Nehody, při kterých řidiči nepochopitelně přehlédnou vozidlo pracujících silničářů nebo zasahujících hasičů se bohužel stávají. A to i v Česku. Ovšem v Americe nemají tento problém jen se samotnými řidiči. Začíná se ukazovat, že systém autonomního řízení Tesly je skoro stejně nepozorný.
Podle amerického Úřadu pro bezpečnost v dopravě (NHTSA) v této době eviduje už 15 nehod, při kterých některá z Tesel v režimu autonomní jízdy narazila do vozidla parkujících silničářů. Úřad je ale v těchto dnech zaměstnán vážnou dopravní nehodou Tesly Model S a zaparkovaného hasičského auta. To stálo pod majáky u vyšetřování jiné dopravní nehody a v době střetu byli uvnitř čtyři hasiči.
Ti naštěstí nehodu přežili, ovšem řidič Tesly zemřel na místě. Jho spolujezdec byl vážně zraněn. K nehodě došlo v sobotu 18. února brzy ráno a první informace hovořily o tom, že příčina není známa. Úřady ale nevyloučily možnost, že za nehodou stojí buď přímo autopilot nebo systém Full Self-Driving. Zároveň ale pracovaly s možností, že za nehodu mohl řidič, u kterého chvíli panovalo podezření na jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog.
Slow down and move over when approaching emergency vehicles. Truck 1 was struck by a Tesla while blocking I-680 lanes from a previous accident. Driver pronounced dead on-scene; passenger was extricated & transported to hospital. Four firefighters also transported for evaluation. pic.twitter.com/YCGn8We1bK
— Con Fire PIO (@ContraCostaFire) February 18, 2023
Agentura Associated Press ale před nedávnem uvedla, že úřady své domněnky upravily. S velkou pravděpodobností byl podle nich těsně před nehodou aktivní systém autonomního řízení. NHTSA proto dala dohromady speciální tým vyšetřovatelů. Kteří mají zjistit, co se vlastně stalo. Tato nehoda se tak stává dalším dílkem skládačky velkého vyšetřování Tesly a jejího autonomního systému, které už několik měsíců probíhá. NHTSA tvrdí, že systém není funkční tak, jak automobilka deklaruje a je velmi nebezpečný. Tesla tento systém prezentuje jako samořiditelný, ale pod čarou často dodává, že veškerou odpovědnost vždy nese řidič. Řada z nich ale toto varování nebere v potaz a myslí si, že má plně autonomní vůz.
NHTSA navíc už v únoru vyzvala Teslu, aby svolala 350 000 vozidel kvůli obavám o bezpečnost pasažérů a ostatních účastníků provozu. Podle něj je systém Full Self-Driving Beta nedokonalý a umožňuje to, aby se vozidlo chovalo nepředvídatelně a nebezpečně. Tesla se ale hájí, že systém je dle statistik bezpečnější než lidský řidič a k případnému stažení systému se nemá.