Pokud plánujete pořídit ojetý vůz, vždy musíte být při jeho výběru velmi opatrní. Důkladná kontrola a prohlídka před samotnou koupí snižuje riziko následných potíží, navíc můžete mít své svědomí čisté, protože jste nic nepodcenili. Je přitom jedno, zda plánujete auto zánovní s minimální opotřebovaností, nebo naopak starší vůz, který už má najeté desetitisíce nebo statisíce kilometrů.

V ideálním světě by si každý člověk, který uvažuje o koupi automobilu, pořídil vůz nový. Hlavním argumentem pro koupi ojetého vozu je ale jeho cena. Pořízení ojetého vozu je samozřejmě rizikovější, proto je zapotřebí vůz důkladně prověřit. Společnost Cebia, která je leaderem v prověřování původu a historie vozidel, definuje pět základních rizik, které vám při výběru ojetiny hrozí.

  1. Skutečný rok výroby: Podle výše uvedené společnosti je až 20 % nabízených ojetých vozů omlazeno, přičemž nejčastěji se falšují data první registrace.
  2. Původ vozidla: Vůz za sebou může mít bohatou a ne vždy přiznanou historii. Totální havárii, právní problém, nebo může být stále hlášeno v zemi původu.
  3. Originální identifikační znaky: Technická ani evidenční kontrola nedohlíží na originalitu identifikačních znaků vozu. Pokud si své auto prověříte, budete mít jistotu, že vám automobil například nezabaví Policie ČR.
  4. Historie vozidla: Až 40 % prodávaných ojetin má stočený tachometr. To je alarmující číslo. Prodejce tak může chtít zatajit pojistnou událost nebo opravu vozidla, které navíc může být evidováno v databázi odcizených vozidel.
  5. Technický stav: Z laického pohledu neodhalíte při prohlídce technické nedostatky vozu. Proto doporučujeme kontrolu v autorizovaném servisu, kde se o váš potencionální vůz postarají odborníci.

Zkontrolujte zdánlivé detaily

Právě technický stav vozidla bývá při výběru ojetého vozu často podceňován. Návštěva specializovaného servisu by měla být téměř samozřejmostí. „Abyste nemuseli mít po koupi vozu žádné výčitky, nechte jej ve specializovaném servisu prohlédnout a zaměřte se i na detaily. Například si nechte zkontrolovat tloušťku laku měřičem. Nestejná vrstva je znamením, které naznačuje opravu dílu. Důležité ovšem je zkontrolovat nejen vůz zvenku, ale také zevnitř, prohlédnout podvozek a samozřejmě také motor. To všechno jsou věci, které vám kvalitní autoservis dokáže ohlídat,“ radí Jindřich Krejčí, ředitel sítě autoservisů pro Českou republiku a Slovensko.

Bezpečnost a pojištění na prvním místě

Pokud již máte vůz vybraný a jeho stav řádně zkontrolovaný, čeká vás ještě poslední fáze, která je spojená s předáním samotného automobilu. V první řadě si zkontrolujte kupní smlouvu. Pokud si nejste jistí některými formulacemi, nebojte se využít rad právníka. Při převzetí vozu vyžadujte tzv. velký a malý technický průkaz, všechny klíče a servisní knihu.

Popřemýšlejte také, jak vozidlo zabezpečíte. Každý rok je v České republice odcizeno téměř deset tisíc vozidel.