Ještě nedávno to vypadalo, že naftové motory mají své dny spočítané. Po skandálu Dieselgate se z nafty stalo téměř sprosté slovo, prodeje prudce klesly a vládní pobídky začaly směřovat k benzínu a elektromobilům. Jenže věda teď do tohoto příběhu vnáší nečekaný zvrat.
Němečtí vědci totiž zjistili, že benzínová auta mohou být pro lidské zdraví nebezpečnější, než se dosud tušilo. Výsledky jejich výzkumu vyšly letos na jaře v renomovaném vědeckém časopise Science Advances.
Benzínové výpary a jejich temná stránka
Tým odborníků z Helmholtzova centra v Mnichově a Univerzity v Rostocku se podrobně věnoval tomu, jak se chovají emise z benzínových motorů, když se dostanou do ovzduší. Na první pohled vše vypadalo v pořádku. Čaerstvé výfukové plyny z moderního benzínového auta s filtrem pevných částic nevykazovaly žádný významný toxický vliv na lidské plicní buňky. Jenže zlom přichází s časem. Jakmile se výpary vystaví slunečnímu světlu a chemickým reakcím v atmosféře – takzvanému fotochemickému stárnutí – situace se zásadně mění.
Po několika hodinách se tyto emise přemění na sekundární organické aerosoly (SOA), které už zdaleka nejsou tak neškodné. Podle výsledků studie způsobují poškození DNA, vyvolávají oxidační stres a mohou zvyšovat riziko kardiovaskulárních i respiračních onemocnění. Jinými slovy, to, co z auta vyjde, ještě nemusí být problém, ale to, co z toho vznikne za pár hodin v ovzduší, už problém být může.
Výzkum navíc ukázal, že na tom nejsou lépe ani benzínová auta s moderními filtry pevných částic. Ať už auto má filtr, nebo ne, produkce toxického aerosolu je po atmosférické přeměně prakticky stejná. To upozorňuje na zásadní slabinu dnešních emisních norem, protože se měří jen to, co z auta vychází „čerstvě“, nikoliv to, co se s výfukovým plynem stane později v atmosféře. Norma Euro 6d, která je dnes pro nová auta závazná, tak ve skutečnosti nepostihuje to nejškodlivější.
Dostane nafta druhou šanci?
Zajímavým vedlejším efektem tohoto výzkumu je, že rehabilituje naftu. Ne, staré diesely bez filtru rozhodně nejsou ekologické, ale moderní naftové motory s technologií AdBlue, filtrem pevných částic a recirkulací výfukových plynů (EGR) už dnes vypouštějí výrazně méně CO₂ a často i méně zdraví škodlivých látek než benzínová auta.
Zatímco naftě uškodil především její nešikovný a masový nástup do měst a manipulace výrobců s měřícími systémy při homologaci, technicky zůstává diesel jedním z nejúčinnějších spalovacích motorů, což platí hlavně pro dlouhé trasy nebo nákladní vozidla.
Co z toho plyne?
Vědecký výzkum přináší důležité varování: nestačí měřit jen to, co opustí výfuk. Z hlediska lidského zdraví hraje zásadní roli i to, co se s těmito plyny následně děje ve vzduchu. Benzínová auta – donedávna vnímaná jako čistší alternativa – tak nemusí být tou bezproblémovou volbou, za jakou je máme. Naftu jsme možná „pohřbili“ příliš rychle. A jestli je něco jisté, pak to, že cesta k opravdu čisté mobilitě bude ještě dlouhá a plná překvapení.
TIP: Desítky aut ihned k dispozici na operák
Vyberte si značku a typ auta, nájezd i délku smlouvy podle sebe. Operativní leasing je dostupnější než kdy dřív.
Najděte si to své ideální auto na operák
Prostě si kadíme na hlavu a hotovo!
Benzín je škodlivější než nafta především při chladném motoru. Jistě mnoho z vás už jelo za benziňákem, který je studený a zahřívá se nebo za motorkou a cítili vůni. Píši vůni bez uvozovek, protože ono to opravdu nepáchne, ale voní. Jenže ta vůně je odér špatně spálených aromatických uhlovodíků, často benzenu, které se přidávají do benzínu jako tzv. antidetonátory. Do olovnatého benzínu se jako antidetonátor přidával tetraetyl olova, do bezolovnatých zase aromatické uhlovodíky, spaliny kterých jsou pak zachycovány katalyzátory, pokud vozidla katalyzátor vůbec mají funkční. Ovšem při zahřívání se musí zahřát i katalyzátor, aby správně fungoval, nehledě na to, že jednotka do studeného motoru cpe více paliva, které se nestačí dokonale spálit a pak tento antidetonátor odchází výfukem ven. A o dopadu aromatických uhlovodíků, jmenovitě benzenu, na životní prostředí a zdraví člověka, není potřeba po známé havárii v Hustopečích nad Bečvou, dlouze vykládat.
I ta spotřeba, nechápu jak tak velký a těžký auto.Tak málo baští.Chevrolet sem vyměnil za Superba a se spotřebou jsem z 8,5l.Na 5,1 nafty ,na sto .A to jezdím svižně.
Výborně, prodal jsem diesel a koupil benzín. Jen tak dál a na vše se již vyprdnu. Chovat se ekologicky se nevyplácí.
Prodávat diesel opravdu nebyl dobrý nápad a navíc to nic neřeší, protože on stejně někde jezdí.