Když se poprvé objevila informace o tom, že se v Evropské unii probírá zákaz spalovacích motorů, způsobilo to velký rozruch. Běžný lid o tom debatoval, ale jinak se to bralo za hotovou věc. Teď se ovšem situace mění a zdá se, že to nakonec nebude tak jisté. Původní podoba zákazu spalovacích motorů totiž může – a pravděpodobně i bude – nakonec vypadat úplně jinak. Nelíbí se Německu, které ji chce zrušit.
Zákaz spalovacích motorů, respektive zákaz prodeje aut, které mají vyšší než nulové emise, schválil Evropský parlament loni. Platnost měla být (respektive stále je…) od roku 2035. Němečtí křesťanští demokraté ze stran CDU a CSU ale teď, necelé dva týdny před volbami do Evropského parlamentu, zahájili rozsáhlou kampaň za to, aby byl tento zákaz zrušen. Je to o to zajímavější, že členka strany CDU Ursula von der Leyenová je šéfkou Evropské komise.
„V Německu vyrábíme nejúčinnější motory na světě. Konec spalovacích motorů poškozuje blahobyt naší země. Je to podřezávání větve, na které sedíme,“ citoval deník Bild generálního tajemníka CDU Carstena Linnemanna.
V rámci svého tažení proto zákazu spalovacích aut uspořádali digitální hlasování, v němž se měli (nejen) jejich voliči vyjádřit k tomu, zda se zákazem spalovacích aut souhlasí či nikoliv. Předseda CDU Friedrich Merz a šéf sesterské CSU Markus Söder se tak otevřeně postavili proti rozhodnutí Evropské unie, ale zároveň tím jdou proti politice, kterou razila právě bývalá místopředsedkyně strany CDU Ursula von der Leyenová. Ta se na návrhu zákazu významně podílela. Podle německého deníku Bild si prý křesťanští demokraté uvědomili, že běžní Němci se zákazem také nesouhlasí (dokazuje to například fakt, že po prodeje elektromobilů i plug-in hybridů zrušení dotací razantně klesly), a navíc prý podcenili ekonomický dopad na samotné automobilky. Sama Ursula von der Leyenová na to reagovala, že rozhodnutí má být v roce 2026 stejně v rámci Evropské komise přezkoumáno, případně zrevidováno.
„Plošný zákaz spalovacích motorů od roku 2035 je špatný. Místo zákazů je k ochraně klimatu zapotřebí otevřenost vůči technologiím,“řekl deníku Bild generální tajemník CSU Martin Huber. Podle něj je šílené dělat takové zákazy.
Ursula von der Leyenová je ale teď ve složité situaci, protože na jedné straně na ni tlačí spolustraníci, že zákaz spalovacích motorů je hloupost, a na druhé straně na ni tlačí naopak „zeleně“ smýšlející lidé, že by zrušením zákazu souhlasila s pokračováním zhoršování klimatu. Například podle profesora Ferdinand Dudenhöffer, který je odborníkem na automobilový průmysl, říká, že by zrušením „pohřbila elektromobily“. Podle něj je to trochu politikaření, aby byla opět zvolena do čela Evropské komise.
Zavedení elektromobilů není slepá cesta, ale vše co se prosazuje násilím a ve chvatu dopadne tak jak to dopadá. Nedořešená technologie baterií které jsou stále příliš těžké a příliš drahé a navíc z těžko dostupných surovin nemůže vést k masovému používání této technologie. Navíc se ideologicky prosazovala do všech kategorií vozidel včetně nákladních aut. To nemohlo vyjít. Začalo se s výkony motorů vysoko nad současnými spalovacími motory a drahou výbavou, místo praktických aut do městského provozu za přijatelnou cenu. Ideologie zvítězila nad rozumem a to je výsledek.
Kdyby EU politikům opravdu šlo o omezení CO2, tak by v prvním případě zrušili neustálé nesmyslné stěhování z Bruselu do Štrasburku a zase zpět, ale to prý nejde.
Elektromobil není spása planety a obyčejný člověk se selským rozumem to věděl už dřív, bohužel inteligence ne.