BYD Seal

Na invazi levných čínských elektromobilů můžeme nejspíš zapomenout. I v Česku si za ně připlatíme

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy, ČTK, Reuters - Foto: BYD - 13. 6. 2024


Ze všech stran posloucháme, jak by si zavedené evropské automobilky měly dát velký pozor na čínské konkurenty. Ti jsou totiž výrazně levnější, a tak mohou snadno přitáhnout velký počet zákazníků. Jenže právě to se s největší pravděpodobností nestane, EU totiž plánuje na čínská auta uvalit poměrně vysoké clo.

Evropská komise oznámila, že je předběžně připravena zavést na čínské elektromobily clo ve výši až 38,1 %. Na ty čínské automobilky, které jsou s unijní exekutivou ochotny spolupracovat na vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou, by se vztahovala „jen“ 21procentní sazba. Obě sazby by pak byly zavedeny už 4. července letošního roku, nicméně jen v případě, že v jednáních s čínskými úřady v této záležitosti nenastane žádný průlom. Čína samozřejmě toto rozhodnutí kritizuje, ale i český ministr dopravy Martin Kupka zdůraznil, že se Evropa musí bránit nesrovnatelným podmínkám čínských výrobců automobilů. „Cla ale nesmí vést k umělému držení vysoké ceny elektrovozů,“ dodal pro ČTK.

Možná i pro Teslu

Aktuálně EU vybírá za dovoz elektromobilů z Číny desetiprocentní clo. Agentura Reuters s odkazem na úředníka z EU napsala, že zvláštní clo může unie zavést po skončení dotačního vyšetřování i pro americkou automobilku Tesla. Evropská komise už také naznačila, jaká konkrétní cla chce na čínské výrobce uvalit. V případě čínské automobilky BYD by činila 17,4 procenta, u automobilky Geely 20 procent a u koncernu SAIC pak 38,1 procenta. Částka se bude lišit podle výše veřejných dotací, které firmy obdrží.

Každá mince má ale dvě strany. A tato není výjimkou. Zní to až absurdně, ale automobilky BMW, Mercedes-Benz nebo Volkswagen toto opatření kritizují. Bojí se totiž odvety ze strany Číny. A je to právě čínský trh, který je pro tyto hráče extrémně důležitý, vždyť tyto velké značky mají v Číně i 23 % všech svých zisků. Navíc významná část automobilů dovážených do EU z Číny pochází od evropských výrobců. „Reakce a následky by mohly spustit obchodní válku, která by byla pro region zničující. Je totiž silně závislý na dodavatelských řetězcích ovládaných Čínou,“ řekl agentuře Reuters analytik automobilového průmyslu Will Roberts ze společnosti Rho Motion. S kritikou vystoupil i německý automobilový svaz VDA. Opatření podle něj zvyšuje riziko globálního obchodního konfliktu.

Budou auta za pár let jen pro bohaté? Evropské emisní povolenky možná zařídí, že ano

Možné protesty z Číny

Předsedkyně EK Ursula von der Leyenová namítá, že ceny čínských elektromobilů jsou v důsledku státních subvencí zhruba o 20 procent nižší než u modelů vyrobených v EU. Hrozí proto podle ní, že čínské elektromobily zaplaví trh. A jak se dalo čekat, to je to, co by se Číně líbilo. Z chystaných cel naopak nadšená není. Možná i proto, že vysoká cla zavádí i Amerika. A stejně, jako v jejím případě, i v případě Evropy čínské ministerstvo zahraničí v reakci uvedlo, že je rozhodnutím o uvalení cel hluboce zklamáno a protestuje proti němu.

„EU hledá záminku k uvalení cel na dovážené automobily z Číny, což je v rozporu s mezinárodními obchodními pravidly“, uvedla dnes v Pekingu mluvčí ministerstva Lin Ťien. V konečném důsledku by opatření podle ní uškodilo vlastním zájmům Evropy. Mluvčí už v úterý oznámila, že Čína nebude nečinně přihlížet a bude hájit své zájmy.

Kupka varuje před nerovnými podmínkami

Stejně jako řada odborníků, tak i český ministr dopravy varuje před záplavou čínských elektromobilů. „Evropská unie se musí bránit nesrovnatelným podmínkám, které díky státní podpoře mají čínští výrobci elektrických automobilů. Cla ale nesmí vést k tomu, že se bude v EU držet uměle příliš vysoká cena elektromobilů,“ řekl ČTK ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že evropský trh se nesmí úplně uzavřít před čínskou konkurencí, musí se však bránit nesrovnatelným podmínkám. Připomněl, že Peking poskytl svým automobilkám subvence v řádu miliard dolarů, což je výhoda, kterou evropské automobilky těžko dohání a jsou kvůli tomu ve střetu s čínskou konkurencí v nevýhodě. Náměstek ministra průmyslu a obchodu Edvard Kožušník doplnil, že čínské elektromobily jsou velkou konkurencí pro celý evropský průmysl, reakci Evropské komise proto považuje za logickou.

Faktem ale je, že i český ministr dopravy vidí, že jsou to právě vysoké ceny elektrických aut, které brání jejich většímu rozšíření. Pokud se je podaří snížit a zároveň se podaří odstranit technické překážky (jako je například nedostatek dobíjecích stanic nebo krátký dojezd), vzroste podle něj podíl elektromobility na zajištění dopravy.

Štítky: , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru