Největší on-line server s ojetými vozy v ČR, Sauto.cz, si posvítil na to, jak se mění hodnota vozů v závislosti na stáří. Komplexní data říkají, že standardní značky ztrácejí v prvních čtyřech až pěti letech každoročně 10 procent původní ceny. Pak pokles výrazně zpomalí jen na 2‒3 procenta ročně.
Prémiové značky prudce klesají prvních 8 let, a to až na zhruba 20 procent své původní ceny. Právě ve chvíli, kdy končí prudký pokles ceny, je nejvýhodnější auto koupit. Vůz mnoho nestojí a je přitom relativně zánovní. Cenový pokles v dalších několika letech bude již jen minimální a za podobnou cenu by kupec získal podstatně starší vůz.
Bod zlomu aneb kdy nejvýhodněji koupit
Všichni víme, že stáří je hlavním faktorem, který určuje cenu ojetých vozů. Sauto.cz však nyní přináší přesná data o tom, jak cena v průběhu let klesá. Nejprudší pokles zaznamenají standardní značky v prvních čtyřech až pěti letech, kdy ztrácejí 40–60 procent původní hodnoty. Pak se cena vozů ustálí a klesá pouze mírně, zhruba o 2–3 procenta ročně. Vývoj ukazuje níže připojený graf. Po pátém roce se tedy za relativně podobnou cenu nabízejí stále starší vozy a koupě již nejsou tak výhodné.
U prémiových značek trvá prudký pokles ceny trochu déle – až do zhruba osmého/devátého roku. Během této doby však vůz ztratí až 80 procent své původní hodnoty. „Za auto, které stálo jeden a půl milionu, si tak po osmi letech provozu oproti stejně staré škodovce nebo Volkswagenu kupec připlatí jen zhruba 200 000 korun. O dva roky později je to třeba již jen sto tisíc,“ vysvětlil produktový manažer serveru Sauto.cz Adam Szabó. Ve prospěch standardních značek však samozřejmě hraje fakt, že servis těchto vozů je levnější.
Souboj značek
Ceny standardních značek začínají u jednoletých aut na různé úrovni. Nejvýše stojí Ford, uprostřed pak Škoda a Volkswagen, Hyundai je v průměru nejlevnější. Rozptyl v průměrné ceně je v prvním roce více než 200 000 Kč.
Stejně jako se liší výchozí ceny, rozdíl je také v tempu jejich poklesu. Například vozy značky Ford ztratí mezi prvním a druhým rokem 36 procent původní hodnoty, a ve třetím roce jsou již dokonce pod polovinou: jejich cena se sníží o 53 procent. Naopak za vozy značek Volkswagen a Škoda majitel dostane ještě po pěti letech více než polovinu původní ceny: v případě Volkswagenu to je 63 procent a za Škodu 57 procent. Pod polovinu hodnoty se tyto dvě značky dostanou až v šestém roce svého stáří.
Rozdílné tempo poklesu také znamená, že již ve druhém roce se ceny všech značek prudce přiblíží a od té doby je v podstatě jedno, jakou značku kupujete. Cenové rozdíly jsou skutečně minimální. Je tedy výhodné koupit „prestižnější“ a případně lépe vybavenou značku. Pokud se ale na celou věc podíváme z pohledu prodávajícího, situace je obrácená. Když si někdo pořídí dražší nový vůz, musí počítat s tím, že cenový pokles bude v okamžiku prodeje vyšší. V ojeté podobě za něj prostě příliš velkou prémii nedostane.
Nad cenovým průměrem ojetin zůstává o několik desítek tisíc po celou dobu jen značka Volkswagen – tedy značka, u které je tato cenová prémie tradiční. Již po prvním roce tak Volkswagen přeskočí Ford, jehož cena prudce klesne.