Od okamžiku, kdy Škoda Fabia RS Rally2 prošla homologací, se technici Škoda Motorsport soustředí na ještě větší přizpůsobení zcela nového vozu pro skupinu Rally2 potřebám zákaznických týmů z celého světa. Některé z nich musí ve svých národních šampionátech čelit extrémně náročným šotolinovým rally. Během posledního čtyřdenního testu vozu Škoda Fabia RS Rally2 v Řecku bylo hlavním cílem hledání co nejodolnějšího a nejuniverzálnějšího nastavení pro tyto specifické podmínky.
Od roku 2015 prodala Škoda Motorsport zákaznickým týmům po celém světě více než 470 vozů Škoda Fabia Rally2 a Škoda Fabia Rally2 evo. Během každé sezóny je čekají rally na asfaltu podobném závodním okruhům až po velmi rozbité a hrbolaté povrchy, soutěže na hladké i kamenité šotolině, ale také na sněhu i ledu. Cílem týmu Škoda Motorsport je vždy poskytnout vůz, který tyto rozmanité podmínky spolehlivě zvládne. Po homologaci vozu Škoda Fabia RS Rally2 Mezinárodní automobilovou federací (FIA) se pozornost mladoboleslavských techniků ještě více přesunula na potřeby zákaznických týmů po celém světě.
„Naším úkolem je neustále se snažit, abychom pro naše zákazníky měli vždy to nejlepší řešení,“ zdůrazňuje šéfinženýr Eric Mommey. Ve snaze najít vhodné nastavení pro rozbité šotolinové soutěže se Mommey se svým týmem vydal do Řecka. Šotolinové tratě v této zemi jsou pověstné tím, že dávají automobilům opravdu zabrat. „Kombinace náročného povrchu a vysokých teplot je pro rallyový vůz extrémně obtížná. V Řecku potřebujete odolný a spolehlivý vůz více než kdekoli jinde,“ vysvětluje Mommey. Jinými slovy: ideální prostředí pro přípravu vozu Škoda Fabia RS Rally2 na jakoukoli šotolinovou rally, která zákaznické týmy může potkat.
Řízení vozu se během testů na dva dny ujali Brit Kris Meeke, vítěz pěti soutěží FIA Mistrovství světa v rally, a Emil Lindholm z Finska, čerstvě korunovaný mistr světa kategorie WRC2. S vozem Škoda Fabia RS Rally2 absolvovali šotolinové tratě v oblasti Loutraki a Korinthie, v regionu kde se pořádá Řecká rally Acropolis, která je součástí FIA Mistrovství světa v rally. Není divu, že místní zástupci zákaznického týmu Škoda Motorsport a jezdci využili příležitosti, aby si nový rallyový vůz z Mladé Boleslavi prohlédli zblízka.
Lavrentios Meletopoulos byl jedním z nich. „Testy, které Škoda Motorsport v naší zemi organizuje, jsou pro řecké zákazníky velmi důležité. Díky nim máme jistotu, že si můžeme koupit vůz, který v těchto podmínkách funguje správně,“ říká. „To, co jsem na zdejších rychlostních zkouškách viděl s novým vozem Škoda Fabia RS Rally2, vypadalo velmi slibně. Každý vůz, který se testuje na řeckých silnicích, končí jako vítěz. Pevně věřím, že i Škoda Fabia RS Rally2 bude ve své třídě dominovat.“
Tři otázky pro šéfinženýra Erica Mommeyho
Škoda Fabia RS Rally2 nedávno prošla homologací. Bude se i přesto dále vyvíjet?
Vývoj rallyového vozu nikdy nekončí. Až budou nový vůz Škoda Fabia RS Rally2 používat naši zákazníci, budeme mít k dispozici zpětnou vazbu od širšího okruhu jezdců a data z více rychlostních zkoušek. Obojí poskytuje cenné podněty pro další vývoj.
Jak pomůže nedávný test v Řecku zákaznickým týmům Škoda Motorsport?
Řecké šotolinové rychlostní zkoušky jsou pověstné tím, že jsou extrémně náročné pro každý rallyový vůz. Vysoké letní teploty jsou kritické pro chlazení motoru, převodovky a také kokpitu. Vzhledem k relativně nízkým rychlostem, které se většinou pohybují v průměru kolem 80 km/h, je nezbytné vytvořit dokonalé proudění vzduchu pro chlazení všech systémů. A konečně rozbitý povrch si žádá velmi spolehlivý a odolný vůz. Díky vývojovým testům, jako byl ten nedávný v Řecku, se ujišťujeme, že Škoda Fabia RS Rally2 přežije i ty nejtěžší podmínky.
Jak najdete ideální nastavení?
Obecně platí, že nastavení rallyového vozu je vždy o hledání nejlepšího kompromisu. Například na rozbitých šotolinových rychlostních zkouškách, jako jsou ty v Řecku, musíme najít ideální rovnováhu mezi rychlostí, spolehlivostí, naladěním podvozku pro rozbité úseky a správným nastavením diferenciálu pro nízké rychlosti tak, abychom omezili opotřebení pneumatik. Vozy Škoda Fabia Rally2 a Škoda Fabia Rally2 evo vyhrály mnoho šotolinových soutěží. Díky zkušenostem a datům, které jsme s těmito dvěma modely od roku 2015 nasbírali, je i nová Škoda Fabia RS Rally2 velmi silným vozem.
Tři otázky pro Davida Jareše, vedoucího zákaznického programu Škoda Motorsport
Čím je zákaznický program Škoda Motorsport tak specifický?
Snažíme se být velmi blízko všem našim zákazníkům. To se týká nejen vybraných rally, kde našim zákazníkům pomáháme přímo servisem náhradních dílů a technickou podporou. Máme také vynikající obchodní tým, který je k dispozici někdy i 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Dosud jsme po celém světě prodali již více než 470 vozů Škoda Fabia Rally2 a Škoda Fabia Rally2 evo. Naše zákaznická základna je obrovská a klade na nás velkou zodpovědnost. Ke každému zákazníkovi přistupujeme co nejlépe.
Jak se v průběhu let rozrostl tým technické a inženýrské podpory?
Tým technické podpory Škoda Motorsport roste s počtem zákaznických vozů na trhu. V průměru se během každého víkendu účastní závodního nasazení přibližně 100 soukromých vozů Škoda Fabia ve specifikaci Rally2. Naši inženýři a technici dělají vše pro to, aby jim pomohli dojet do cíle a přivést jejich posádky na stupně vítězů.
Jaká celková vylepšení přišla s novým vozem Škoda Fabia RS Rally2?
Ještě více jsme vylepšili náš katalog náhradních dílů. Jednodušší bude rovněž výměna technických informací s týmy. I nadále posíláme náš kamion s náhradními díly na vybrané podniky FIA Mistrovství světa a Evropy. Při vývoji nového vozu jsme implementovali zpětnou vazbu a zkušenosti našich zákazníků všude, kde to bylo možné. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby byla ještě přívětivější k zákazníkům než její předchůdci, a to nejen pro jezdce a spolujezdce, ale i pro mechaniky, inženýry a všechny členy týmu.