Dacia Duster | nová generace | 2024

Nová Dacia Duster už má český ceník a lze ji objednávat. Ceny nejsou vůbec špatné

Autor: Pavel Srp - Zdroj a foto: Dacia - 26. 3. 2024


Novou generaci oblíbeného SUV Dacia Duster už je od dnešního dne možné objednávat i v České republice. Ceny startují na 429 900 Kč za verzi s motorem Eco-G 100, který může spalovat benzin i LPG.

Zcela nový model

Nový Duster je zcela nový, stojí na podvozkové platformě CMF-B, kterou mají nejen ostatní modely jako Dacia Sandero, Logan či Jogger, ale i další modely Renault nebo Mitsubishi. Oproti nim však Dacia Duster nabízí i pohon všech čtyř kol.

Nová generace má také zcela nový design. Zachovává si všechny estetické vlastnosti, díky nimž byly předchozí generace tak úspěšné, zejména svůj robustní charakter SUV, ale přejímá novou designovou identitu značky Dacia a posouvá ji výš a dál. Typická je pro nové modely Dacia například světelná grafika s písmenem „Y“, kterou najdeme v předních i zadních světlometech.

Nejvýznamnější designové prvky odkazují na outdoorové určení nového Dusteru. Jeho majitelé se tak s ním nebudou muset bát vyjet mimo silnici:

  • Přední a zadní spodní nárazníky nejsou lakovány. Skutečnost, že se nepoužívá barva, je nejen výhodou pro životní prostředí, ale také pro zákazníky: nárazníky tak nikdy neztratí svou původní barvu, ani když jsou poškrábané nebo odřené.
  • Ochranné lišty bočních prahů, ochranné lišty podběhů kol, trojúhelníky předního nárazníku, přední a zadní nárazníky a lemy zadního nárazníku jsou vyrobeny z nového robustního materiálu navrženého inženýry společnosti Dacia a chemickou společností LyondellBasell: Starkle. Materiál Starkle, který byl představen na koncepčním voze Manifesto, obsahuje až 20 % recyklovaného materiálu. Výsledkem tohoto složení jsou bílé částice vytvářející skvrnitý efekt, který chtěla Dacia zvýraznit tím, že se vyhnula použití jakéhokoli dalšího laku.

Stejně jako design exteriéru, ani design interiéru nezapomíná na to podstatné. Zvláštní pozornost byla věnována ergonomii s centrální 10,1palcovou obrazovkou umístěnou v zorném poli řidiče a nakloněnou o 10° směrem k řidiči. Nové automatické ovládání převodovky ve spojení s motorem HYBRID 140 je mimořádně ergonomické. Volant se dvěma zploštělými částmi v horní a dolní části se velmi pohodlně ovládá a zároveň usnadňuje nastupování.

Motory

Pod kapotou nové generace se objevují motory, které známe z předchozí generace, ale také úplně nové pohonné jednotky, například hybrid. 

  • HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, kterou Dacia použila na začátku roku 2023 pro model Jogger, se nyní dostává i do nového modelu Duster. Je založeno na osvědčených technologiích používaných v rámci skupiny Renault a skládá se z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky. Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.
  • TCe 130. Tato pohonná jednotka je první, která zákazníkům poskytne počáteční úroveň elektrifikace, kterou Dacia nabízí. Kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor
    nové generace o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %. Potěšení z jízdy (zrychlení, akcelerace) je u modelu TCe 130 vyšší než u současného modelu TCe 130 díky podpoře, kterou tento systém poskytuje: vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh způsobem, který je pro řidiče zcela nepostřehnutelný. K dispozici je se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4.
  • ECO-G 100. Dacia, nesporný lídr v oblasti LPG v Evropě, je jediným výrobcem, který u všech svých modelů s vnitřním spalováním nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G. Také nový Duster těží z technologie přímo z výroby, což je zárukou bezpečnosti a spolehlivosti. Při provozu na LPG vypouští nový Duster ECO-G 100 v průměru o 10 % méně emisí CO2 než ekvivalentní benzínový motor. Nabízí dojezd až 1 300 km** díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru). Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do palubní desky.

Automatický pohon všech čtyř kol

Stejně jako v předchozích dvou generacích si i v té nejnovější ponechala Dacia Duster pohon všech kol Terrain Control 4×4. Ten se ovládá přes ovladač v kabině a nabízí režimy:

  • AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti
  • SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
  • MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty.
  • OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
  • ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.

Mimo silnice se s novým Dusterem nemusíte bát ani díky vyšší světlé výšce, jejíž hodnota je u čtyřkolek až 217 mm. K tomu přidejme nájezdové úhly, jejichž hodnoty jsou u čtyřkolek 31° vpředu a 36° vzadu.

Nová Dacia Duster se oficiálně představuje. Má bohatší výbavu, je chytřejší a může mít 4×4

Ceny

V České republice bude Dacia Duster k dispozici ve čtyřech verzích výbavy: Essential, Expression, Journey a vrcholné Extreme. Nabízet bude čtyři verze pohonných jednotek, přičemž všechny z nich budou primárně na benzin, z toho jedna z nich je hybridní a jedna umí spalovat také LPG.

Nejlevnější verze Dacia Duster Essential s motorem Eco-G 100 (LPG) bude začínat na 429 900 korunách, jiný motor v základní výbavě, ale ani ve vyšší výbavě Expression dostupný není. Pokud byste chtěli čistě benzinový motor TCe 130, budete muset sáhnout až po třetí výbavě Journey a zaplatit minimálně 536 900 Kč. Čtyřkolka využívá stejný motor TCe 130 a stojí od 598 900 Kč.

Kompletní ceník si můžete stáhnout zde.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru