Objem leasingů a úvěrů na nová osobní auta i počet profinancovaných vozidel v letošním prvním čtvrtletí meziročně stouply, a to jak v kategorii domácností, tak ve firemní sféře. Zároveň po delší době přestala růst průměrná výše leasingu anebo úvěrů na nový osobní automobil. Vyplývá to ze statistik České leasingové a finanční asociace (ČLFA).
V letošním prvním čtvrtletí si domácnosti od členských společností asociace půjčovaly na nový osobní vůz v průměru 313 802 korun, zatímco loni ve stejném období to bylo 325 813 korun. Meziročně tak došlo k poklesu průměrné výše leasingu či úvěru o 3,7 %. Členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním čtvrtletí na financování nových osobních automobilů 888 milionů korun, o 5,3 % více peněz než v úvodním kvartále loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních aut v této kategorii stoupl o 9,3 % na 2830.
Ve firemní sféře činila v letošním prvním čtvrtletí průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz 622 314 korun, zatímco loni to bylo 618 682 korun, jde tedy o meziroční navýšení o mírných 0,6 %. Podniky si od členů ČLFA půjčily na nové osobní vozy 5,78 miliardy korun, o 2,4 % více než v prvním čtvrtletí loňského roku. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel letos stoupl o 1,8 % na 9286.
V posledních třech letech asociace pozorovala neustálý nárůst průměrné výše leasingu nebo úvěru na nový osobní automobil. Jenom za loňský rok tento parametr meziročně poskočil o 13,5 % v kategorii domácností a o 6,6 % ve firemní sféře. V letošním prvním čtvrtletí došlo poprvé po delší době k narušení tohoto trendu.
„Nelze vyloučit, že jak privátní zájemci, tak podnikatelské subjekty začali vnímat zhoršený makroekonomický vývoj, zejména vysokou inflaci, a proto jsou s investicemi opatrnější. Na druhou stranu stále platí, že situace na trhu s novými automobily, tedy jejich nedostatek a neustálé zdražování všech vstupů, nahrává spíše dalšímu zvyšování cen. Zatím je tedy předčasné vyvozovat, že dochází k trvalejší změně v dosavadním vývoji. Uvidíme, jaká čísla přinesou další měsíce,“ říká Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.
Pokud jde o produkty, kterými zákazníci financují osobní automobily, mezi domácnostmi je nejoblíbenější spotřebitelský úvěr, který volí významná většina privátních klientů členů ČLFA. Na operativní leasing v této zákaznické skupině v letošním prvním čtvrtletí připadlo 13,3 % nově uzavřených smluv.
Ve firemní sféře dosáhl podíl operativního leasingu v rámci financování nových osobních vozidel 46,8 %. Firmy přitom na rozdíl od domácností více využívají nejvyšší formu operativního leasingu, tak zvaný full-service leasing, který poskytuje komplexní péči o vozidlo.
Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro domácnosti
v prvním čtvrtletí 2022 podle počtu nově uzavřených smluv
Podíl produktů určených na financování nových osobních aut pro firmy
v prvním čtvrtletí 2022 podle počtu nově uzavřených smluv