NSU Prinz 4 (1961)

NSU je tradiční německá značka, která stála u zrodu značky Audi

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Audi - Foto: archiv Audi - 20. 3. 2023


Tradiční značka NSU slaví kulaté výročí. V roce 1873 založili Christian Schmidt a Heinrich Stoll v Riedlingenu společnost „Mechanische Werkstätte Schmidt & Stoll“ na výrobu pletacích strojů. Z ní se vyvinula společnost NSU Motorenwerke AG a později současný výrobní závod značky Audi v Neckarsulmu. Úzké sepětí s Neckarsulmem zrcadlí již samotný název firmy, který je odvozen od města na řekách Neckar a Sulm. NSU pozoruhodně ilustruje vývoj prostředků pro mobilitu od jízdních kol přes motocykly až po automobily. U příležitosti 150. výročí představí Audi Tradition mnoho unikátů NSU ze sbírky historických vozidel. V současnosti navíc vzniká speciální výstava „Innovation, Wagemut und Transformation“ (Inovace, smělost a transformace). Audi Tradition na tomto projektu spolupracuje s Muzeem německých jednostopých vozidel a NSU v Neckarsulmu (Deutsche Zweirad- und NSU-Museum Neckarsulm). Výstava bude přístupná od 14. června v prostorách komplexu Audi Forum Neckarsulm a výše uvedeného muzea.

„Z dlouhé historie NSU můžeme vyprávět tolik příběhů,“ říká Tobias Fräbel, zaměstnanec společnosti Audi Tradition, který má na starosti podnikový archiv výrobního závodu Neckarsulm a značky NSU. „Protože se všechny do jednoho textu nevejdou, bude Audi Tradition zveřejňovat jednotlivé příběhy a pohledy do zákulisí společnosti NSU postupně po celý rok. V nich se bude věnovat jejím produktům, účasti v motoristickém sportu – a mnoha dalším tématům.“ Tyto příspěvky budou dostupné na instagramovém profilu Audi Tradition.

Audi Tradition spouští na uvedených komunikačních platformách desetidílný seriál, v němž bude každý měsíc od března do prosince představen jeden model značky NSU, od klasických modelů – jednostopých i dvoustopých – až po prototypy a exotické modely. Zájemci o podrobnější informace se mohou samozřejmě ponořit do pestré a bouřlivé historie tradiční značky ještě hlouběji, například nad stránkami knih Klause Artha „NSU-Automobile. Typen – Technik – Modelle“ z edice Audi Tradition, kterou vydalo nakladatelství Delius-Klasing-Verlag, nebo „Die NSU-Story“ od Petera Schneidera z nakladatelství Motorbuch-Verlag.

Stručný přehled: historie tradiční značky NSU

Společnost založená Christianem Schmidtem a Heinrichem Stollem v roce 1873 jako manufaktura na výrobu pletacích strojů v Riedlingenu na Dunaji se v roce 1880 přestěhovala do Neckarsulmu, kde se v roce 1884 přeměnila na akciovou společnost. V roce 1886 přišel podnik z Neckarsulmu se správným produktem ve správnou dobu. Popularita jízdních kol rostla, a tak společnost NSU vyráběla a prodávala stále více jízdních kol. Od roku 1900 byly poprvé vyráběny také motocykly. V této době již získávala nová obchodní značka „N.S.U.“ (z názvu města NeckarSUlm) oblibu na celém světě.

NSU-prvni_osobni_automobil
První osobní automobil NSU

V roce 1906 byl veřejnosti představen první „Original Neckarsulmer Motorwagen“ – malý automobil střední třídy s kapalinou chlazeným čtyřválcovým motorem. V roce 1909 vyrobilo tehdy již 1000 zaměstnanců 450 motorových vozidel. Už v roce 1914 se výrobce automobilů z Neckarsulmu poprvé zapsal do automobilové historie lehkou konstrukcí. Neckarsulmští inženýři zkonstruovali typ střední třídy 8/24 PS s hliníkovou karoserií.

Propagační plakát NSU z roku 1912
Propagační plakát NSU z roku 1912

Navzdory první světové válce a následnému znehodnocení peněz hyperinflací v roce 1923 se společnosti NSU tehdy ekonomicky i nadále dařilo. V roce 1923 vyrábělo 4070 zaměstnanců každé dvě hodiny jeden automobil, každých 20 minut jeden motocykl a každých pět minut jedno jízdní kolo. V roce 1924 investovala společnost z prostorových důvodů do výstavby nového závodu na výrobu automobilů v Heilbronnu. O dva roky později však začaly tržby poprvé klesat. Následovaly finanční problémy. V roce 1929 byla společnost NSU donucena zastavit výrobu automobilů a prodat téměř nový výrobní závod v Heilbronnu firmě Fiat, která v něm vyráběla automobily pod značkou NSU-Fiat až do roku 1966. Od tohoto okamžiku se v Neckarsulmu soustředili na výrobu jednostopých vozidel. V roce 1929 převzali větší část motocyklové divize společnosti Wanderer a v roce 1932 založili obchodní společnost se značkou D-Rad firmy Deutsche Werke v Berlíně. NSU bylo spolu s BMW a DKW ve 30. letech minulého století jednou z nejvýznamnějších německých motocyklových značek a po převzetí výroby jízdních kol Opel na konci roku 1936 jedním z největších výrobců jednostopých vozidel v Německu. V letech 1933 až 1934 vznikly ve společnosti NSU tři prototypy vozidla se vzadu uloženým, vzduchem chlazeným plochým motorem s protilehlými a protiběžnými písty („boxer“) o zdvihovém objemu 1,5 litru, jehož konstruktérem byl Ferdinand Porsche. Základní koncepce tohoto vozu se již shodovala s pozdějším modelem Volkswagen Brouk. K sériové výrobě však nedošlo, protože k tomu chyběly nezbytné finanční prostředky. Na konci války v květnu 1945 byla většina výrobního areálu v Neckarsulmu v troskách.

Obnova po druhé světové válce probíhala s hojně poptávanými jízdními koly NSU a mopedem NSU Quick se zdvihovým objemem 98 cm³. Zanedlouho byla nabídka rozšířena o modely se zdvihovým objemem 125 cm³ a 250 cm³. Později následovaly modely NSU Fox, NSU Lux, NSU Max nebo NSU Konsul se zdvihovým objemem 500 cm³. V roce 1955 byla společnost z Neckarsulmu s roční výrobou téměř 300 000 jednostopých motorových vozidel (mopedy, motocykly a skútry) jedničkou v mezinárodním motocyklovém odvětví: největším výrobcem jednostopých vozidel na světě. Navzdory veškerým úspěchům motocyklů NSU, s nimiž společnost tehdy dosáhla celosvětového věhlasu díky zisku pěti titulů mistra světa v motocyklových závodech v letech 1953 až 1955 a ustanovení mnoha rychlostních světových rekordů, muselo vedení firmy od poloviny 50. let minulého století reagovat na ochabující poptávku po motocyklech. Zákazníci chtěli s rostoucím blahobytem jezdit autem, a pro NSU proto nastal čas vrátit se k výrobě automobilů.

S malým vozem „Prinz“ se značce NSU podařilo v roce 1958 obnovit automobilovou výrobu. Záhy přitom začaly vznikat také technické inovace. Již od začátku 50. let 20. století pracovala společnost NSU ve spolupráci s Felixem Wankelem na zcela novém konceptu spalovacího motoru. V roce 1957 pak v jedné ze zkušeben společnosti NSU došlo k prvnímu zážehu motoru s rotačními písty, tzv. Wankelova motoru.

NSU s rotačním motorem Wankel (1964)
NSU s rotačním motorem Wankel (1964)

V roce 1963 představila společnost z Neckarsulmu model „NSU Wankel Spider“ na autosalonu IAA ve Frankfurtu, a zapsala se tak do automobilové historie. Byl to první sériově vyráběný automobil na světě, který byl poháněn jednopístovým rotačním motorem. Objem jeho komor byl 497 cm³ a nejvyšší výkon 50 k. Další senzace následovala na podzim 1967. Na IAA ve Frankfurtu představil výrobce z Neckarsulmu model NSU Ro 80, který nadchl automobilový svět. Vůz byl poháněn dvoupístovým rotačním motorem NSU/Wankel (115 k) a pozdvižení způsobil mimo jiné také svým revolučním designem. Již v roce 1967 byl model NSU Ro 80 zvolen „Autem roku“ – jako první německý automobil.

