policia_slovenskej_republiky-toyota_rav4_phev

Na Slovensku přituhne: Za překročení rychlosti se bude platit víc a chystají se i další zpřísnění

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: autoviny.sk, Ministerstvo vnitra SR - Foto: Polícia Slovenskej republiky - 8. 11. 2025


Rychlá jízda patří mezi hlavní příčiny nehod, proto slovenská vláda ve středu 5. listopadu 2025 schválila rozsáhlou úpravu pravidel silničního provozu. Předloha nyní míří do parlamentu. Pokud projde, první velký balík změn začne platit už 1. května 2026, některé další úpravy pak od 1. května 2027.

Slovenští politici tím veřejnosti vzkazují, že přestupky za rychlost se budou trestat přísněji už při menším překročení. Samotné částky pokut se nemění, ale snižují se hranice, od kterých se ukládají.

V praxi to znamená, že v blokovém řízení hrozí pokuta 250 až 800 eur (v přepočtu asi 6000 Kč až 19 500 Kč) už tehdy, pokud řidič pojede v obci o 31 km/h a více a mimo obec o 41 km/h a více. Dosud se tato nejvyšší bloková sazba ukládala až při překročení o 51 km/h v obci, respektive o 61 km/h mimo obec. U nižšího překročení rychlosti se hranice posouvají dolů obdobně: v obci se nejnižší pásmo zkracuje do 15 km/h, mimo obec do 25 km/h. Tím se zpřísní i střední sazby, které se nově týkají už překročení rychlosti v rozmezí 16–30 km/h v obci, respektive 26–40 km/h mimo obec.

Závažné porušení rychlosti bude mít ještě jeden důsledek. Policista bude moci na místě zadržet řidičský průkaz při tom překročení rychlosti, kde za přestupek hrozí v blokovém řízení pokuta až do 800 eur.

Současnost a navrhované změny
Překročení rychlosti v km/h Výše pokut
V obci Mimo obec Blokové řízení Správní řízení
Současnost Návrh Současnost Návrh
do 20 do 15 do 30 do 25 do 50 € do 100 €
21–50 16–30 31–60 26–40 30–400 € 150–600 €
51 a více 31 a více 61 a více 41 a více 250–800 € 500–1000 €

Více pravomocí pro obce, přísnější odpovědnost a ochrana zranitelných

Novela rozšiřuje také tzv. objektivní odpovědnost držitele vozidla. Stejně jako u dálničních známek či mýta už nebude stačit oznámit jiného řidiče, který měl v danou dobu vůz řídit, a zbavit se tím postihu. Pokuta přijde na majitele vozidla, který je zapsaný v registru, který si ji pak musí vyřešit se skutečným řidičem soukromou cestou.

Obce a města zároveň dostanou nové pravomoci. Budou moci instalovat vlastní stacionární radary a další techniku a řešit vybrané přestupky, které dosud spadaly výhradně pod státní policii. Půjde nejen o rychlost, ale také o nerespektování značky STOP, jízdu na červenou, zákaz vjezdu či odbočení, zakázané zastavení nebo jízdu v protisměru. Postihnout bude možné i nebezpečný průjezd přes železniční přejezd v okamžiku, kdy je to zakázané.

Řidiči stále riskuji na železničních přejezdech. Ignorují hlavně jedno základní pravidlo

Také policie získá novou možnost uplatňovat objektivní odpovědnost u dalších porušení dopravních předpisů, kterými budou vjetí do křižovatky, z níž nelze bezpečně vyjet, nedodržení bezpečné vzdálenosti, používání telefonu za jízdy, nepřipoutání se za jízdy nebo za jízdu v protisměru.

Chystané změny se dotknou také ochrany chodců. Přednost na přechodu pro chodce bude mít chodec už ve chvíli, kdy je zjevné, že se chystá na přechod vstoupit. Stále však platí, že na přechod nesmí vstoupit náhle. Řidiči se mají k přechodům přibližovat přiměřenou rychlostí.

Roste také důraz na pořádek na chodnících. Elektrické koloběžky po nich nově jezdit nesmí, výjimku připustí jen dopravní značení. Elektrické koloběžky, segwaye a podobná zařízení se zařadí do nové kategorie malých elektrických vozidel. Budou muset mít výrobní štítek, jejich rychlost nebude smět překročit 25 km/h a nesmí mít sedadlo. Nerespektování bude považováno za závažný přestupek. Na chodníku budou moci jezdit cyklisté do 15 let, dnes je limit 10 let.

Změn je ještě mnohem víc. Zákaz alkoholu a návykových látek, který platí pro řidiče, se rozšíří také na spolujezdce na motocyklech (to už v ČR dávno platí), čtyřkolkách a vícemístných kolech. U nákladních vozidel nad 7,5 tuny se zkrátí zákazy jízd o svátcích a rozšíří okruh zákonných výjimek, aby bylo možné dojet do cíle nebo převézt zboží, jehož doprava nesnese odklad.

Recidivisté pod dohledem psychologů, také autoškoly čekají změny

Opakované porušování pravidel už nebude jen o pokutách. Pokud na Slovensku řidič závažně poruší dopravní předpisy třikrát během 12 měsíců, bude muset absolvovat rehabilitační program u dopravního psychologa. K tomu přibude doškolovací kurz a zkouška odborné způsobilosti. Při čtvrtém závažném porušení ve 12 měsících se přidá i vyšetření zdravotní a psychické způsobilosti.

Promění se i způsob přípravy nových řidičů. V autoškole se oddělí teorie od praxe. Uchazeč nejdříve absolvuje teoretickou část kurzu a složí teoretickou zkoušku. Teprve poté naváže praktickými jízdami na cvičišti a v provozu a nakonec půjde na praktickou zkoušku. Na zkoušku se bude možné přihlásit elektronicky. Podmínkou pro zařazení do kurzu skupiny B bude alespoň nižší střední vzdělání. Cílem je, aby k řízení v reálném provozu přicházeli uchazeči, kteří už mají pravidla v hlavě a instruktoři se mohli soustředit na dovednosti.

Kdy to začne platit?

Pokud návrh projde parlamentem, většina úprav nabude účinnosti 1. května 2026. Rozdělení výcviku a zkoušek v autoškolách se plánuje od 1. května 2027. Obce mezitím mohou začít připravovat umístění radarů a další techniky, aby na nové pravomoci plynule navázaly.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru