Zhruba v polovině dubna jsme vás informovali o vážné nehodě Tesly Model S, při které v Texasu přišli o život dva lidé. Podle vyjádření tamní policie šlo ale o vpravdě divnou nehodu, protože obě osoby byly sice nalezeny v ohořelém autě, ale ani jedna z nich nebyla fakticky za volantem. Proto se při vyšetřování pracovalo s tím, že šlo o další nehodu, při které řidič aktivoval systém autopilot a nechal řízení na samotném autu, které to ale nezvládlo. Toto tvrzení bylo navíc podpořeno výpověďmi svědků, kteří tvrdili, že oba muži zkoušeli chytré systémy Tesly a prostě jim to nevyšlo. Ostatně, nebyli ani první a nejspíš ani poslední. Jak to tak ale vypadá, vše bylo trochu jinak.
Už krátce po nehodě se k případu na twitteru vyjádřil samotný Elon Musk, který tvrdil, že autopilot Tesly nemohl být v době nehody aktivován, protože systém nedovoluje jeho aktivaci a použití na určitých druzích komunikací. Okamžitě se na něj snesla vlna kritiky za to, že se snaží obhájit svůj vůz a hodit vinu na ty dva v autě. Vypadá to, že měl ale pravdu a nešlo tedy jen o obhajobu.
Americká Národní rada pro bezpečnost dopravy se totiž věnuje vyšetřování této zvláštní nehody a první výsledky ukazují, že měl Elon Musk pravdu. V prvé řadě byly nalezeny záběry z bezpečnostní kamery, která byla umístěna na jednom z domů, kolem kterého Tesla chvíli před nehodou projela. A řidič byl vidět, jak sedí za volantem. Spolujezdec pak seděl standardně vedle něj. Vyšetřování dále ukázalo, že auto jelo až příliš rychle a proto nezvládlo zatáčku, ze které vyletělo a nabouralo do stromu, kde začalo hořet.
Your research as a private individual is better than professionals @WSJ!
Data logs recovered so far show Autopilot was not enabled & this car did not purchase FSD.
Moreover, standard Autopilot would require lane lines to turn on, which this street did not have.
— Elon Musk (@elonmusk) April 19, 2021
Národní rada dokonce přistoupila k rekonstrukci nehody a zjistila, že Musk mluvil ve svém tweetu pravdu. U Tesly je možné ve městě aktivovat chytrý tempomat, tedy systém s názvem Traffic Aware. Ovšem už není možné aktivovat systém s názvem Autosteer. A dokud nejsou oba tyto systémy aktivní, není možné přejít do režimu „autopilota“. Tesla to totiž neumožňuje v obytných oblastech a na neoznačených, typicky předměstských a městských silnicích. Přesně to rada zkoušela a ani jednou se jí nepodařilo přepnout auto do plně autonomní jízdy.
Zatím jde o předběžné zjištění, vyšetřování dále pokračuje. Jak ale vidno, chyba s největší pravděpodobností, jak už to tak ostatně bývá, byla v lidském faktoru. Teď je potřeba zjistit, jak se řidič po nárazu dostal mimo své sedadlo.
Musk jen lže !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
A jaké pro toto tvrzení máte důkazy?