Dne 10. března 1969 byla podepsána smlouva o fúzi společností NSU Motorenwerke AG a Auto Union GmbH z Ingolstadtu a jejich začlenění do koncernu Volkswagen. Se zpětnou platností k 1. lednu 1969 tak vznikla společnost AUDI NSU AUTO UNION AG se sídlem v Neckarsulmu. Většinový podíl v ní držela společnost Volkswagenwerk AG. Paleta modelů nové společnosti se vyznačovala velkou rozmanitostí, a to i z technického hlediska. Kromě modelů NSU Prinz a NSU Ro 80 byly od té doby v Neckarsulmu vyráběny také vozy Audi 100. Produkce obou modelů NSU však byla v 70. letech minulého století ukončena. U modelu Prinz k tomu došlo v roce 1973 po 15 letech a u modelu Ro 80 v roce 1977 po deseti letech. Dne 1. ledna 1985 se nakonec změnil název společnosti z AUDI NSU AUTO UNION AG na AUDI AG a sídlo společnosti se přestěhovalo z Neckarsulmu do Ingolstadtu. Od té doby nese společnost stejné označení jako její produkty.

Transformace je nedílnou součástí historie NSU. Zásadními proměnami opakovaně procházela jak samotná firma, tak i její produkty. Razantní a neutuchající vývoj v uplynulých desetiletích má za sebou rovněž výrobní závod Audi v Neckarsulmu, který disponuje rozsáhlými kompetencemi v oblasti malosériové i velkosériové výroby a v současnosti patří mezi nejkomplexnější výrobní závody v Evropě a v rámci koncernu Volkswagen se řadí mezi produkční centra s největší produktovou rozmanitostí. Neckarsulm se krok za krokem vyvíjí v chytrou továrnu, a kromě toho se připravuje také na elektrifikaci. Navíc je kompetenčním centrem pro vysokonapěťové sady akumulátorů. Spolu s vlajkovou lodí Audi A8, supersportovním vozem Audi R8 a dalšími modely produktových řad B, C a D jsou v Neckarsulmu vyvíjeny a vyráběny také sportovní modely RS – to není náhoda, protože zde má své sídlo společnost Audi Sport GmbH, jejíž počátky sahají až k firmě quattro GmbH založené v roce 1983. Audi Sport GmbH tedy slaví v roce 2023 své 40. výročí. Od konce roku 2020 je kromě toho v Neckarsulmu vyráběno Audi e-tron GT* quattro jako první zcela elektrický model Audi z německého výrobního závodu. AUDI AG má v Neckarsulmu cca 15 500 zaměstnanců, a v současnosti je tak jednou z největších společností v hospodářském regionu Heilbronn-Franken. Všechno začalo před 150 lety s deseti zaměstnanci – jaká historie, jaká dynamika, jaký vývoj!

Napínavá kapitola: reklama NSU – kreativní, inovativní, průkopnická

„Fixe Fahrer fahren Fox“ (Rychlí řidiči řídí Fox), „Kluge Köpfe kaufen Konsul“ (Chytré hlavy kupují Konsul) nebo „Nicht mehr laufen – Quickly kaufen!“ (Už neběhejte – kupte si Quickly) – mnohé reklamní slogany značky NSU jsou legendární. Arthur Westrup, bývalý vedoucí propagace NSU, vypráví ve své knize „Fahre Prinz und du bist König. Geschichten aus der NSU-Geschichte“, že společnost NSU neměla v 50. letech minulého století k dispozici mnoho finančních prostředků.

Reklamní plakát NSU
Reklamní plakát NSU

O to kreativněji přistupoval se svým týmem k propagaci značky NSU. Odborníci na marketing přicházeli nejen se zábavnými slogany, ale také s mimořádnými akcemi. Například každé pondělí vycházely na zadní straně deníku BILD speciální inzeráty na NSU Quickly, které se nezřídka nechávaly inspirovat aktuálními tématy. V reklamě po zápase Německo–Anglie stálo: „Man sieht die Spieler aus Berlin geschlagen wieder heimwärts ziehen. Und alle Stürmer seufzen matt: Wohl dem, der eine Quickly hat!“ (Hráči po porážce táhnou z Berlína zase domů. A všichni útočníci unaveně vzdychají: Dobře tomu, kdo má Quickly!). Další velký úspěch na poli reklamy se podařil v roce 1971: „Ro 80. Vorsprung durch Technik.“ stálo velkým písmem na reklamním plakátu s modelem NSU Ro 80. V propagačním oddělení NSU tak vznikl slavný slogan značky Audi, který dnes znají lidé na celém světě: „Vorsprung durch Technik“, Náskok díky technice.

1972-NSU_Ro_80
NSU Ro 80 (1972)

Aktivity v motoristickém sportu: značka z Neckarsulmu sbírala vítězství a rekordy

NSU se může pochlubit dlouhou a úspěšnou historií v motoristickém sportu – před druhou světovou válkou i po ní. Zde jen stručně několik příkladů: Anglický jezdec Tom Bullus zvítězil v roce 1930 na závodním motocyklu NSU se zdvihovým objemem 500 cm³ ve „Velké ceně Německa pro motocykly“ na Nürburgringu. Poté, co Bullus posbíral s NSU 500 SSR vavříny v mnoha dalších závodech a Velkou cenu národů v Monze absolvoval jako celkový vítěz v rekordním čase, hovořilo se o jeho motocyklu jako o nejúspěšnějším německém závodním stroji. V letech 1931 až 1937 byla značka NSU jedenáctkrát německým a pětkrát švýcarským mistrem. „Bullus“, jak fanoušci nazývali závodní motocykl NSU 500 SSR, byl k dispozici také v silniční sportovní verzi – ovšem s nižším výkonem.

V 50. letech minulého století sbírala značka NSU vítězství znovu jako na běžícím pásu. V roce 1950 se německými mistry ve své kategorii stali Heiner Fleischmann (na závodním motocyklu NSU 500 cm³ s přeplňováním mechanickým dmychadlem) a Hermann Böhm s Karlem Fuchsem v závodech „sajdkár“ (motocykl s postranním vozíkem, v tomto případě poháněný motorem o zdvihovém objemu 600 cm³). Od sezony 1951 byla mechanická dmychadla pro závodní motocykly zakázána. Přeplňované motocykly NSU ovšem podávaly pozoruhodné výkony i nadále. Díky proudnicové kapotáži optimalizované v aerodynamickém tunelu a prodlouženému podvozku se stal Wilhelm Herz nejrychlejším mužem na světě za řídítky jednostopého vozidla. V roce 1951 dosáhl rychlosti 290 km/h, v roce 1956 svůj výkon vylepšil na 339 km/h. Vzhledem k podobnosti závodních motocyklů NSU s velrybami a delfíny se jim brzy začalo říkat „Rennfox Typ Delphin“ a „Rennmax Typ Blauwal“ – a tyto stroje vyhrály téměř vše, co se tehdy dalo v motocyklových závodech vyhrát. Legendární jsou také vítězství NSU v závodě Tourist Trophy (TT) 1954. Tovární tým na ostrově Man tvořili kromě Wernera Haase také H. P. Müller, Hans Baltisberger a Rupert Hollaus. Závod považovaný za nejnebezpečnější podnik svého druhu na světě dokončil Hollaus jako vítěz ve třídě 125 cm³. Ve třídě do 250 cm³ obsadili první až čtvrté místo Haas, Hollaus, Armstrong a Müller.

Značka NSU pokračovala na vítězné vlně také na čtyřech kolech. Několik highlightů z několika desetiletí: V roce 1926 dosáhly závodní vozy NSU přeplňované mechanickým dmychadlem (Typ 6/60PS) na berlínském závodním okruhu AVUS čtyřnásobného vítězství ve „Velké ceně Německa pro sportovní vozy“. V 60. a 70. letech minulého století dokazovaly svou technickou převahu v závodech cestovních vozů modely NSU Prinz, NSU Wankel Spider a NSU TT, a vyvolávaly tak nadšení u milionů diváků na závodních okruzích po celém světě. Malý model NSU Prinz TT přitom předváděl navzdory své velikosti velkolepé výkony a na své konto si připsal celkem 29 titulů v národních mistrovstvích v Evropě a Severní Americe. V Německu s ním byl Willi Bergmeister v roce 1974 německým mistrem v závodech do vrchu.

NSU-Prinz_I-a-NSU_Sportprinz
NSU Prinz I a NSU Sportprinz

Přehled nejdůležitějších milníků: historie NSU a výrobního závodu Audi Neckarsulm

  • 1873 – Christian Schmidt a Heinrich Stoll založili manufakturu na pletací stroje ve městě Riedlingen an der Donau
  • 1880 – Společnost se přestěhovala do Neckarsulmu
  • 1886 – Zahájení výroby jízdních kol
  • 1900 – Zahájení výroby motocyklů
  • 1906 – Zahájení výroby vlastních automobilů, prvním typem byl „Original Neckarsulmer Motorwagen“
  • 1928 – Ukončení samostatné automobilové výroby a prodej výrobního závodu v Heilbronnu
  • 1933 – Ferdinand Porsche obdržel zakázku na konstrukci vozidla NSU/Porsche Typ 32, předchůdce pozdějšího modelu VW Brouk
  • 1945 – Část výrobního areálu byla ve druhé světové válce zničena, od poloviny roku 1945 probíhala postupná obnova výroby
  • 1955 – NSU Werke AG je největším výrobcem jednostopých vozidel na světě
  • 1958 – Obnovení výroby automobilů s modely NSU Prinz I až III
  • 1964 – Zahájení výroby kabrioletu NSU Wankel Spider, prvního sériově vyráběného automobilu na světě poháněného motorem s rotačním pístem
  • 1967 – Spuštění sériové výroby sedanu NSU Ro 80, který byl zvolen „Autem roku“ díky futuristickému designu a motoru s rotačními písty
  • 1969 – Fúzí s firmou Auto Union GmbH Ingolstadt vznikla společnost AUDI NSU AUTO UNION AG, jejímž většinovým akcionářem byl koncern Volkswagen AG
  • 1974/75 – Za ropné krize hrozilo uzavření výrobního závodu. Při legendárním „Pochodu na Heilbronn“ v dubnu 1975 vybojovali zaměstnanci zachování výrobního závodu
  • 1975 – Výrobní závod byl pověřen montáží vozů Porsche 924, aby se zvýšila vytíženost výrobních kapacit. Krátce poté následoval model Porsche 944
  • 1982 – V Neckarsulmu vyráběné Audi 100 dosáhlo součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30. To byl světový rekord
  • 1985 – Zavedení kompletně pozinkované karoserie u modelů Audi 100 a Audi 200; přejmenování společnosti na AUDI AG a přemístění hlavního sídla do Ingolstadtu
  • 1988 – AUDI AG vstupuje do vyšší třídy zahájením výroby modelu Audi V8
  • 1989 – Zavedení přeplňovaného vznětového motoru s přímým vstřikováním paliva do nabídky pro osobní automobily. TDI bylo vyvinuto v Neckarsulmu
  • 1994 – Začátek výroby modelu Audi A8, první sériového vozidla na světě s kompletně hliníkovou karoserií (ASF – Audi Space Frame)
  • 2000 – Spuštění výroby modelu Audi A2, prvního velkosériově vyráběného hliníkového automobilu
  • 2001 – Vítězství v Le Mans s přímým vstřikováním benzinu FSI, které bylo nově vyvinuto v Neckarsulmu
  • 2005 – Otevření komplexu Audi Forum Neckarsulm
  • 2006 – Zahájení produkce supersportovních vozů Audi R8; první vítězství ve 24hodinovém závodě v Le Mans se vznětovým motorem vyvinutým v Neckarsulmu
  • 2007 – Zavedení systému flexibilní výroby mezi závody Ingolstadt a Neckarsulm v rámci spuštění produkce sedanu Audi A4
  • 2008 – Slavnostní otevření nové nástrojárny Audi
  • 2011 – Značka Audi získala pozemek o rozloze 230 000 metrů čtverečních v průmyslovém parku Böllinger Höfe v Heilbronnu (pořízení dalších ploch následovalo v letech 2014 a 2018)
  • 2012 – Slavnostní otevření technického centra pro kompozitní materiály a nového centra pro testování motorů
  • 2013 – Závod Audi Neckarsulm získal ocenění J.D. Power Award jako „Nejlepší výrobní závod v Evropě“
  • 2014 – Slavnostní otevření logistického centra a výroby modelu R8 v areálu Audi Böllinger Höfe
  • 2016 – Nová budova pro výrobu modelu Audi A8
  • 2017 – Otevření kompetenčního centra pro palivové články
  • 2018 – Slavnostní otevření technického centra pro další zkoušky hliníkových materiálů v areálu Audi Böllinger Höfe
  • 2019 – Výstavba technického centra MEA (systémy s funkčními vrstvami) pro vývoj palivových článků
  • Spuštění ekologického programu Mission:Zero ve všech výrobních závodech s opatřeními pro dekarbonizaci, trvale udržitelné používání vody, efektivní využívání zdrojů a biodiverzitu
  • 2020 – Zahájení výroby zcela elektrického modelu Audi e-tron GT quattro
  • 2021 – Automotive Initiative 2025 (AI25): Výstavba kompetenční sítě pro digitální transformaci výroby automobilů a logistiky. Výstavba kompetenčního centra pro vysokonapěťové sady akumulátorů
  • 2022 – Optimalizace výroby pro elektromobilitu: modernizace současných budov a slavnostní položení základního kamene pro novou lakovnu
Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru