Už víte, že bychom se v České republice měli během příštího roku dočkat změn v bodovém systému a zdražení sazebníku pokut, nejsme ale jediní, kteří si po spáchání přestupku budou muset připravit vyšší částku na pokuty. Zvyšování cen a další změny probíhají prakticky po celé Evropě.
Na Slovensku si místní policisté blíže posvítí na řidiče cukrovkáře. Ti mohou být postiženi hypoglykémií, tedy poklesem hladiny cukru v krvi pod kritickou mez. Následkem může být až bezvědomí. Do řidičského průkazu dostane dotyčný do kolonky Zvláštní záznamy údaj – 500, což je pro policistu informace o tom, že řidič je diabetik. Při silniční kontrole tak bude od takového řidiče policie požadovat potvrzení od lékaře, že je v dobrém zdravotním stavu a způsobilý k řízení. Když ho řidič nebude mít, hrozí mu pokuta ve výši 50 euro na místě, v přestupkovém řízení až 100 euro. Jinými slovy, policista na něj bude pohlížet, jako by neměl platný řidičský průkaz.
V Polsku je trestné stáčení tachometru. Za porušení tohoto ustanovení zakazujícího manipulaci s tachometry, může hrozit vězení od tří měsíců do pěti let. Důvod? Podle odborných odhadů v Polsku má až 80 % prodávaných starších automobilů přetočený tachometr. Podle polského ministra spravedlnosti není možné dále takovýto stav tolerovat: „Budeme usilovat, aby se stáčení tachometrů stalo samostatným trestným činem.“ Navrhované změny putují do parlamentu ke schválení.
Německo výrazně přitvrdilo
V Německu vstoupila 1. června 2017 v platnost změna zimních předpisů, která stanovuje nové požadavky na používání pneumatik v zimě. Ty musí být na trvale poháněných nápravách opatřeny „alpským symbolem“ – tedy sněhovou vločkou se siluetou trojice hor.
Od ledna 2018 toto nařízení platí zatím pouze pro vozy vyrobené po 31. prosinci 2017. Na starších osobních vozech mohou být například i pláště se symbolem M + S, a to až od 1. července 2020. Následně mohou od tohoto data řidiči používat jen „plnohodnotné“ zimní pneumatiky. U nákladních vozidel je termín posunut až do roku 2024. Pozor si dejte i na natáčení nebo focení dopravní nehody. Hrozí za to trest odnětí svobody až na jeden rok. Zvýšena byla také pokuta za telefonování během jízdy. Místo 60 eur si budete muset připravit až 200 eur, pokud máte německý řidičák přijdete zároveň o dva body a hrozí vám také až měsíční zákaz řízení. Nově ale platí, že elektronické zařízení nesmí mít řidič v ruce ani v okamžiku kdy například vůz stojí na červené na křižovatce nebo díky start-stop systému má vůz vypnutý motor.
Němci také přitvrdili v pokutách za nevytváření záchranné uličky. Jde o povinnost vytvoření volně průjezdného pásu mezi stojícími nebo jedoucími vozidly v případě průjezdu vozidel záchranného systému. Za nedodržení tohoto nařízení hrozí nejnižší pokuta 200 eur, nejvyšší až 320 eur a až měsíční zákaz řízení.
Třetí zásadní změnou je účast v nelegálních silničních závodech za běžného provozu. Za tento přestupek hrozí vysoká pokuta, ztráta tří bodů a zadržení řidičského průkazu. V tom nejhorším případě to ale může znamenat až dvouletý trest odnětí svobody. V případě zranění či smrti v souvislosti s nelegálními závody je trest stanoven dokonce až na 10 let odnětí svobody.
Pozor na telefonování a ekologické plakety
I v Itálii se zaměřili na telefonování za volantem. Od nového roku se v Itálii smí za volantem telefonovat jen s hands-free sadou. Pokuta za nedodržení tohoto nařízení je místo 161 až 646 eur a neposlušné řidiče k tomu čeká nově zákaz řízení až na dva měsíce.
Ve Velké Británii se nově bude velmi tvrdě trestat jízda pod vlivem alkoholu, respektive způsobení dopravní nehody pod vlivem alkoholu. Plány ministerstva dopravy předpokládají zavedení trestu odnětí svobody až na doživotí, a to v případě, že při nehodě způsobené pod vlivem alkoholu nebo drog přijde kdokoliv o život. Stejně tvrdě bude postupováno v případě nehody a usmrcení kohokoliv během nelegálních závodů nebo při extrémně rychlé jízdě. „Jen“ za těžké ublížení na zdraví při těchto přestupcích by pak hrozil viníkovi trest odnětí svobody až na čtyři roky.
Ve velkých Evropských městech jako je Barcelona, Paříž nebo třeba Brusel pak postupně začíná platit zákaz vjezdu bez ekologické plakety. Někde jsou přísnější, jinde benevolentnější, ale dříve nebo později bude nejspíš všude platit zákaz vjezdu pro vozidla, která nesplňují minimálně Euro 3 v případě vznětových motorů a Euro 2 v případě zážehových. Proto se raději před cestou do jakékoliv evropské metropole přesvědčte, že vás tam právě s vaším vozem pustí.