Nejprodávanějšími značkami v roce 2017 jsou po květnu Škoda, Volkswagen a Hyundai 

Autor: Tisková zpráva - 4. 6. 2017


V dosavadním průběhu roku bylo prodáno 99 122 osobních a 6 888 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda, Volkswagen a Hyundai. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb a Hyundai i30. Domácnosti projevovaly největší zájem o vozy Škoda a Hyundai.

Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o zmanipulované účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do 150 dnů registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. Ve zveřejňovaných reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.

Statistiky popisující reálnou situaci na trhu

Podle reálných čísel prodala v období leden-květen 2017 nejvíce osobních vozů Škoda (35 701), následována značkou Volkswagen (8 414) a Hyundai (8 268). Za nimi následuje s odstupem Dacia (5 307), Renault (4 338), KIA (3 728), Peugeot (3 652), Mercedes-Benz (3 602), Toyota (3 467) a Opel (3 182). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stále Škoda Octavia s 11 668 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí a čtvrté místo – Fabia (9 504), Rapid (4 748) a Superb (3 926). Pořadí pěti nejprodávanějších modelů uzavírá Hyundai i30 (2 596).

V meziročním srovnání jednoznačně nejvíce posílil segment SUV-D (+113 %). Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 25 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (21 % prodaných aut).

Mezi užitkovými vozy je v roce 2017 nejúspěšnější značka Peugeot s 1 065 prodanými vozy, následuje Fiat (916), Ford (849), Volkswagen (800) a Renault (756). Celkově se letos v Česku prodalo 6  888 užitkových vozidel (LUV).

Domácnosti nejčastěji kupují vozy Škoda a Hyundai

Celkem bylo letos do května registrováno 29 463 automobilů fyzickými osobami, z toho 99 % registrací (29 263 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce kupují osobní vozy Škoda (6 238 registrovaných vozů) a Hyundai (4 207 vozů). S odstupem následuje Dacia (2 583 vozů), KIA (1 665 vozů), Toyota (1 624 vozů), Peugeot (1 518 vozů) a Opel (1 472 vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech z celkových registrací Hyundai (50 %) a Toyota (46 %).

Ford, Volkswagen a SEAT nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací

Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.

V roce 2017 bylo takto účelově zaregistrováno 11 655 vozů (10 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (11 348). Meziroční nárůst účelových registrací je 6 %.

Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (3 283 vozů, tj. meziroční nárůst o 47 %), následuje Volkswagen (2 431 vozů, tj. meziroční nárůst o 49 %), Seat (1 399 vozů), Fiat (602 vozů) a Škoda (556 vozů). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Lada (134 %), Chevrolet (106 %), SEAT (60 %), Ford (58 %) a Fiat (54 %).

Zmanipulované prodeje formou registrací na neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazují Volkswagen, Ford a SEAT

Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v dosavadním průběhu roku 2017 registrováno 7 394 osobních automobilů.

Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Volkswagen s celkovým počtem 2 117 vozů (meziroční nárůst +41 %). Neidentifikovatelné registrace Volkswagenu tvoří letos 16 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Ford s 1 677 vozy, SEAT s 1 307 auty, Fiat s 410 a Škoda s 393 vozy.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru