rakousko-dalnice-dopravni_znacka-ig-l-omezeni_rychlosti-100_kmh

Nechce se tomu ani věřit. V Rakousku se mluví o zvýšení rychlost na dálnicích na 150 km/h

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Der Standard, Krone - Foto: Wikimedia Commons, Arths-at (Own work, CC BY-SA 4.0, odkaz) - 4. 2. 2025


Rakousko je jednou z nejnepřátelštějších zemí k automobilové dopravě. Přesto tamní politická strana FPÖ (Svobodná strana Rakouska) již léta požaduje na tamějších dálnicích vyšší rychlostní limity. Návrh by mohl být přijat, ale v rámci toho sílí obavy z nárůstu emisí, hluku a zvýšeného rizika nehod.

V rámci jednání mezi FPÖ (Svobodná strana Rakouska) a ÖVP (Rakouská lidová strana) se hodně nahlas mluví o zvyšování maximální povolené rychlosti na dálnicích ze 130 km/h na 150 km/h. Podle rakouského úřadu pro životní prostředí (VCÖ – Mobilität mit Zukunft) se ale u osobních aut při rychlosti 150 km/h namísto 130 km/h zvýší emise CO₂ v průměru o 19 %, emise jemného prachu o 31 % a emise oxidů dusíku o 44 %. Současně s tím bude spotřebování samozřejmě i více paliva a kvůli vyšší rychlosti bude i vyšší hluk.zvýšený hluk z dopravy a vyšší riziko nehod.

Potenciální problémy

Zvyšování rychlostního limitu je tím pádem v rozporu s cílem snižovat v Rakousku emise skleníkových plynů a zlepšovat kvalitu ovzduší, na což ve svém prohlášení právě upozorňuje VCÖ. Opírá se přitom o údaje Rakouského úřadu pro životní prostředí. Zvýší se tím spotřeba paliva, protože automobil, který při rychlosti 130 km/h průměrně spotřebuje 6,5 litru na 100 kilometrů, při 150 km/h průměrně spotřebuje už 7,7 litru paliva.

150 km/h na českých dálnicích už v polovině letošního roku, potvrzuje ministr dopravy

Dalším negativním dopadem může být větší možnost a četnost vytváření kolon, protože čím častěji a víc budou auta brzdit, tím víc se bude celkový provoz za nimi zahušťovat. Problémem může být i reakční doba, protože ve 130 km/h ujede řidič před svou reakcí kratší vzdálenost než při sto padesátce. Při rychlosti 130 km/h na suché vozovce a reakční době 0,8 sekundy zastaví průměrně auto při nouzovém brzdění po 73 metrech, zatímco při 150 km/h má po stejné vzdálenosti stále rychlost 122 km/h, uvádí VCÖ.

150 km/h už má být dohodnuto

Zvyšování rychlosti na dálnicích na 150 km/h prosazuje již několik let hlavně místopředseda vlády Dolního Rakouska Udo Landbauer. Ten aktuálně vede dopravní rezort Dolního Rakouska a svou politickou stranu označil za „jediného zastánce motoristů a dojíždějících“. Požadavek na vyšší rychlostní limity navíc zaznívá z řad FPÖ opakovaně.

Deník Der Standard, který o tom informuje, s odkazem na deník Krone tvrdí, že zvýšení rychlosti na 150 km/h mělo být dokonce už na některých úsecích rakouských dálnic schváleno. Měla se na něm domluvit budoucí koalice. To však bylo dnes vyvráceno.

Na dálnicích by se ale měly odehrát i další změny. Koalice FPÖ a ÖVP ve Štýrsku chce na regionální úrovni údajně zrušit ekologické omezení rychlosti (IG-L) na 100 km/h v oblasti Grazu, tzv. „Luft-Hunderter“. Během volební kampaně tehdejší lídr FPÖ a nynější zemský hejtman Mario Kunasek uvedl, že jeho strana podporuje dopravní politiku odpovídající potřebám a životní realitě všech občanů.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru