V prvním měsíci roku 2016 bylo prodáno 14 719 osobních a 1 067 užitkových vozů. Nejprodávanějšími značkami osobních aut byly Škoda, Volkswagen a Hyundai. Domácnosti nejvíce kupovaly Škodu, Hyundai a Dacii.
Statistiky, které zveřejňuje společnost Médea Research, odrážejí reálné prodeje na českém trhu, protože v nich nejsou započítány zmanipulované prodeje. Statistiky reálných prodejů jsou totiž očištěny o takzvané účelové registrace, tedy vozy, které automobilka zaregistruje takzvaně na sebe, ale do tří měsíců registraci zruší a vůz prodá v jiné zemi. Tyto vozy nejsou provozovány na tuzemských komunikacích a neměly by se proto uvádět v prodejních statistikách. V reálných prodejích není započtena ani tzv. neprůhledná kategorie, a to z toho důvodu, že v této kategorii nelze jednoznačně identifikovat koncového zákazníka.
Statistiky popisující reálnou situaci na trhu
Podle reálných čísel prodala v lednu 2016 v tuzemsku nejvíce osobních vozů automobilka Škoda (6 079), následována značkou Volkswagen (1 370) a Hyundai (1 163). Za nimi následuje Dacia (759), automobilky Opel (517), Peugeot (507), BMW (501), KIA (439), Mercedes-Benz (398) a Renault (355). Nejprodávanějším modelem mezi osobními auty je stejně jako v loňském roce Škoda Octavia s 2 348 prodanými vozy, modely stejné značky obsadily i druhé, třetí a čtvrté místo – Fabia (1 433), Superb (858) a Rapid (830). První pětku uzavírá Hyundai i30 s 399 prodanými vozy.
V meziročním lednovém srovnání výrazně posílily segmenty střední třídy (D) a MPV-D. Nejprodávanějším segmentem je stále nižší střední třída (aktuálně 29 % všech prodejů), druhé nejprodávanější jsou malé vozy (22 % prodaných aut).
Mezi užitkovými vozy byla v lednu 2016 nejúspěšnější značka Peugeot se 145 prodanými vozy, následuje Volkswagen (143), Ford (142), Citröen (130) a Mercedes-Benz (112). Celkově se v minulém měsíci v Česku prodalo 1 067 užitkových vozidel (LUV).
Ford, SEAT a Škoda v tomto roce nejvíce využívají zmanipulovaných prodejů formou účelových registrací
Médea Research vedle statistik reálných prodejů uvádí i statistiku účelových registrací, dále registrace v neprůhledné kategorii, statistiku prodejů fyzickým osobám a zpracovává i celkové registrace.
V lednu 2016 bylo takto účelově zaregistrováno 1 687 vozů (9 % z celkových registrací), jde zejména o osobní vozy (1 625).
Nejčastěji jsou účelově registrovány osobní modely automobilky Ford (467), následuje SEAT (214 vozů), Škoda (208), Volkswagen (142) a Audi (101). Nejvyšší meziroční nárůst účelových registrací zaznamenala automobilka Dacia (o 62 %, tj. o 38 vozů). Nejvyšší podíl účelových registrací na celkových registracích a tedy nejvíce zkreslené registrace tímto způsobem mají Fiat (53 %), Ford (45 %) a Seat (42 %).
Neidentifikovatelné zákazníky letos nejvíce vykazuje Dacia, Škoda a SEAT
Dalším způsobem zkreslování prodejů je využívání registrací v tzv. neprůhledné kategorii, kde značky sice auta registrují, ta si však nekupují koncoví zákazníci. Právě v této kategorii bylo v lednu 2016 registrováno již 1 195 osobních automobilů.
Největší počet registrací mimo fyzické osoby a firmy má mezi osobními automobily značka Ford s celkovým počtem 241 vozů. Neidentifikovatelné registrace Fordu tvoří letos 23 % všech registrací této značky. Mezi další značky, které kategorií využívají, patří Škoda s 223 vozy, SEAT s 202 vozy, Volkswagen se 137 auty a Dacia s 80 vozy.
Domácnosti v nejvyšší míře kupují vozy Škoda, Hyundai a Dacia
Celkem bylo v lednu 2016 registrováno 3 476 automobilů fyzickými osobami. Absolutní většinu registrací (3 455 vozů) tvoří osobní auta. Domácnosti si nejvíce registrovaly osobní vozy Škoda (678 vozů), následuje Hyundai (504 vozů), dále Dacia (352 vozů), Volkswagen (227 vozů), Peugeot (226 vozů) a Kia (181 vozů).