BMW řady 8 je něco jako taková malá ikona. Automobilka ji předstaila v roce 1989 na autosalonu ve Frankfurtu, kdy doslova šokovala. Tenhle vůz tak nějak šokuje i dnes a není se čemu divit.
BMW řady 8 (typové označení E31) se vyrábělo v letech 1989 – 1999 a celkem se ho vyrobilo 30 612 kusů. Z toho 24 kusů bylo ručně vyrobeno v Jižní Africe pro místní trh. Jestli dumáte proč, tak proto, že výroba vozu přímo na místě byla stále levnější než případný transfer jednotlivých vozů. Levnější pak tato malovýroba byla i z daňových důvodů. :)
Pokračujme v zajímavých číslech. Více než dvě třetiny ze všech vyrobených vozů měly pod kapotou dvanáctiválec 850. A pouze 1 z 6 vozů měl manuální šestistupňovou převodovku, zbytek byl osazen čtyřstupňovým automatem. Z počátku výroby měly vozy s označením 850i pod kapotou benzínový motor V12 o objemu 5,0 litru s výkonem 221 kW/300 koní a s točivým momentem 450 Nm. To zvládlo rozpohybovat 1,8 tuny vážící auto z 0 na 100 km/h za pouhých 6,8 sekundy. Uznejte, že je to působivé i na dnešní poměry!
V roce 1993 přišel na svět facelift nebo chcete-li druhá varianta řady 8. Nesla označení 850 CSI. I když si ponechala motor V12 z předchůdce, jeho objem vzrostl na 5,6 litru. S tím vzrostl i výkon vozu na působivých 386 koní a 550 Nm točivého momentu. Samozřejmě i zrychlení z 0 na 100 km/ h je o něco zajímavější, odehrálo se dokonce za méně než 6 sekund. Ještě je také potřeba zmínit osmičku s označením 840 Ci. Ta na trh vstoupila o další rok později, tedy v roce 1994 a pod kapotou ukrývala V8 o objemu 4,0 litru s výkonem 286 koní.
U příležitosti chystaného vyročí čtvrstoletí téhle krásky se automobilka rozhodla pozvat ty největší fanoušky a majitele řady 8 z celého světa do své centrály v Mnichově. Celkem se na akci sešlo 260 účastníků z 20 zemí, ti měli možnost navštívit závod BMW v Dingolfingu, kde se osmička po celou dobu svého života vyráběla. A jak taková sešlost vypadá, to se můžete podívat v galerii.