Klíčovým tématem ve stánku společnosti Nissan na letošním ženevském autosalonu bylo urychlení elektrifikace. Pozornost se soustředila na světovou premiéru plně elektrického závodního vozu pro sérii závodů ABB FIA Formule E, jehož vizuální podoba zde byla představena vůbec poprvé. Svůj debut na městském okruhu si tento vůz odbude při zahájení sezóny 2018/19 ke konci tohoto roku. Představil se i nový, plně elektrický a bezemisní Nissan LEAF. V Evropě přijde každých 12 minut jedna objednávka na tento nový vůz, což z něj dělá nejrychleji prodávaný elektromobil v celém regionu. Po celé Evropě zatím firma přijala 19 000 objednávek.
Technologie, které v Evropě poprvé spatřily světlo světa právě v modelu LEAF, se nyní rozšiřují do celé nabídky osobních automobilů a lehkých užitkových vozů společnosti Nissan. Inovativní technologie asistence řízení společnosti Nissan ProPILOT bude od tohoto měsíce k dispozici v nejlépe prodávaném crossoveru v Evropě Nissanu Qashqai. Baterie modelu LEAF o kapacitě 40 kWh je nyní k dispozici v dodávce e-NV200, jíž zvyšuje dojezd o 60 % bez dopadu na užitečnou nosnost.
Model LEAF již dnes přináší na trh vizi Nissan Intelligent Mobility a automobilka již pracuje na tom, co budou zákazníci požadovat v budoucnu. Společnost Nissan potvrdila, že v rámci plánu Nissan M.O.V.E. to 2022 bude u příští generace nejlépe prodávaných crossoverů nabízet elektrický pohon. Jde o průkopnickou iniciativu, která dále rozšíří možnosti volby zákazníků.Výhled do budoucnosti představuje také koncept Nissan IMx KURO, který je důkazem vedoucí pozice značky Nissan v oblasti elektromobilů i crossoverů. Tento model byl od své premiéry na tokijském autosalónu modernizován a nyní je vybaven průkopnickou technologií Nissan Brain-to-Vehicle (B2V).
Firma rovněž poukázala na to, že vize Nissan Intelligent Mobility překonává vlastní vozidlo a rozrůstá se do podoby integrovaného elektrického ekosystému. Bylo oznámeno nové strategické partnerství mezi společností Nissan a energetickým koncernem E.ON. V rámci této spolupráce budou oba podniky zkoumat příležitosti v oblasti pilotních aktivit a komerčních nabídek týkajících se služeb vozidlo-síť (Vehicle-to-Grid) V2G, generování obnovitelné energie a řešení pro její ukládání a také integrace do sítě pro vlastníky elektromobilů Nissan.
Nissan IMx KURO
Na veletrhu Geneva International Motor Show byl dnes představen Nissan IMx KURO. Koncept elektrického crossoveru IMx se tak poprvé objevil v Evropě.
Kuro je japonský výraz pro černou barvu, která je významným prvkem konceptu IMx. Ten se představil poprvé na autosalonu v Tokiu v říjnu 2017 a nový vzhled vozu utvářejí černé prvky a kola, upravený tvar masky a nová tmavě šedá barva karosérie.
Nissan IMx KURO přináší možnost nahlédnout do budoucnosti koncepce Nissan Intelligent Mobility, tedy vize podniku o tom, jak mají být vozidla poháněna, řízena a integrována do společnosti. Inovativní koncept je navržen tak, aby posiloval spojení mezi řidičem a vozem, který je v jeho podání spolehlivým partnerem pro bezpečnější, pohodlnější a příjemnější cestování.
Mezi vylepšení vozu IMx KURO patří také integrace průkopnické technologie společnosti Nissan Brain-to-Vehicle (B2V). Technologie B2V interpretuje signály z mozku řidiče, usnadňuje mu řízení a pomáhá autonomním a manuálním systémům vozu se od řidiče učit.
„Koncept crossoveru s nulovými emisemi IMx KURO představuje budoucnost inteligentní mobility Nissan,“ uvedl Jose Munoz, výkonný ředitel společnosti Nissan. „Koncepce Nissan Intelligent Mobility je příspěvkem značky ke změně způsobu komunikace lidí s vozidly, ale i způsobu interakce vozidel se společností v blízké i daleké budoucnosti.“
Příjemnější cestování: technologie Nissan Intelligent Driving
Jádro technologických funkcí modelu Nissan IMx KURO tvoří budoucí verze technologie ProPILOT, která umožňuje plně autonomní jízdu. Když je zvolen režim řízení ProPILOT, systém složí volant do palubní desky a sklopí všechna sedadla tak, aby měl řidič více prostoru a spolujezdci lepší možnost uvolnit se a užívat si jízdu. V režimu ručního řízení se volant vysune zpět do běžné polohy, sedadla se narovnají a vůz plynule předá řízení zpět řidiči.
Technologie B2V použitá u modelu IMx KURO je příslibem zrychlení reakční doby řidičů a povede ke vzniku vozidel, která se dokáží přizpůsobovat a zpříjemňovat tím jízdu. Tato průlomová novinka od společnosti Nissan je výsledkem výzkumu využití technologie dekódování činnosti mozku k předvídání kroků řidiče a detekci nepříjemných situací:
- Předvídání: Technologie podpory řidiče zachycuje signály, že se jeho mozek chystá zahájit určitý pohyb, jako je otočení volantem nebo sešlápnutí plynového pedálu. Díky tomu může s touto akcí začít rychleji. To může zkrátit reakční dobu a zkvalitnit ruční řízení.
- Detekce: Umělá inteligence dokáže na základě detekce a vyhodnocení diskomfortu řidiče změnit jízdní nastavení nebo styl jízdy v autonomním režimu.
Technologie Nissan B2V je vůbec prvním systémem svého druhu na světě. Řidič má na sobě zařízení, které měří aktivitu mozkových vln, které jsou následně analyzovány autonomními systémy. Ty dokáží díky předvídání zamýšleného pohybu podnikat kroky, jako je otočení volantu nebo zpomalení vozu, o 0,2 až 0,5 sekund rychleji než řidič. Tyto zásahy jsou přitom téměř nepostřehnutelné.
Pohodlí a radost z řízení elektromobilů: technologie Nissan Intelligent Power
Koncept s nulovými emisemi Nissan IMx KURO využívá platformu elektromobilů Nissan navrženou tak, aby bylo dosaženo maximální účinnosti. Díky ní může být podlaha vozu zcela rovná a výsledkem je prostornější kabina a lepší jízdní dynamika. Nízké těžiště podvozku přináší precizní jízdní vlastnosti, které mohou zcela předefinovat segment crossoverů.
Výkonné a současně tiché hnací ústrojí zvyšuje nadšení z jízdy. IMx KURO je poháněn dvěma výkonnými elektromotory umístěnými vpředu a vzadu, které umožňují pohon všech 4 kol. K dispozici je tak celkový výkon 320 kW a neuvěřitelný točivý moment 700 Nm, což je více než u supersportu Nissan GT-R. Napájení zajišťuje vysokokapacitní baterie, která po konstrukčním přepracování nyní nabízí ještě vyšší energetickou hustotu. Tato nová baterie umožňuje dojezd více než 600 kilometrů na jedno nabití, díky kterému si lze užít delší jízdu bez starostí s dobíjením.
Součást sociální infrastruktury: technologie Nissan Intelligent Integration
Vůz Nissan IMx KURO se navíc bezpříkladně aktivně začleňuje i do sociální infrastruktury. Když například dopraví řidiče na letiště, dokáže se následně sám zaparkovat v místě s přístupem k místní elektrické síti a sloužit jako „virtuální elektrárna“, která vrací proud do sítě. To vše v rámci systému vozidlo-domácnost a vozidlo-budova. Po návratu může IMx KURO majitele vyzvednout na letišti a odvézt ho domů. Celý proces probíhá efektivně díky zvýšené kapacitě baterie a technologiím připojeného vozu, jako je dokonalá autonomní mobilita Nissan (SAM).
Nová pojetí designu elektromobilu pro autonomní jízdu
Provedení exteriéru se u vozů dosud řešilo v zásadě odděleně od interiéru. Jejich vnější design dává pocit bezpečí při pohledu zvenčí, zatímco podoba interiéru poskytuje řidiči vhodné prostředí, aby se mohl soustředit při řízení.
Toto rozlišování, které vychází z účelu, se s příchodem plně autonomních vozidel s velkou pravděpodobností změní. Konstruktéři Nissanu k vnitřnímu prostoru vozu IMx přistoupili zcela novým způsobem, aby vytvořili dojem otevřenosti a zároveň zachovali pocit soukromí. K dosažení tohoto cíle přišli s řešením prostoru, které propojuje interiér vozidla s jeho exteriérem.
Zároveň měl design odrážet klíčové charakteristiky elektromobilu – tichý vůz s plynulým chodem, který je ale zároveň výkonný a dynamický. Za tímto účelem konstruktéři sáhli po japonských konceptech ma (vnímání prostoru a času) a wa (harmonie) a vyjádřili tak koexistenci dvou zdánlivě protichůdných aspektů: nehybnosti a pohybu.
Design exteriéru: vyjádření jedinečných charakteristik elektromobilu
Oproti debutu konceptu IMx na autosalonu v Tokiu provedl tým designérů společnosti Nissan pod vedením jejího prvního viceprezidenta pro globální design Alfonsa Albaisy malé, ale významné změny – proto tento model nese nové označení KURO.
Tým zjednodušil mřížku chladiče, aby vypadala solidněji a spolehlivěji, a změnil barvu vozu z perlově bílé na tmavou kouřovou šedou s černými koly a prvky. Nové barvy dělají z IMx nový vůz, který působí robustnějším a výraznějším dojmem.
Cílem designových změn bylo ověřit, zda by koncept IMx demonstrující špičkové znalosti společnosti Nissan v oblasti autonomního řízení a elektrických vozidel mohl fungovat s jiným, robustnějším charakterem.
Hlavní designové prvky, které v Tokiu vzbudily velký ohlas, se nemění – od klasické mřížky chladiče s motivem V-motion k jemné charakteristické lince, která se táhne přes kapotu až k zádi vozu. Široké plochy výrazně tvarovaného předního nárazníku začínají u mřížky a rozvíjejí se plynule do boků karoserie, kde navozují dojem vrstvení.
„Po tokijském veletrhu jsme s týmem dále přemýšleli o potenciálu konceptu IMx,“ říká Albaisa. „Položili jsme si otázku, zda by se jeho základ mohl za pomoci relativně jednoduchých změn různých detailů, akcentů a barvy více přiblížit SUV.“
„V souhrnu nakonec tyto poměrně malé změny vytvořily zcela novou osobnost vozu IMx, proto jsme do názvu přidali výraz KURO. Působí účelným a nezničitelným dojmem, což je podle nás zajímavé směřování tohoto konceptu a obsažených technologií.“
Design interiéru: prostor, relaxace a jednoduchost
Interiér koncepčního vozu IMx KURO odráží základní principy řešení prostoru v tradičních japonských domech a přináší pocit vzdušnosti.
Panoramatická přístrojová deska s technologií OLED nabízí pohled na okolní prostředí v pozadí. Samostatný displej s texturou dřeva pod přístrojovou deskou a okolo čalounění dveří dává osobám ve vozidle pocit propojení s venkovním světem, stejně jako tradiční japonské papírové dveře shoji..
Úhlopříčný vzorek katanagare na sedadlech byl decentně leptán laserovým paprskem. Opěrka hlavy ve vzoru kumiki, japonského dřevěného hlavolamu, je vytvořena ze silikonového materiálu a rámu vytvořeného na 3D tiskárně.
Umělá inteligence umožňuje řidiči ovládat přístrojovou desku pohybem očí a gesty rukou. Díky intuitivnímu rozhraní je možné omezit počet fyzických tlačítek a spínačů. Interiér vozu IMx je tak jednodušší, ale přitom efektivnější a přidává na pocitu pohodlí.
Závodní vůz pro elektrický šampionát ABB FIA Formule E
Firma, která je předním světovým výrobcem sériových vozidel s nulovými emisemi, svou účast v páté sezóně šampionátu Formule E, který začne nejspíš v prosinci 2018, oznámila na loňském autosalonu v Tokiu.
Součástí dnešního prohlášení Nissanu bylo i odhalení barevného schématu vozu pro pátou sezónu Formule E, který se pyšní nápadnou novou aerodynamikou a zcela novou baterií a pohonem.
Autorem podoby vozu Nissan pro Formuli E je tým globálního designu Nissan sídlící v Japonsku.
„Vůz pro pátou sezónu Formule E našemu designovému týmu na první pohled připomněl elektricky poháněného ptáka letícího nadzvukovou rychlostí,“ říká Alfonso Albaisa, první viceprezident společnosti Nissan pro globální design. „Tato prvotní reakce nám určila směr – zachytit dojem formy, která se osvobozuje od odporu i gravitace. Závodní vozy Formule E jsou prakticky neslyšné, což nás spolu s jejich výbušně prudkým zrychlením při tvorbě podoby našeho vozu přirozeně dovedlo k Dopplerovu jevu. Kombinace zvukové vlny Dopplerova jevu a uvolněné energie aerodynamického třesku se stala inspirací naší oslavy závodů elektromobilů.“
Nový systém poskytuje větší výkon i dojezd a eliminuje potřebu výměny vozu uprostřed závodu, ke které docházelo v prvních čtyřech sezónách šampionátu.
„Společnost Nissan je hrdým inovátorem v oblasti silničních elektromobilů. Model Nissan LEAF už najel po světě více než čtyři miliardy kilometrů bez emisí. Nyní chceme naše znalosti v oblasti elektromobilů uplatnit v motorsportu,“ řekl Jose Munoz, výkonný ředitel společnosti Nissan Motor Co., Ltd.
„Nový vůz Formule E se dnes poprvé živě představuje veřejnosti a jsme rádi, že můžeme odhalit barvy Nissanu pro naši první sezónu. Díky tomu, že můžeme tento šampionát použít jako klíčovou vývojovou platformu pro naši technologii elektromobilů a že se díky němu budeme moci představit v závodech v centrech velkých měst po celém světě, jde o dokonalý prostředek, jak světu představit koncepci Nissan Intelligent Mobility.“
Nissan Intelligent Mobility je firemní strategie, jejímž cílem je proměnit způsob řízení automobilů, jejich pohon a úlohu, kterou hrají v životě společnosti.
Podoba vozu Nissan Formule E byla představena dnes, ale na vývoji zcela nové technické stránky vozu společnost pracuje již několik měsíců.
Nissan se spolu s firmou Renault snaží o maximální využití dostupných znalostí a vývoje, aby tak dostál snaze o maximální spolupráci v rámci partnerství Renault-Nissan-Mitsubishi za účelem zvýšení konkurenceschopnosti. Další podrobnosti včetně konstrukce a řidičů budou oznámeny později.
„Přínos společnosti Nissan je díky jejím zkušenostem s technologií silničních elektromobilů a jejímu převádění na závodní okruhy ohromný,“ řekl globální ředitel společnosti Nissan pro motorsport Michael Carcamo.
„Míra konkurence v šampionátu Formule E roste a nemůžeme se dočkat, až se s touto jedinečnou výzvou popasujeme. Do mistrovství letos vstupujeme na stejné úrovni s ostatními – všichni výrobci vstupují do sezóny se zcela novou sestavou vozu, baterie a pohonu.“
Pátá sezóna šampionátu ABB FIA Formule E by měla navštívit velká světová města, včetně Hongkongu, Berlína, Curychu, Říma a New Yorku. Nový vůz, který si v páté sezóně projde svou premiérou, by měl podle plánu v šampionátu Formule E závodit v následujících třech letech.
Další podrobnosti o řidičích a technických i marketingových partnerech debutu společnosti Nissan ve Formuli E budou zveřejněny později v průběhu tohoto roku.