V třetím měsíci roku 2016 bylo prodáno 19 286 osobních a 1 450 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut jsou Škoda, Hyundai a Volkswagen. Mezi osobními vozy byl největší zájem o modely Škoda Octavia, Fabia, Rapid, Superb, Yeti, Hyundai i30 a ix20. Domácnosti i nadále preferují především vozy Škoda a Hyundai.
Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.
Statistiky popisující reálnou situaci na trhu
Podle reálných čísel prodala v březnu 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (7 197), následována značkou Hyundai (1 558) a Volkswagen (1 437). Za nimi následují Dacia (971), Ford (830), Kia (808), Opel (758), Renault (725), Peugeot (659) a BMW (647). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v únoru Škoda Octavia s 2 458 prodanými vozy, modely značky Škoda obsadily i další příčky – Fabia (1 964), Rapid (1 023), Superb (981) a Yeti (518). Následují dva modely značky Hyundai – i30 a ix20 s 446, resp. s 405 prodanými vozy.
Mezi užitkovými vozy byla v březnu 2016 nejúspěšnější značka Fiat s 274 prodanými vozy, následuje Ford (217), Peugeot (165), Renault (158), Citröen (143) a Volkswagen (142).
Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda a Hyundai
Celkem bylo v březnu 2016 registrováno 6 174 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (6 133 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (1 457 vozů) a Hyundai (850 vozů), dále Dacia (496 vozů), Kia (400 vozů), Volkswagen (351 vozů) a Peugeot (305 vozů). Mezi patnácti nejsilnějšími značkami má nejvyšší podíl registrací v domácnostech na celkových registracích Hyundai (53 %), následuje KIA (41 %) a Dacia (40 %).
SEAT, Ford, Volkswagen a Škoda v únoru nejvíce využívaly zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací
Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.
V březnu 2016 bylo takto účelově zaregistrováno 2 018 vozů (9 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (1 952). Nejčastěji byly účelově registrovány osobní modely automobilky SEAT (403), následuje Ford (347 vozů), Volkswagen (293), Škoda (206), Audi (131) a Fiat (124). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají SEAT (52 %), Fiat (45 %) a Jeep (36 %).
Neidentifikovatelné zákazníky nejvíce vykazuje SEAT, Volkswagen a Škoda
Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v březnu 2016 registrováno již 1 564 osobních automobilů.
Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka SEAT celkovým počtem 389 vozů. Neidentifikovatelné registrace SEATu tvořily v březnu 50 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Volkswagen s 280 auty, Škoda s 231 vozy, Audi se 126 vozy a Fiat se 107 vozy.