jejich výnosy (2023 vs. 2024) zvýšily o 2,4 %. Navíc i přesto, že bylo prodáno o téměř 50 tisíc aut méně.

Nás v tomto přehledu ale budou zajímat spíše jiné údaje, primárně provozní marže, tedy poměr provozního zisku k čistým příjmům. To napoví, jaký zisk mají automobilky na každém prodaném autě. Jasně v tomto případě vede Ferrari, které při tržbách 6,68 miliardy eur (asi 169,9 miliardy Kč) dosáhlo zisku 1,88 miliardy eur (v přepočtu cca 47,6 miliardy Kč), což znamená marži 28 % na každém prodaném autě. V přepočtu jde o zisk (!) 136 671 eur (asi 3,46 milionu Kč) na každém prodaném autě. Je to skvělá hodnota, která se meziročně zvýšila o působivých 16 %. A které auto za to hlavně může? Ferrari Purosangue. A Ferrari si to může dovolit, protože i tak je tohle auto na roky dopředu vyprodané.

Druhé místo patří Porsche. U této značky je průměrná marže na každém autě ve výši 14,06 %.

České automobilky hlásí v posledních dvou letech rekordní růst tržeb a zisku, Škoda Auto dominuje žebříčku

Ovšem třetí, čtvrté a páté místo vás pravděpodobně překvapí. To třetí možná nejvíc, protože tam se umístila automobilka Suzuki, které má na každém jednom prodaném autě marži 10,3 %. Za ním na čtvrtém místě skončila Toyota s marží 10,25 %. Páté je Subaru s 9,83% marží.

A jaké automobilky na autech vydělávají nejméně? Nejhorší je čínský Great Wall s marží 0,87 % a hned za ním je Nissan s 1,22 %. Smutný příběh je ale třeba koncern Stellantis. Jeho provozní marže totiž klesla z 11,81 % v roce 2023 na 2,35 % v roce 2024. Na každém jednom autě tak vydělá pouhých 656 eur (v přepočtu cca 16 589 Kč), což je o děsivých 82 % méně. Mimochodem, pokles marže mají i další značky jako například zmiňované Porsche, BMW Group , ale i Mercedes-Benz.

TOP 10 nejvýdělečnějších automobilek za rok 2024

ZnačkaMarže (%)
1.Ferrari28,15
2.Porsche14,06
3.Suzuki10,3
4.Toyota10,25
5.Subaru9,83
6.Hyundai-Kia9,52
7.Mercedes-Benz9,34
8.BMW Group8,08
9.Isuzu7,25
10.Tesla7,25

TOP 10 nejméně výdělečných automobilek za rok 2024

ZnačkaMarže (%)
21.Geely5,58
22.Mitsubishi4,99
23.Li Auto4,86
24.Renault4,58
25.Mazda4,01
26.Ford2,82
27.Tata Group2,4
28.Stellantis2,35
29.Nissan1,22
30.Great Wall0,87

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru