K příležitosti oslav 30. výročí BMW M5 představuje BMW M zatím nejvýkonnější verzi tohoto vysoce výkonného sedanu s názvem „30 Jahre M5„, pojďme se ale podívat na to, jak se tento supersedan v uplynulých 30 letech vyvíjel.

1984: Supersport BMW M1 pomáhá při zrodu ikony

Když inženýři BMW Motorsport GmbH začali v roce 1984 pracovat na vývoji BMW M5, jejich mysl se vrátila zpět do minulosti, k pohonnému ústrojí supersportovního modelu BMW M1, který se vyráběl mezi roky 1978 a 1981. Právě 3,5litrový řadový šestiválec z modelu BMW M1 našel své uplatnění už v BMW M635 CSi, který byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 1983. Díky dvojici vačkových hřídelů a šesti samostatným škrticím klapkám vzrostl výkon na 210 kW/286 koní – o devět koní více než v BMW M1. Protože BMW řady 6 Coupé a sedany BMW řady 5 měly společnou platformu, mohli inženýři BMW Motorsport GmbH transplantovat výkonnou, 24ventilovou pohonnou jednotku do manažerského sedanu vyšší střední třídy. Jakmile se práce na BMW M5 rozjely, teorie se stala realitou.

Přečtěte si také:  Další německá automobilka uspíší příchod elektromobilů, vymění je za spalovací verze

S uvedením nového vozu v létě roku 1985 se zrodila zcela nová kategorie – segment vysokovýkonných manažerských sedanů. BMW M5 ihned zaujalo pozici nejvýkonnějšího modelu BMW řady 5, přičemž z trůnu tehdy sesadilo BMW M535i nabízené s výkony 160 kW/218 koní a 141 kW/192 koní (s přípravou pro katalyzátor) nebo 136 kW/185 koní (s katalyzátorem).

Je zajímavé, že vedle M535i, které se chlubilo spoilery a ostatními aerodynamickými prvky, vypadal model BMW M5 docela nevýrazně. Od sériově vyráběných sourozenců tento model odlišovala pouze kola s větším průměrem a širší pneumatiky, nepatrně snížená světlá výška a nenápadné označení na mřížce chladiče a víku zavazadlového prostoru.

Ovšem jakmile řidič otočil klíčkem v zapalování, BMW M5 odfouklo všechny pochybnosti silou hurikánu. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximální rychlost 245 km/h byly v té době téměř neuvěřitelné hodnoty.

1984-bmw-m5-e28

Ke zkrocení tak vysokého výkonu sloužil sportovní podvozek, zadní diferenciál se zvýšenou svorností a brzdy s většími kotouči na všech čtyřech kolech. K tomuto lahodném koktejlu přispívaly také pneumatiky Michelin TRX s rozměrem 220/55 VR 390, jejichž konstrukce zabraňovala svléknutí pneumatiky z disku v případě ztráty tlaku. Technologii TRX lze považovat za předchůdce dnešních dojezdových pneumatik run-flat.

Než byla výroba na konci roku 1987 ukončena, vyjelo z mnichovských výrobních hal BMW Motorsport GmbH více než 2200 kusů první, ručně vyráběné generace BMW M5.

Druhá generace ve dvou výkonových variantách a také s karoserií Touring

Druhá generace BMW M5, představená v srpnu 1988, plynule navázala na veleúspěšnou první kapitolu historie modelu M5. Nový model generoval z upraveného řadového šestiválcového motoru, jehož objem se zvýšil o 80 cm3 (3535 cm³) výkon 232 kW/315 koní a BMW M5 nyní disponovalo katalyzátorem výfukových plynů. Výsledkem bylo zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/h.

Přečtěte si také:  Test BMW X6 xDrive40d (2021)

V otázkách vzhledu BMW M5 i nadále pokračovalo ve spíše nenápadném duchu. Loga M5 vpředu a vzadu, koncovky výfuku s větším průměrem a světlá výška snížená o 20 mm byly tím, co upozorňovalo na fakt, že před vámi stojí výjimečné BMW řady 5. Kromě toho byla poprvé v historii BMW použita 17palcová kola jako standardní rozměr kol. V interiéru byly rozdíly mezi běžnou řadou 5 a BMW M5 viditelnější. Cestující vpředu hýčkala sportovní sedadla, cestující vzadu pak individuálně tvarovaná sedadla.

Na konci roku 1991, tedy v době, kdy BMW prodalo již 8079 kusů BMW M5, se druhá generace dočkala výrazné modernizace pohonné jednotky. Objem motoru vzrostl na 3,8 litru a výkon se zvětšil na 250 kW/340 koní, díky tomu tento sportovní sedan o desetinu prolomil hranici šesti sekund ve sprintu z 0 na 100 km/h (5,9 sekundy). Elektronika opět vůz zastavila v rozletu při rychlosti 250 km/h.

http://www.autogaleria.hu -

Dalším novým prvkem v arzenálu BMW M5 byl Adaptivní M podvozek s elektronicky řízenou tuhostí tlumičů EDC (Electronic Damper Control). Pro zákazníky toužící po ještě lepší ovladatelnosti a agilitě byl v nabídce paket Nürburgring, jehož součástí byly tlustší stabilizátory na zadní nápravě, širší zadní pneumatiky 255/40 R17, sportovní posilovač řízení Servotronic a především přepínatelné sportovní nastavení tlumičů.

Zanedlouho následovala další lahůdka v podobě speciálního provedení BMW M5 Touring. V roce 1994 BMW přidalo v rámci neustálého procesu optimalizace další vítané inovace v podobě šestistupňové manuální převodovky a plovoucích brzdových kotoučů, což byly v první polovině 90. let revoluční prvky. Brzdové kotouče složené z několika dílů a s ložisky s minimalizovaným třením se mohly při zahřátí volně pnout a ani při intenzivním brzdění nedocházelo „házení“. Plovoucí brzdové kotouče měly také výhodu delší životnosti a nižší hmotnosti. V letech 1988 až 1995 vzniklo přibližně 12 000 kusů BMW M5, z toho pouze 900 kusů s karoserií Touring.

1998: Rozloučení s řadovým šestiválcem

Třetí generace BMW M5 se vrátila po tříleté pauze na podzim roku 1998. Z motorového prostoru zmizel řadový šestiválec, který nahradil motor V8 o objemu 4,9 litru a výkonu 294 kW/400 koní. S designovými prvky jako byly nápadně tvarované kryty zpětných zrcátek či dvojité koncovky výfuku v obou rozích zadního nárazníku bylo na první pohled evidentní, že nová M5 čerpala inspiraci ve voze BMW Z3 M Roadster, který vznikl o tři roky dříve, a který byl velmi úzce spjatý s modelem BMW Z3 M Coupé.

Přečtěte si také:  Škoda představuje akční modely Scala, Kamiq a Octavia 120 let motorsport

Kromě proměnného časování ventilů Double-VANOS a hydraulických vymezovače vůle ventilů známých již z BMW M3, bylo BMW M5 vybaveno mazáním s pseudo suchou skříní. Tlakové čerpadlo a dvě sací čerpadla zajišťovaly optimální přísun oleje do motoru i ve chvíli, kdy motor dlouhodobě pracoval v maximálních otáčkách. Třetí generace byla také pro lepší trakci vybavena mechanickým diferenciálem s 25% svorností.

bmw-m5-e39

Dynamické parametry (0-100 km/h za 5,3 sekundy a elektronicky omezená maximální rychlost na 250 km/h) představovaly zcela výjimečnou dynamiku. Síla motoru byla působivá – maximální točivý moment 500 Nm zaručoval, že BMW M5 potřebovalo na zrychlení z 80 na 120 km/h na čtvrtý převodový stupeň pouze 4,8 sekundy. Krocení brutální síly motoru měly v popisu práce plovoucí brzdové kotouče. Svou premiéru si odbyly na přední nápravě předchozí generace, nicméně na té další už byly aplikovány také na zadní ose. Na jaře roku 2003 automobilka evidovala přibližně 20 500 objednávek na osmiválcovou M5. Třetí generace vysoce výkonného sedanu tak nebyla pouze nejlépe prodávanou generací M5, ale také světu znovu připomněla, že stále vládne segmentu, který založila.

Přečtěte si také:  Před 75 lety začala z mladoboleslavské výrobní linky sjíždět Škoda 1101 „Tudor“

2005: Řvoucí vstříc novým dimenzím s vysokootáčkovým motorem V10

Nová inkarnace BMW M5 měla vše, co potřebovala k napsání další kapitoly stále slavnější historie. Čtvrtá generace s desetiválcovým motorem pod kapotou stanovila nový milník mezi pohonnými jednotkami vysoce výkonných sedanů. S objemem 5,0 litru, výkonem 507 koní a točivým momentem 520 Nm se BMW M5 stalo nejvýkonnějším vozem celého výrobního programu značky BMW. Litrový výkon 100 k/l znamenal, že tento motor by se uplatnil také ve světě motorsportu. Obdiv, kterého se touto motoru dostalo po celém světě, byl zdůrazněn dvojnásobným celkovým vítězstvím v anketě Motor roku v letech 2005 a 2006. Poprvé v historii této ankety se stalo, že stejný motor získal opakovaně celkové prvenství. Svoji dominanci desetiválcový motor stvrdil vítězstvím v kategorii „nad 4 litry“ v letech 2007 a 2008.

bmw-m5-touring-e61

Desetiválcový motor byl standardně spojen se sedmistupňovou sekvenční převodovkou SMG a společnými silami dokázaly vystřelit čtvrtou generaci BMW M5 z 0 na 100 km/h za pouhé 4,7 sekundy. Ručička rychloměru se okolo okolo mety 200 km/h prohnala za 15 sekund a po zásahu elektroniky se zastavila na rychlosti 250 km/h. Pro plný výkon motoru bylo potřeba stisknout tlačítko Power na středovém panelu, protože po nastartování byla řídící jednotka motoru nastavena na výkon 400 koní. V roce 2007 se rodina M5 opět rozrostla o variantu kombi. Z hmotnostního nárůstu 100 kg si BMW M5 Touring nic nedělalo a dosahovalo stejných výkonnostních parametrů jako verze sedan, což také dokazuje čas potřebný ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy.

Do léta 2010 BMW prodalo 20 548 kusů, z nichž 1025 byla verze Touring. Desetiválcová M5 tak v počtu vyrobených kusů opět překonala svého předchůdce.

Pátá generace – návrat osmiválcového motoru

Současná M5, představená v roce 2011, je opět v nabídce pouze jako sedan a znovu má pod kapotou osmiválcový motor, který díky technologiím M TwinPower Turbo generuje z objemu 4,4 l výkon 412 kW/560 koní. Motor pracuje v tandemu se sedmistupňovou M dvoustupňovou převodovkou, Aktivním M diferenciálem na zadní nápravě a specificky navrženým podvozkem, který byl za pomoci zkušeností ze světa motoristického sportu speciálně vyladěn pro tento vysokovýkonný model.

Přečtěte si také:  Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 se představuje. Je to parádní oslava 45 let GTI

Od poslední modernizace v létě 2013 mají zákazníci možnost přiostřit výkonnostní charakteristiku svého BMW M5 volbou na přání dodávaného paketu Competition. Jeho součástí jsou nejrůznější modifikace podvozku a hnací soustavy, společně s nárůstem výkonu vysokootáčkového motoru V8 na 423 kW/575 koní. Například čas potřebný ke sprintu z 0 na 100 km/h se zkrátil o 0,1 sekundy na 4,3 sekundy. Elektronicky omezenou rychlost 250 km/h paketu Competition lze objednáním na přání dodávaného M Driver`s paketu zvýšit až na 305 km/h. Navíc od března 2013 si zákazníci mohou na přání objednat výkonnější a účinnější karbon-keramické brzdy.