Začátkem roku 2019 se poprvé objevila zpráva o tom, že tehdejší ministr dopravy Dan Ťok chce změnit bodový systém. Pracoval na tom společně s BESIPem, policií i odborníky na bezpečnost v dopravě. Ačkoliv byl tehdy nový bodový systém nakonec zdárně připraven, k jeho zavedení do praxe nikdy nedošlo. A zdá se, že k tomu nedojde ještě hodně dlouho.
Naznačil to současný ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v rozhovoru pro server Novinky.cz. Ačkoliv jsou poměrně výrazné změny bodového systému připraveny již několik let, a jsou posvěceny policií i řadou dopravně bezpečnostních specialistů, nový ministr má v plánu jeho úpravy.
Ministr Kupka v rozhovoru mimo jiné řekl: „Chtěl bych přispět k tomu, aby ten systém byl co nejjednodušší. Čím je jednodušší legislativa, tím je větší efekt z hlediska porozumění a dodržování. Aby v tom byla logika, která lidem bude zřejmá, a aby věděli, že v případě nejvážnějších přestupků, které mají často za následek úmrtí nebo vážné poškození zdraví, tomu bude odpovídat bodová sankce. Rozdělení by odpovídalo stupňům dva, čtyři a šest bodů tak, aby v případě šestibodových sankcí u nejvážnějších přestupků platilo pravidlo dvakrát a dost.“
Přesně to ale bylo v plánu
Ovšem právě to jsou změny, které byly už předchozími ministry do novely bodového systému zavedeny. Již ministr Ťok o novém bodovém systému říkal: „Zaměřujeme se na nejčastější prohřešky na silnicích, které někdy končí i tragicky. Cílem je postihovat především piráty silnic, kteří ohrožují ostatní. Kdo neporušuje pravidla, nemusí se obávat, že od policie dostane vysokou pokutu a body na své konto. Naopak bagatelní přestupky jako špatné parkování, zapomenutí dokladů nebo nízké překročení rychlosti je bez bodů a bez drakonických pokut.“
Tehdejší novela také počítala s tím, že nová podoba bodového systému bude pracovat s udělováním bodů ve třech pásmech 0, 4 a 6 bodů. A také se zavedením principu dvakrát a dost, pokud by se tedy řidič dopustil závažného přestupku dvakrát, přišel by až na rok o řidičák.
Výměny ministrů, volby i koronavirus
Důvodů toho, proč bylo zavedení nového bodového systému zastaveno, bylo několik. V prvé řadě to byla několikerá výměna ministrů dopravy. Na této židli se vystřídal již zmíněný Dan Ťok, ale i Vladimír Kremlík a nakonec i Karel Havlíček. Ani jeden se tomuto pro řidiče a policii důležitému tématu nevěnoval.
Chvíli to vypadalo, že by se mu snad mohl věnovat předchozí „multiministr“ Karel Havlíček, ale do cesty mu nakonec vstoupil koronavirus a ve finále také volby. Už v srpnu loňského roku (tedy skoro dva měsíce před volbami) nám resort dopravy potvrdil, že se bodový systém řešit nebude. „Nový bodový systém se bohužel nestihne projednat do konce tohoto volebního období. Schválení bodového systému tak bude na nové vládě,“ řekl nám před několika měsíci mluvčí resortu dopravy František Jemelka. A ministr dopravy Karel Havlíček k tomu dodal: „Nový bodový systém se může buď začít hned řešit po volbách, až přijde nová vláda, která ho pošle do sněmovny, nebo poslaneckým návrhem.“
Nový ministr už je na svém místě, ale dle rozhovoru pro Novinky.cz to s bodovým systémem vypadá nadále bledě. Kupka s ním totiž počítá buď v polovině příštího roku, nebo pak až začátkem roku 2024.