dopravni-zacpa-adaptivni-tempomat-city-safety

I každodenní cesta do práce a z práce v hustém městském provozu může být obtížná a stresující. S dobrými řidičskými návyky ji zvládnete bezpečně a v klidu.

Moderní jízdní asistenti usnadňují řidiči práci i v hustém městském a příměstském provozu, přesto zůstává právě řidič tím nejdůležitějším bezpečnostním prvkem ve voze. S radami od odborníků zvládnete i stresující cesty do práce snáze a především daleko bezpečněji.

Jako při každé cestě autem, i při cestě do práce hraje důležitou roli plánování. To může znít v souvislosti s faktem, že máte být v zaměstnání v přesně daný čas, trochu zvláštně. Jenže i když musíte být v práci na osmou, neznamená to, že si cestu nemůžete naplánovat.

„Snažte se vyhnout nejexponovanějším časům, kdy je provoz největší. Poznejte svou trasu. Někdy stačí, když vyjedete o půl hodiny dříve, nebo o půl hodiny později – a rázem je provoz mnohem plynulejší,“ říká Karel Mulač, vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ze ŠKODA AUTO. A dodává, že je do tohoto plánování vhodné zahrnout i roční období: „Ranní škrábání zamrzlých oken vozu vás může zdržet a spěchat na náledí se už mnohokrát nevyplatilo,“ říká.

Přečtěte si také:  Nejen elektřina, ale i další alternativní paliva. Škoda Octavia G-TEC jezdí na CNG

Asistent pohlídá, ale bez vás to nepůjde

Pokud se přece jen musíte vydat do hustého provozu v ranní či odpolední špičce, i na rutinní trase se pozorně věnujte řízení. To je nejdůležitější bezpečnostní rada. Dál už stačí osvojit si dobré řidičské návyky. „K těm základním patří dodržování bezpečné vzdálenosti, ať už jedete po městském dálničním okruhu nebo popojíždíte v zácpě ucpaným centrem města,“ říká Mulač. Bezpečná vzdálenost vám totiž vždy dá dost času zareagovat i na nečekanou situaci. „Při jízdě platí odstup dvou sekund za dobré viditelnosti, čtyř za horší. A když stojíte, měla by být vidět kola auta před vámi,“ radí Mulač. Nespoléhejte přitom jen na adaptivní tempomat, i když ten je velikým pomocníkem při udržování bezpečného odstupu.

Adaptivní tempomaty zatím dopravní zácpy nevyřeší, ukázal veřejný experiment ČVUT

I při rutinní a často pomalé jízdě v hustém provozu dobře sledujte, co se děje okolo vás a především před vozem. Nesoustřeďte se jen na auto před sebou, snažte se získat přehled o dopravní situaci dál vpředu. „Dobrý přehled vám umožní rozjíždět se včas, vyhnout se překážce a lépe se zapojit do celého dopravního proudu,“ říká Mulač. S bezpečným odstupem a vlastním přehledem o situaci pak nebudou muset zasahovat asistenti jako Front Assist nebo City Emergency Brake, kteří pomáhají zabránit kolizím s vozy před vámi nebo s chodci, které přehlédnete.

Žádná překvapení

V provozu se chovejte předvídatelně. Tato rada platí vždy, ale v hustém provozu je dvojnásob důležitá. Sledujte tedy situaci ve zpětných zrcátkách, nebudete tak často potřebovat varování od systému Side Assist, který vás upozorní na vozidla v jízdním pruhu až 70 metrů za vámi.

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Škoda CITIGOe iV (2020)

Včas a správně používejte ukazatele změny směru jízdy. „Při odbočování například platí rada, že nejprve dáte znamení o změně směru jízdy, pak teprve začínáte brzdit k odbočení,“ připomíná Mulač dobrý zvyk, na který mnozí řidič zapomínají. Se svými manévry, které souvisí třeba s puštěnou směrovkou, ovšem neotálejte: případné přílišné vyčkávání, třeba při změně jízdního pruhu, ostatní řidiče mate, vytváří nejistotu a zhoršuje plynulost provozu.

Očekávejte neočekávatelné

Pamatujte také, že i když se chováte v provozu správně, neznamená to, že jste v bezpečí a že se stejně chovají ostatní. Jezděte tedy defenzivně, pozorujte, předvídejte. „Když si osvojíte dobré řidičské návyky, snáze si všimnete řidičů, kteří je nedodržují, a budete připraveni lépe reagovat na jejich někdy nevyzpytatelné kroky,“ říká Karel Mulač. „Očekávejte neočekávatelné,“ zní další zásadní rada.

Za každou cenu se snažte být za volantem klidní a soustředění. „Jakákoli chvilka nepozornosti nestojí za případné následky,“ dodává Mulač. Nenechte se rozptýlit mobilním telefonem, dětmi na zadním sedadle ani nepříjemným hovorem od šéfa. „Někdy se to snáz řekne než udělá. Nicméně řidič, který si je neustále vědom toho, že se má soustředit, snáz odolá podnětům, které jeho pozornost odpoutávají,“ podotýká odborník na bezpečnou jízdu.

Přečtěte si také:  Test Škoda Superb 2.0 TDI 140 kW 4x4 DSG (2019)

Takové uvědomění vám v důsledku umožní řídit plynuleji a bezpečněji, celý proces vám přejde do krve a jízda bude klidnější, což v důsledku znamená další posun v bezpečnosti. Takže až příště vyrazíte do dopravní špičky, soustřeďte se na řízení, ostatní starosti hoďte za hlavu a zlepšujte s každým kilometrem své řidičské návyky. Pomůžete tím nejen sobě, ale i ostatním účastníkům provozu.