Na první pohled to vypadá jako další běžný radar měřící rychlost, ale přístroj, který v německém Stuttgartu zaznamenává jedno auto za druhým, má zcela jiný úkol. Nehlídá jen rychlost, ale nově zavedený zákaz vjezdu. A fotí prakticky každého, kdo kolem projede.
Tyto kamery nainstalovali ve čtvrti Bad Cannstatt, kde město vybudovalo nový úsek určený výhradně pro cyklisty. Na ochranu této cyklotrasy se rozhodlo nasadit stacionární radar. A ten funguje bez kompromisů. Fotí každého, kdo poruší dopravní předpisy.
Fotka za fotkou – a většina řidičů netuší proč
Na ulici Eisenbahnstraße je od konce června v ostrém provozu radar, který zaznamenává každé auto, které poruší zákazu vjezdu. A hned potom ukázal, že problém je větší, než se původně Během jedné hodiny projelo na konci června tímto místem 53 aut. Z toho 51 zcela neoprávněně. Jinými slovy: 96 % řidičů zákaz ignorovalo – ať už vědomě, nebo omylem.
Jenže řada řidičů, kteří tímto místem projeli, se brání, že o zákazu vjezdu vůbec nevěděli. Mnohé navigační aplikace totiž nové dopravní značení ještě nezanesly do svých map. Kdo se tak bezhlavě spoléhá na navigaci, může se snadno ocitnout tam, kde už auta nemají co dělat.
Kdo smí a kdo ne?
Nově vzniklá ulice má sloužit především cyklistům a uživatelům elektrických koloběžek. Pro auta sem platí zákaz vjezdu. Výjimku mají pouze zásobovací vozy, rezidenti, taxíky, MHD a také vozidla s osobami s průkazem ZTP.
Rychlost v celé zóně je omezena na 30 km/h. Řidiči, kteří pravidla poruší, riskují pokutu. Za neoprávněný vjezd hrozí sankce ve výši 15 až 30 eur (v přepočtu necelé čtyři stovky až zlehka přes sedm stovek korun), za špatné parkování 55 až 100 eur (v přepočtu asi 1350 až 2460 Kč). K tomu ovšem může přibýt také pokuta za rychlost, pokud pojedete přes třicet.
Navigace neomlouvá
Odborníci v této souvislosti připomínají, že dopravní značení má vždy přednost před tím, co vám říká navigace, a je potřeba jej důkladně sledovat. Tato zásada platí nejen v Německu, ale i u nás. Může se tak stát, že i v ČR narazíte na podobnou novinku v podobě dopravního znační a pokuta vám přijde domů dřív, než si stačíte uvědomit, co se vlastně stalo.
Z pohledu města jde o krok, který má vytvořit cyklistické dopravě více prostoru a zvýšit její bezpečnost. Pro řidiče to ovšem zatím znamená hlavně zmatek, nejistotu a nejednu nečekanou složenku ve schránce.