spalovaci_motor-vyfuk-ford_kuga-emise

Nový ministr dopravy Bednárik už mluví o zrušení zákazu prodeje spalovacích aut i plošném mýtném

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČTK, Ministerstvo dopravy, zdopravy.cz - Foto: Pavel Srp - 17. 12. 2025


Jen před pár dny byl na post ministra dopravy jmenován Ivan Bednárik (SPD). A za tu krátkou dobu už nastínil plány, které s resortem má. Tvrdí, že uvolnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory je nedostatečné, že se chce zasadit o plošné mýto, ale chce si také posvítit na finance určené na stavby silnic.

Zákaz zrušit

Evropská komise představila balíček k budoucnosti automobilového sektoru. Prostřednictvím revize CO2 standardů se navrhuje zrušení úplného zákazu prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035. Od roku 2035 budou muset výrobci automobilů splnit cíl snížení emisí z výfuků o 90 %, přičemž zbývajících 10 % emisí bude nutné kompenzovat využitím nízkouhlíkové oceli vyrobené v Unii nebo e-paliv a biopaliv. Česká republika ale tento návrh považuje za zcela nedostatečný a bude prosazovat úplné zrušení zákazu.

„Nepodporuji, stejně jako celá naše vláda, zákaz výroby nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035. Domnívám se proto, že by bylo nejlepší celý zákaz spalovacích motorů zcela zrušit, nikoliv jej pouze kosmeticky omezit, jak navrhuje Evropská komise,“ říká ministr dopravy Ivan Bednárik. Problematické také je podle českého Ministerstva dopravy stanovení povinných cílů pro státy, aby zajistily, že velké firmy budou kupovat do budoucna pouze elektrovozidla či vozidla na alternativní paliva. Zároveň je zaváděna definice malého dostupného evropského elektrického vozidla. Za výrobu takovéhoto vozidla budou výrobci zvýhodněny prostřednictvím tzv. superkreditů. Stanovené parametry takových vozidel považuje Česká republika také za příliš svazující a odmítá též zavedení povinných kvót pro firmy

„Evropský automobilový průmysl je už nyní zatížen množstvím regulací a norem. Nepovažuji za přínosné, abychom na něj uvalovali další omezení a zákazy. Ve výsledku by to přineslo více škody než užitku: automobily by se staly méně dostupné, mnoho lidí by si nemohlo dovolit pořídit nový vůz, vozový park by dále stárnul a životnímu prostředí bychom tím prokázali medvědí službu,“ dodává ministr.

Financování staveb

Krom toho chce nový ministr dopravy primárně řešit chybějící peníze na dopravní stavby pro příští roky. „Absolutní prioritou je rozpočet na rok 2026, ale i roky 2027, 2028 a 2029. Nejen ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) nám chybí prostředky k tomu, abychom dokončili některé závazky,“ řekl Bednárik. Peníze jsou podle něj nutné pro dokončování staveb, výkup pozemků, uzavírání smluv a další kroky.

Jedním ze zdrojů financí na stavby by podle Bednárika mělo být zvýšené čerpání peněz z evropských fondů, například z Modernizačního fondu nebo programu Safe.

Stav ministerstva zatím nechtěl Bednárik detailněji hodnotit, některé věci se ale podle něj daly řešit jinak. Zmínil problémy v nákladní železniční dopravě nebo při čerpání peněz z fondů. „Neznám všechny okolnosti, budu k tomu mít poradu,“ dodal ministr.

Plošné mýto

Ministr dopravy také v rozhovoru pro zdopravy.cz řekl, že zvažuje postupné plošné zavedení mýta pro nákladní dopravu. Chce tak zamezit tomu, aby kamiony objížděly mýtné brány po silnicích, které na provoz tak velkých a těžkých aut nejsou stavěné.

Podle ministra by bylo optimální, aby byla zavedena různá výše mýtných poplatků, přičemž na některých silnicích by mohla být i nulová. V současné době mýto provozovatelé vozidel nad 3,5 tuny platí na 1385 kilometrech silnic první třídy a všech kilometrech dálnic.

 „Mně by se hodně líbilo, kdyby naše mýto mělo dispečink a plovoucí cena mýtného by umožňovala regulaci těžké dopravy on-line. Ale pokud se bavíme o digitalizačním módu, tak to má smysl jen tehdy, když máte pokrytou celou síť,“ řekl webu ministr.

Zavedení plošného mýta by podle něj předcházela diskuse se Sdružením automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Bednárik upozornil, že není cílem zdražit spotřební zboží. Zástupci sdružení ČESMAD se mají s Bednárikem setkat příští týden. „Kromě jiných témat budeme mluvit o tom, že mýtné nemá takovou regulační funkci, jak si někteří představují, a také o nákladech, které jsou s celoplošným mýtem spojeny. Proti zpoplatnění všeho mluví i další argumenty, ale ty už bych nechal na diskusi s ním,“ řekl ČTK tiskový mluvčí sdružení Martin Felix.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru