Ve středu 15. listopadu se na dálnici D6 stala nehoda, kterou zavinila řidička osobního auta, která vjela mezi kolonu vojenských vozidel. Při nehodě byli lehce zraněni čtyři vojáci, kteří byli převezeni k ostření do nemocnice. Velký podíl na nehodě má v tomto případě právě řidička, která nedodržela zákonná nařízení a vjela do vojenské kolony.
Podle generálního štábu Armády ČR se řidička mezi vojenská vozidla zařadila přímo ze sjezdu, zatímco ostatní auta ji stihla objet, jeden z pandurů do jejího auta narazil. Do něj pak nabouralo další vojenské vozidlo. Přesná míra zavinění je v tuto chvíli vyšetřována jak policie, tak vojenskou policií.
„Neohleduplné chování řidičů, ať už jde o nebezpečné předjíždění, zakázané zařazování se do kolon či nerespektování pokynů vojenských policistů může silně ohrozit bezpečnost silničního provozu,“ řekl před nedávnem vojenský policista Robert Netrval. Řidiči nesmí zapomínat na to, že se do vojenské kolony nikdy nesmí zapojovat. Pokud ji potřebují předjet, musí tedy mít jistotu, že manévr zvládnou najednou. A především při předjíždění je potřeba si to důkladně rozmyslet. Pokud se totiž kolona o délce 960 metrů pohybuje rychlostí 40 km/h, potřebuje řidič automobilu jedoucí rychlostí 90 km/h k předjetí kolony 72 sekund a vzdálenost 1800 metrů. Při nuceném náhlém zastavení v rychlosti 70 km/h osobní automobil zastaví na dráze 21 metrů, kdežto bojové vozidlo na dráze 39 metrů.
‼️Prosíme všechny řidiče – dodržujte, pokyny Vojenské policie při doprovodu vojenských kolon‼️
👉 DO KOLONY VOJENSKÝCH VOZIDEL SE NIKDY NEZAŘAZUJTE 👉 DBEJTE POKYNŮ VOJENSKÉ POLICIE A POLICIE ČR 👉 NEPŘEDJÍŽDĚJTE KOLONU, POKUD SI NEJSTE JISTI, ŽE TO V ČAS A BEZPEČNĚ ZVLÁDNETE 🙏🏻 pic.twitter.com/z2u27zKe2k— Vojenská policie (@VojenskaP) November 15, 2023
Zapomínat není dobré ani na to, že výhled řidiče z bojového vozidla je značně omezen. Rozhodne-li se řidič civilního automobilu zařadit se do vojenské kolony, řidič bojového vozidla jej vůbec nemusí vidět. „Předjížděcí manévr by měl každý řidič pečlivě zvážit. Následky nebezpečného chování řidičů mohou být totiž pro ně i pro ostatní účastníky silničního provozu fatální,“ zdůraznila před časem tisková mluvčí Vojenské policie Nikola Hájková.
Pane, neznám Váš (i jiných zde píšících) věk a zdali jste byl vůbec za totality na „vojně“, natož jako záklaďák a navíc i řidič třeba OT-64 apod. Skutečností je, že obvykle nejezdily kolony o 5 či 6 vozidlech různého typu a už vůbec po tehdejší dálnici (kolik jich asi tak bylo? Nehledě už na intenzitu provozu tehdy a dnes…). Rozhodně tyto a o dost výrazně delší a početnější kolony měly svůj doprovod (hejno regulovčíků, motospojky, zpravidla doprovod VB, technickou uzávěru např. PAD, PTDA nebo AV,..) a při průjezdu byly zpravidla s mírným předstihem před kolonou prováděny uzávěry na vedlejších silnicích, regulace na křižovatkách apod. Rozhodně byl problém, aby nějaký „šikovný“ řidič se jen tak nasomroval do takové kolony a třeba vybržďoval atd. Po něm se obvykle šlo ihned a byl z kolony vypoklonkován. A ještě – porovnávat (cenově i jinak) OT-64 s nynějším Pandurem a tedy i případně vzniklé škody při haváriích – je přeci jen neporovnatelné. A nezlobte se na mě, ale jaksi přehlédnout několik Pandurů v koloně na dálnici při najíždění, je na návštěvu oční ordinace (přinejmenším). Nic samozřejmě ve zlém. To jen tak na doplnění. Pěknou sobotu
definice vojenského vozidla? koňský potah s lafetovaným dělem? lafeta tažená osobami, nebo latrína na přívěsu barvy zelené?
No tak pokud se tam zařazovala z připojovacího pruhu jak je psáno, tak nemusela ta doprovodná vozidla ani vidět, když ta kolona byla delší a byly tam zrovna větší rozestupy.
Vite jaké bývalý kolony za jízdy ČSLA?
A to byli řidiči zakládací, nikoliv profesionálové jako dnes. Měli KŘK. A nehody takové nebyly. Kde je chyba? 6 vozidel AČR a taková skoda? Děs běs.
Vozidla AČR jako taková = nemající maják modré nebo modré v kombinaci s červenou přece nejsou vozidla vyjmenovaná v zákoně jako vozidla s právem přednostní jízdy. Ale vozidla ozbrojených sil s právem přednostní jízdy mohou ty vojenská doprovázet. Předpokládám, že pokud kolona vozidel AČR nevyvine na dálnici 80kmh, měla by AČR udělat opatření k bezpečnosti provozu v „okolí“ této kolony-dostatek doprovodných vozidel před a za kolonou -blokování dálničních nájezdů při průjezdu kolony…..nebo….kacířská myšlenka = celou kolonu naložit na vlak …..minimálně v palivu by byla úspora.
Neprofesionální jednání při přesunu od rádoby profesionálních vojáků.
Pane bože ti co tu odporují panu Michal121 tak doufám že nevlastníte řidičák. Jezdí tu spousta jelit.. a taky píše..
§ 41 odst. 7 zákona 361/2000.
Ta ženská tam neměla co dělat.
Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.
Můj děda říkával: „Jeden myslel a posral se, myslel, že je na záchodě a byl v posteli.“ Můj děda byl moudrý muž :-)
Nebezpečí číhá od vojáka nejen za války.
Zákon 361/2000
§ 41
Odst. 7
Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.
Vojenská vozidla mají právo přednostní jízdy? A nemají náhodou být nějak označena? Třeba doprovodnými vozidly? Pokud mezi ně najela ze sjezdu, tak vůbec nemusela vědět, že jde o kolonu. Správně by snad doprovodné vozidlo mělo sjezd zablokovat, než kolona přejede. Aspoň když jel americký konvoj do Litvy, tak to tak fungovalo.
Ano souhlas – po dobu co kolona míjí konkrétní sjezd na dálnici by na něj nemělo být vpuštěno jiné vozidlo …. jinak pak vlastně musím zastavit skoro „na konci“ sjezdu na dálnici, počkat až kolona přejede a pak se z 0 rozjíždět skoro přímo na dálnici ? To že sem se potkal s kolonou zjistim až v samém závěru sjezdu na dálnici a než zastavim z cca třeba 70ky tak už jsem skoro na konci přípojného pruhu, obzvláště tam kde vznikly dálnice jen změnou z rychlostek.
Pokud kolona jede 40 km/h (viz článek), neměl by být až takový problém osobák na tuto rychlost za kolonou zase rozjet. Čtyřicítku dáte i na kole.
A pokud už řidička do kolony vjela, tak to musí být extra tele, když ani tu čtyřicítku nedokáže na připojovacím pruhu nabrat a zařadit se.
Uvedená rychlost 40 km/hod. je jen ilustrační a nevztahuje se na tento případ. Madam udělala jinou chybu. Hned po vjezdu za Pandur začala brzdit. Normální řidič, který se zařazuje před vozidlo s delší brzdnou drahou než má osobák se dívá do zpětného zrcátka a míru zpomalování přizpůsobí tomu jak se rychle přibližuje vozidlo za ním a pokud by snad neměl už před sebou volný prostor uhne do odstavného kam se vejde pohodlně každý osobák. Stejně tak se chovám, když se nacpu mezi kamiony, takže to není výjimečná situace, která tu byla u vojenské techniky.
Já myslel že rychlost a rozestupy u kolony jsou proto abych jí mohl bezpečně předjet!!! Tedy aby bylo možné v případě potřeby se do kolony bezpečně zařadit a opět vyjet.
Jeden myslel, ovšem nic nevěděl.
Blahé paměti to platilo a bylo to vyžadováno.TY asi nikdy nejel za kolonou.Budiš mu přáno.
taky bych rád viděl ten zákon o zákazu zařazení se do vojenské kolony… chlapi by měli mít k paní trochu respektu. Předpokládám že to pro ní nebude zrovna veselej zážitek..
jaký zákon zakazuje vjetí do vojenské kolony? Asi jsem nedával v autoškole pozor. Případně bych si rád osvěžil paměť
§ 41 odst. 7 zákona 361/2000.
Máte řidičák? A získal jste jej poctivě nebo podvodem?
Neměly by se přesuny bojových vozidel (nehomologovaných pro běžný provoz) provádět po železnici? Ale spoň za dob „kdy to fšechno stálo za h…“ se tak dělo. Takto táborské gumy zničili již druhou kolonu Pandurů.
Jsem ročník 1961 a pamatuju kolony vojenských vozidel a dokonce i tanků. Ne vždy to jelo na vagónech.
V koloně tanky nebyly.
S pásovými vozidly jsme na vojně jezdili v kolonách po komunikacích. A nešlo o tanky.
A proč by vozidlo nebylo homologováno. Tato vozidla mají přidělenou vojenskou poznávací značku, která se ale z důvodu vyjímky na vozidlo neumisťuje. Na základě několika opodstatněných vyjímek je vozidlo homologováno a na silnici smí na základě povolení, které se vydává před jízdou.
Opravdu nechápu idiocii mnohých Čechů a děsím se toho, že na někoho z vás hloupých lidí narazím v silničním provozu. Nechápu diskuzi o nějaké brzdné dráze a podobně. Za prvé, pokud se řidič připojuje přípojným pruhem na dálnici (jakoukoliv hlavní silnici) nemá přednost a naopak přednost musí dát všem autům jedoucím po hlavní silnici. A to takovým způsobem, že nesmí ani ohrozit, dokonce ani omezit vozidla jedoucí po hlavní silnici. Což ta paní zjevně nedodržela a porušila. Za druhé, je výslovně zakázáno se snažit zařadit do kolony vojenských vozidel. Nevím, jak u nás, ale například v USA se takový manévr automaticky chápe, jako útok na vojenskou kolonu a podle toho se s takovým „narušitelem“ zachází. Že toto pravidlo drtivá většina našich řidičů nezná a nemají o něm ani ponětí je doslova trapné a svědčí to mimo jiné o neschopnosti autoškol učit, a spíš jejich vysoké schopnosti si vydělat co největší peníze za co nejmenší námahu a čas. Samozřejmě neznalost zákona neomlouvá. Viníkem je především žena, co zíslaka papíry bůhví jak a bůhví kde. Řešení je jednoduché a jednou provždy je třeba odstrašit ostatní, kdo by se pokusil o totéž, co tahle hloupá žena. Tedy papíry „do čistírny“ na dva roky s následnou zkouškou z pravidel silničního provozu a schopnosti ovládat motorové vozidlo v provozu a samozřejmě uhradit veškerou škodu, kterou svou arogancí a blbostí způsobila. VEŠKEROU, bez pardonu.
Stačilo omezit možnost vjetí z vjezdu tak jako se to dělalo u jiných přesunů a bylo po problému. Být na místě paní tak bych se hájil s tím, že jí zelená vozidla připadala historická(jezdí jich spousta včetně nákladních vozů) a tedy bez jakýchkoliv vyjímek. Není její povinností znát přesně tvary a rozměry současných vozidel a pokud nebyly vidět doprovodná vozidla s majáky tak to byla chyba doprovodu kolony. Kdyby byla na jejím místě vaše příbuzná, psal byste jinak, pane dokonalý….
Hmm…, tak jestliže při nuceném náhlém zastavení v rychlosti 70 km/h zastaví bojové vozidlo na dráze dlouhé 39 metrů…, tak přesně tak velkou vzdálenost by mezi sebou měli bojová vozidla při jízdě v koloně mít…
A proč? Protože bojové vozidlo jedoucí vepředu zastaví na metru? Snad mají obě vozidla stejnou brzdnou dráhu ne?
Samozřejmě že mají ale musíte brát v potaz reakci řidiče + začátek účinného brzdění a mezi tím to auto při rychlosti 50km/h může urazit až 28m
no když vycházíme z textu => pokud se kolona pohybuje rychlostí 40km/h … potřebuje k zastavení ze 70(?!) km/h 39m … oni asi ještě před nárazem raději evidentně přidají plyn, aby nebylo poškození viditelné jen na pandurech, ale i na tom osobáku…
Seděli jste někdy v BVPčku? Víte jaký je tam rozhled? Pokud Vám před mašinu vjede takový drobek, tak ho snad ani nevidíte. O to hůř se potom reaguje a ten rozestup má své odůvodnění, včetně toho zákazu vjíždění do kolony.
drahý jmenovče byl jsem mnohokrát jinak bvp bylo o mnoho nižší a když se jezdilo mimo výcvik tak se zvedla sedačka a člověk měl vystrčenou hlavu ven dokonce některé gumy po nás vyžadovaly aby jsme tam na to montovali kukaně a byly chráněni proti větru jinak je blbost že tam vjela za socíku byl každý vjezd a křižovatka při přesunu obsazema empíkama a ty civilisty pustili až kolona projela
Nechápu, proč řešíš nějakou brzdnou dráhu, myslím, že to, co udělala ta hlupačka je natolik jasné, že není pochyb o viníkovi.