Povinnost předjíždět bezpečně se obvykle spojuje hlavně s auty a povinným bočním odstupem při míjení cyklistů. Nejvyšší soud ale ve svém nedávném rozhodnutí připomněl, že stejná logika opatrnosti dopadá i na situace, kdy se na komunikaci potkají dva lidé na kole.
Nejvyšší soud posuzoval civilní spor o náhradu újmy na zdraví po dopravní nehodě dvou cyklistů z 30. června 2018. Žalobkyně se domáhala zaplacení 429 334 Kč s tím, že za pád a zranění nese odpovědnost předjížděný cyklista. Nejvyšší soud v usnesení nakonec dovolání odmítl, a tím ponechal v platnosti závěry nižších soudů, které žalobu zamítly.
Co se v případu řešilo a proč soudy žalobu zamítly
Skutkový základ byl v jádru jednoduchý: při jízdě po hrázi rybníka předjížděla cyklistka cyklistu jedoucího před ní. V okamžiku předjíždění však předjížděný cyklista vybočil ze své původní trajektorie a došlo ke střetu, po kterém cyklistka spadla. Podle cyklistky to byla vina cyklisty. Soud ovšem říká, že předjížděný cyklista nevěděl, že je předjížděn, protože jej na to cyklistka nijak neupozornila.
Přečtěte si také:
Soudy současně vycházely ze znaleckého pohledu na jízdu na kole. Při té se cyklista typicky nepohybuje po ideální přímce, jeho trajektorie má podobu nepravidelné „vlnovky“. Právě s tím má předjíždějící počítat, a buď předjížděného spolehlivě informovat, nebo zvolit takový boční odstup, aby i při běžném vychýlení nedošlo ke kontaktu.
V tomto konkrétním sporu soudy uzavřely, že cyklistka předjížděla bez zvukového upozornění a s odstupem, který při neinformovaném předjíždění cyklisty nebyl dostatečně bezpečný. Proto odpovědnost za nehodu přičetly jí.
Jak Nejvyšší soud vyložil „bezpečný odstup“ mezi cyklisty?
Důležitý detail tkví v tom, že právní úprava výslovně stanoví pevný boční odstup 1,5 metru (případně 1 metr v úsecích s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h) jako povinnost řidiče motorového vozidla při předjíždění cyklisty.
Řidiči stále neumí správně předjíždět cyklisty. Často jejich chyby vedou k vážným nehodám
Nejvyšší soud v posuzované věci zdůraznil, že u předjíždění cyklisty cyklistou nejde o „automatické“ převzetí stejného předpisu ze zákonné úpravy pro motorová vozidla. Zároveň ale jasně řekl, že absence přesně definované vzdálenosti pro cyklisty neznamená, že bezpečný odstup neexistuje. Naopak, musí se určit podle okolností konkrétního případu, typicky i s pomocí odborných závěrů. V tomto sporu se tak soudy opřely o znalecké vyjádření a dospěly k závěru, že za bezpečný odstup (za daných podmínek) lze považovat hodnotu, která vyšla právě na úrovni 1,5 metru.
Prakticky to znamená dvě věci: zaprvé, bezpečný odstup na kole je reálná povinnost vyplývající z pravidel bezpečného předjíždění a obecné opatrnosti; zadruhé, „číslo“ není univerzální a bude se odvíjet od situace, prostoru, rychlosti i toho, zda předjížděný o předjížděcím manévru ví.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek




