servis

Nedotažené kolo, poškrábaný lak, dvojnásobná cena. Co vám v autoservisu nesmějí udělat

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: dTest - Foto: Freepik.com - 1. 12. 2025


S příchodem prvního sněhu se většina řidičů začne kromě vánočních příprav zabývat i praktičtější otázkou. Je auto skutečně opravdu a dobře připravené na zimu? Výměna pneumatik za zimní byl jen začátek, ale co nějaká větší údržba a kontrola auta v servisu? Jenže ne vždy to může dopadnout tak, jak by mělo. A nejde jen o stav vašeho auta, ale i o to, jak autoservis svou práci provádí.

Z autoservisu se vám může auto vrátit třeba s nedotaženým kolem, špatně nastaveným tlakem v pneumatikách nebo třeba s poškrábaným lakem, který byl předtím v pořádku. To jsou situace, se kterými se řidič nechce setkat nikdy, o to méně po návštěvě servisu, kde očekává profesionální přístup. Přesto se to děje a je dobré vědět, jaká máte jako zákazník práva a jak můžete dosáhnout nápravy.

Když autoservis udělá chybu

Zimní období se obvykle pojí hlavně s přezouváním pneumatik. Na první pohled jde o rutinní úkon, který zpravidla trvá několik (maximálně desítek) minut. Podle Eduardy Hekšové, ředitelky spotřebitelské organizace dTest, to přesto není činnost, u které by se nedalo nic pokazit. „I při této zdánlivě jednoduché údržbě je možné, že se vyskytnou komplikace, například ve špatném dotažení šroubu nebo matice kola, nesprávném tlaku nebo použití vadných pneumatik,“ upozorňuje.

Výměna pneumatik nebo jiná oprava v autoservisu nebo pneuservisu se z právního pohledu považuje za smlouvu o dílo. To pro zákazníka znamená, že pokud se po provedení práce objeví vada, může ji servisu vytknout a uplatnit reklamaci. Při reklamaci je vhodné hned na začátku říct, co přesně požadujete. Nejčastěji přichází v úvahu bezplatná oprava, případně přiměřená sleva z ceny, kterou jste za službu zaplatili.

Autoservisy a mechanici na pokraji vyhynutí? Umělá inteligence dokáže velmi dobře poradit i se závadami u auta

Autoservis má povinnost reklamaci vyřídit do 30 dnů od jejího uplatnění. Pokud v této lhůtě nezajistí nápravu, může zákazník od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení zaplacené částky. Odstoupení přichází v úvahu i v případě, kdy je závada natolik závažná, že tím servis podstatně porušil své povinnosti ze smlouvy. Typicky by šlo právě o situaci, kdy by v důsledku nedbalé opravy hrozilo poškození vozu nebo dokonce nebezpečí při jízdě.

Poškozené auto při pobytu v servisu

Zcela jiná, ale v praxi rovněž častá situace nastává ve chvíli, kdy je auto poškozeno přímo během doby, kde je v autoservisu. Může jít o poškrábaný lak, odřené disky kolo nebo jiné vizuální poškození, ke kterému došlo při manipulaci s vozem.

V okamžiku, kdy automobil servisu předáváte, přechází riziko škody na vozidle právě na autoservis. Jinými slovy, pokud během práce na autě dojde k jeho poškození, odpovídá za vzniklou škodu servis. Zákazník může požadovat, aby byl vůz uveden do původního stavu, například opravou a přelakováním poškozeného dílu. Pokud to není možné, nebo pokud si to zákazník přeje, může být škoda nahrazena i finančně.

Aby bylo pozdější dokazování co nejsnazší, doporučuje Eduarda Hekšová auto po převzetí vždy pečlivě zkontrolovat. „Pro snadnější prokázání doporučujeme automobil ihned po převzetí od servisu zkontrolovat a na případnou škodu upozornit, v nejlepším případě porovnat s fotografií automobilu před předáním k opravě,“ upřesňuje. Důsledná kontrola tak může předejít dlouhým sporům o to, kdy přesně poškození vzniklo.

Reklamace skryté vady u ojetiny je běh na dlouhou trať s nejistým výsledkem. Někdy pomůže jen právník

Cena opravy, její navyšování a řešení sporů

Neméně nepříjemným překvapením může být situace, kdy se po dokončení opravy dozvíte, že cena je vyšší, než na jaké jste se původně domluvili. Zda na to měl autoservis právo, závisí na tom, jak byla odhadovaná cena stanovena a sjednána.

Pokud jste si domluvili pevnou cenu (takzvanou fixní cenu), nemůže ji servis jednostranně navýšit. Jakékoli zvýšení částky v takovém případě vyžaduje váš výslovný souhlas. V praxi ale často bývá cena stanovena pouze odhadem. To servisu umožňuje cenu opravy upravit, i bez předchozího souhlasu zákazníka. Takové navýšení však má své limity. Jak upozorňuje Eduarda Hekšová, pokud by se konečná cena opravy zvedla o více než 10 % oproti původnímu odhadu, bylo by to považováno za podstatné navýšení, které už bez souhlasu zákazníka není možné.

Další problém může nastat, když autoservis provede více úkonů, než bylo původně sjednáno. V takovém případě se dostává nad rámec uzavřené smlouvy. V ideálním případě by vás měl přejímací technik nebo sám mechanik předem informovat o tom, co přesně je potřeba navíc opravit, jak se práce projeví na ceně, a zejména požádat vás o souhlas s takovými vícepracemi. Stejný postup je na místě i tehdy, když mechanik na začátku závadu špatně určí, a až v průběhu opravy zjistí, že bude mnohem nákladnější, než si myslel. Pokud s navýšením ceny nesouhlasíte, nemůže po vás servis vyšší částku požadovat.

Když dohoda selže

V řadě případů se podaří s autoservisem dohodnout přímo na místě. Někdy však k dohodě dojít nemusí. V takové situaci existují nástroje, které mohou pomoci spor urovnat bez soudu.

Spotřebitelská organizace dTest provozuje službu VašeStížnosti.cz, kde lze spor se servisem popsat a pokusit se o smírné řešení. Další možností je obrátit se na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu. Pokud se ani těmito cestami nepodaří dosáhnout dohody, zůstává ještě možnost domáhat se svých práv soudní cestou.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru