Lotus Omega, Lotus Carlton, Vauxhall Lotus Carlton. Říkejte si mu, jak chcete, faktem ale je, že jde možná o to nejlepší auto, které kdy Opel vytvořil. To se nezmění. Lotus Omega se svého času stal dvorním vozidlem bankovních loupeží, mafiánských bossů a drogových dealerů. Zároveň také postrachem policistů. Kdybyste dnes chtěli Lotus Omega koupit, připravte si hodně přes milion korun a také pěknou porci štěstí, abyste na něj vůbec narazili.
Na první pohled je Lotus Omega nenápadný, pod touto ochrannou slupkou se však skrývá bestie. Neuvěřitelně schopná a výkonná. Něco, co si představíte, když se řekne „opravdu rychlý sedan“.
Nejlepší vůz od Opelu všech dob?
Abychom se dostali na začátek příběhu o tomto neskutečném kousku, je třeba se vrátit na konec 80. let minulého století. Pod značkou Vauxhall, kterou Opel pro své modely ve Velké Británii používá, se tehdy vyráběl Opel Omega. Už tento model, sloužící pro závody cestovních vozů, byl na svoji dobu velmi solidní. Třílitrový šestiválec byl schopen vyprodukovat 204 koní. Na velký sedan to bylo v té době ucházející. Vedení Opelu však chtělo ještě více.
Oslovilo tedy Lotus, který v té době, stejně jako Opel, patřil do koncernu General Motors, a dalo mu jediný cíl: vytvořit ještě lepší a rychlejší auto. V Lotusu si to vzali k srdci, tamní inženýři se zavřeli do své továrny v Hethelu a Opel Omega, který měl být novému modelu předlohou, zcela přetvořili. Technicky, nikoliv designově.
Postrach německých sedanů
Změny začaly od motoru. Původní třílitr dostal vyšší zdvih. Přidaly se nové písty, vačkové hřídele a ojnice. Vznikl vlastně úplně nový 3,6litrový motor. Aby toho nebylo málo, přidali mu inženýři ještě dvojici turbodmychadel Garrett T25 a mezichladič. Tato kombinace stála za neuvěřitelným výkonem 377 koní a točivým momentem 568 Nm. Není divu, že Lotusu nemohly konkurovat ani tehdejší sedany od BMW a Mercedes-Benzu.
Vývojáři museli vyměnit také původní převodovku. Nově tu je šestistupňová manuální skříň ZF z tehdejší Corvette ZR1. Upraven byl i podvozek, který byl podle tehdejších dobových testů překvapivě komfortní a poddajný. Nová zadní náprava fungovala na zavěšení multi-link a auto obouvalo 17palcová kola.
Aby bylo jasné, jaké zvíře Lotus Omega byl, přidejme ještě pár čísel. Z nuly na 100 km/h to zvládl za 5,2 sekundy a na 160 km/h byl už za 11,5 sekundy. Oficiální maximální rychlost byla 285 km/h, při některých testech se však vyšplhala až přes 300 km/h. Na jedničku Omega upalovala až necelých 90 km/h.
Pro porovnání: BMW M5 se v té době pyšnilo výkonem 315 koní, točivým momentem 360 Nm a zrychlením z nuly na 100 km/h za 6,3 sekundy. Mercedes-Benz 500E ze svého pětilitrového osmiválce vytáhl 326 koní. Obě dvě značky měly maximální rychlost omezenou na 250 km/h.
Dvorní automobil mafiánů a bankovních lupičů
Lotus Omega nestrádal ani ve vzhledu a výbavě. Na první pohled si nelze nevšimnout širších blatníků a masivního zadního spoileru. Originální barva Omegy je v odstínu Imperial Green. Interiér je vyvedený v kůži, má klimatizaci a elektrická okna. Uvnitř vozu je pětice míst a velký kufr. Tyto vlastnosti společně s velikostí (4768 mm na délku, více než 1900 mm na šířku) zapříčinily to, proč byl Lotus Omega oblíbený právě mezi těmi majiteli, o nichž mluvíme hned zezačátku.
To, že se takový model vůbec sériově vyráběl, bylo až šílené. I přes všechny své kladné vlastnosti nakonec nezaznamenala výroba až takový úspěch, jak vývojáři očekávali. Plánovali vyrobit 1100 kusů, k této metě se však ani nepřiblížili. Celkem výrobní linku opustilo jen 950 modelů, z nichž většina (přes 700) byla určena pro evropský trh mimo Velkou Británii. Ve své době stál Lotus Omega 48 000 liber.
Ve chvílích své největší slávy způsobovala Omega opravdu velké pozdvižení. Policie ji neměla vůbec v lásce, aby také ano, když ani její nejlepší vozy ji nebyly schopny stíhat. Nelíbilo se jí, že takový automobil je vůbec veřejně dostupný. Společností se dokonce šířila otázka, jestli by jeho prodej neměl být oficiálně zakázaný. Debaty o Lotusu Omega se dokonce dostaly až do britského parlamentu. Ano, až takovou kontroverzi vyvolával.
Čuráku
A nikdy nebude. Za pár kaček Toyota Supra? Píšeš blbosti
Byla fantastická, měl jsem cest se s ním svézt někdy v roce 1992 rychlosti 280 km což byla na ten rok rychlost neskutečná
V práci ho kolega má. Vypadá dobře, ale honí díly po celé republice a když jezdí, tak tahá cisternu s benzínem. Chápu že tato auto jsou spíše srdeční záležitost a na spotřebu nikdo nekouká, ale už kvůli té spotřebě bych to fakt nechtěl.
Dobrý den pane Vlku,
bylo by možné sehnat kontakt na Vašeho kolegu s tímto vozem ?
Rád bych ho pozval na námi pořádanou akci ( SZ tel.:720209500 ). děkuji
Byla doba kdy se dali koupit tyto auta v bazaru za par korun a nikdo je nechtel, doba kdy vyletěli pojistky vysokoobemovych aut vzhuru, doba kdy byl benzin extreme drahy oproti naftě. Tehdy byly plne bazary aut dnes velmi ceněných. Tehdy proběhla genocida těchto skvostu a skončila jich většina na šroťáku. Za par kaček se dali koupit toyoty supra, mitsubichi 3000, stare bawa s motorama nad 2500, bmw 850, bmw 535 v 8, 540 v 8. jaguary, mercedesy piana kupače, ameriky nemělo smysl dovažet , konkretne toto strašně hnusne auto bylo asi rok na bazaru za 30 000 dotahnute ze švajcu. každy chtěl 1,9 tdi. Smali jsme se tomu cervenemu napisu lotus
Lotus omega nikdy za par korun nebyl😂
Měl jsem tu čest ho vlastnit. Byl to opravdu VŮZ.