Dle policejních statistik je 25 % všech vážných nehod způsobeno jen 8 % nejrizikovějších řidičů. A to je poměrně odolná skupina, na kterou nezabírá hrozba trestných bodů, ale ani pokuty. Navíc je u nich vysoká pravděpodobnost, že své chování budou neustále opakovat. A co s nimi? Podle ministerstva dopravy pomůže psycholog.
„Především na tyto řidiče-recidivisty cílí terapeutické programy. Na rozdíl od autoškol se nezaměřují na ovládání vozidla a opakování pravidel silničního provozu, ale na oblast uvědomování si důsledků vlastního chování a motivaci k dodržování pravidel. Právě tímto hodnotovým přístupem se vydaly vyspělé země Evropy jako je například Švédsko,“ říká ministr dopravy Martin Kupka
Od 1. dubna se povinné terapie budou týkat těch řidičů, kterým byl uložen trest nebo správní trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel na dobu nejméně 18 měsíců. Ale také těch, kteří se odmítnou podrobit dechové zkoušce či zkoušce na detekci přítomnosti omamné či psychotropní látky a samozřejmě i těch, kterým to nařídí soud. Ministerstvo dopravy je přesvědčeno, že terapeutická sezení budou fungovat, opírá se přitom o data ze zahraničí.
Podobný systém má Slovensko, kde po zavedení programu klesl počet jízd pod vlivem alkoholu bezmála na polovinu. „Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že mohou snížit recidivu rizikového chování o 30–70 %,“ dodává Veronika Kurečková, psycholožka z týmu odborníků podílejících se na vytvoření programu.
Vyzkoušeno na vězních
Odborníci, kteří na jeho sestavení pracovali, ho ověřovali při přímé práci s problémovými řidiči. Jednalo se zejména o skupiny řidičů, kteří byli klienty Probační a mediační služby. Program byl pilotován také v českých věznicích. Od jeho vzniku ho absolvovalo celkem více než 750 řidičů. Pro jeho zavedení do praxe bylo nutné zaměřit se na účinnost, tedy jakou měrou přispěl ke snížení recidivy řidičů.
„Z dlouhodobého hlediska se podařilo dosáhnout více než 70% poklesu recidivy problémového chování na silnicích. Současně se u těchto řidičů podařilo na zobrazovacích přístrojích prokázat zlepšení nervových propojení, která jsou zodpovědná za empatii a prosociální chování. Účinnost terapeutického programu tak byla potvrzena i pomocí funkční magnetické rezonance,“ říká Pavel Řezáč, ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Centra dopravního výzkumu.
Jak to bude fungovat?
Pokud se řidič dostane do situace, kdy musí povinně na terapeutická sezení, pak se bude muset zaregistrovat portálu Metodického centra. Zde si zvolí z nabízených otevřených programů a uhradí účastnický poplatek. Následně čeká účastníky 20 hodin skupinové terapie pod vedením speciálně vyškolených lektorů.
„Dotknou se také citlivých témat alkoholu a drog za volantem. Každý z účastníků získá možnost promyslet si vlastní strategii, jak své chování za volantem změnit. Po úspěšném absolvování kurzu si klient stáhne certifikát o absolvování,“ popsalo ministerstvo dopravy. Terapii si pak každý, kdo bude chtít řidičák zpět, bude muset zaplatit.
inu kde nefunguje výchova funguje postih